Recenze | HODNÝ SYN

Excentrická a psychicky ne zcela vyrovnaná herečka Leila Mannerová utíká se svými syny na staré rodinné letní sídlo uprostřed přírody na maloměstě. Velmi zvláštní a výbušný starší syn Ilmari je matčiným ochráncem, zatímco jeho mladší bratr je spíš samotářem a v rámci rodiny zřejmě jediným zcela standardním jedincem.

Hodný syn (Elina Knihtiläová a Samuli Niittymäki)

Vcelku normální rodinou pohodu naruší skupina přátel, kteří přijedou za Leilou na víkend. Hosté nakonec odjíždějí, jediný kdo zůstává je Aimo, do kterého se Leila zamiluje. Ilmari, ale Aima chápe jako vetřelce a situace v domě začíná povážlivě houstnout.
Finskou kinematografii v našich kinech nemáme možnost vidět často, bohužel. Nejcennější na tomto snímku jsou pochopitelně herecké výkony a vykreslení jednotlivých postav.

Matka Eliny Knihtiläové (Lelila Mannerová) je naprosto nedospělou, hysterickou osobností s výraznou nesebejistotou. Osobně jsem měl co dělat, abych se na tuhle postavu vydržel s odstupem dívat. Vůbec se totiž nelze divit, že z Ilmariho (Samuli Niittymäki) vyrostl v podstatě nevyrovnaný psychopat. O to víc proti Ilmarimu vystupuje protiklad v postavě Eetu Julina, který hraje Unta, mladšího z bratrů. Jeho nevinnost a “normálnost” tlumí houstnoucí atmosféru vyplývající z nezdravého vztahu matky a staršího syna.

Hodný syn (Eero Aho)

Také Eero Aho jako Aimo Marttila je v tomto výčtu postav považován za normálního chlapa, který se jen připletl do mírně řečeno nestandardní rodiny. Jako Leilin milenec reaguje na podněty či situace naprosto konvenčně. Nekonvenční je reakce Leily a Ilmariho. Aimo se i v těchto epizodách zachová snášenlivě a k Leile se chová vstřícně a její výstřelky jí odpouští. Totéž platí i v případě jeho vztahu k Ilmarimu. To se mu ale možná stane osudným.

Hodný syn

V Ilmarim postupně narůstá jeho nesnášenlivost, která nakonec přeroste v čirou nenávist vůči matčině milenci. Fatální událost, kterou vyvrcholí finále filmu už je jen pomyslnou třešničkou na dortu tohoto vztahového dramatu.
Jednou z nejsilnějších scén filmu, je chvíle, kdy matka konečně prozře a pochopí, že její syn není ochránce, ale v podstatě jen nebezpečný psychopat.

Hodný syn

HODNÝ SYN je velmi dobrý film, který na malém prostoru rozehrává houstnoucí rodinné drama s prvky napínavého thrilleru. Filmu zřejmě velmi prospělo rozhodnutí režisérky Zaidy Bergrothové. Natáčel se totiž chronologicky ve dvacetidenním plánu. Hercům bylo tak umožněno naplno se vcítit do svých postav a srůst s nimi. Skvělý scénář, režisérka s promyšlenou koncepcí a výborní herci.
Zasloužený vítěz letošního Febiofestu.

-AC- (totalfilm.cz)
Foto/Video: Film Europe (c) 2012

Hodný syn (Hyvä poika)

Premiéra: 10. KVĚTNA 2012 (FILM EUROPE)
Drama Finsko, 2011, 87 min
Režie: Zaida Bergroth
Hrají: Samuli Niittymäki, Pekka Valkeejärvi, Elina Knihtilä, Eero Aho

POZNÁMKA: VÍTĚZ FEBIOFESTU 2012

Psali jsme také:

Článek jsme oštítkovali takto:
Novější článek
  1. […] Jubilejní 20. ročník Mezinárodního filmového festivalu Febiofest 2013 se bude konat ve dnech od 14 do 22. března v Praze. Už tradičně bude hlavním místem filmové přehlídky multiplex Cinestar Anděl. Na tiskové konferenci v pražském hotelu Ambassador zveřejnili organizátoři kompletní program obsahující 190 filmů z 57 zemí, rozčleněných do 23 programových sekcí. Ještě do zítřka mají zájemci možnost přihlásit se do 33 členné poroty Febiofestu. Z došlých přihlášek pak prezident festivalu Fero Fenič vybere 33 šťastlivců, kteří shlédnou všech 14 snímků v soutěži a udělí Grand Prix festivalu. Loni tuto cenu získal snímek HODNÝ SYN. […]