Recenze | Tři bratři – značka Made in Svěrák funguje stále skvěle

Klasická česká pohádka nemá za posledních 20 let na růžích úplně ustláno. Osobně jsem byl za tu dobu nadšený jenom jednou. U Anděla Páně režiséra Jiřího Stracha. A dlouho jsem čekal na moment, kdy přijde další šikovný český tvůrce a vytvoří vtipnou, skvěle napsanou a dokonale obsazenou pohádku, který se nesnaží primárně napodobovat Hollywood s jeho nezbytnými CGI triky. Je to tady. Tandem otce a syna Svěráků spolu s vydatnou pomocí Jaroslava Uhlíře vytvořili pohádkový produkt, který se zapíše do zlatého fondu. Silné tvrzení. V následujích odstavcích se ho pokusím obhájit.

Tri bratri

Tři bratři (foto: Bioscop)

Především: nejedná se o adaptaci jedné pohádky. Jsou to příběhy tři. Kromě Šípkové Růženky a Marušky z Dvanácti měsíčků čeká na záchranu ještě Červená Karkulka. A kluci (Tři bratři) v podání Kluse, Dyka a Piškuly se vydávají do světa právě proto, aby překonali sami sebe a stali se hrdiny. I když tady to neplatí v pravém slova smyslu.

Tri bratri

Tři bratři (foto: Bioscop)

Tři bratři jsou skvěle natočený film. Perfektně vypulírovaný a promyšlený. Ve všech směrech. Ať už mluvíme o kameře, která je až velkofilmově rozmáchlá nebo i nezbytných tricích. I tady se samozřejmě objevují počítačové triky, ale narozdíl od jiných českých produkcí jsou připraveny dokonale, nebudí úsměv a plní primární účel. To znamená – uvozují smysluplně nastalý děj.

Jan Svěrák si navíc pomáhá i loutkami či chytrou prací s kamerou. Případné chybějící peníze dokáže otočit ve svůj prospěch skvělou filmařinou, která bohatě postačí a z nedostatku případně dělá i ctnost. To je obdivuhodné. Zejména scéna s Vlkem je dokladem skvělého smyslu pro humor. Přesto ale ani Vlkovi nechybí hrozivost, když ji scénář předepisuje.

Tri bratri

Tři bratři (foto: Bioscop)

Každá z pohádek je vlastně malým samostatným filmem, který příběh tří bratrů zastřešuje. Navíc všechny mají vlastní originální stylizaci.
Celý film navíc stojí na promyšlené a dotažené dramaturgii, která naprosto pohlídala smysl, provázanost a timing celého projektu. Svěrák starší napsal velmi vtipný scénář, perfektní dialogy, které nepobaví jen děti, ale zaujmou i dospělý doprovod. Je to prostě svěrákovsky chytré a má to šťávu. Písničky a hudba Jaroslava Uhlíře prožitek přirozeně doplňují a překvapivě je jich opravdu velké množství. Dá se tedy spekulovat o tom, zda se vlastně nejedná spíš o pohádkový muzikál než o klasický pohádkový film.

Tri bratri

Tři bratři (foto: Bioscop)

Ale čert vem žánrovou klasifikaci. Je to především skvělý film, který všechny fungující technické prvky korunuje dokonalým! obsazením. Tomáš Klus, Vojtěch Dyk, Zdeněk Piškula a další matadoři jako Kaiser, Lábus, Chýlková, Polívka, Matásek, Vladyka. Skvělé výkony, perfektní casting.

Jsem trochu v rozpacích. Používat v recenzi jen samé superlativy je nebezpečné. Ale než to dlouze obhajovat, uzavřu to jednoduše: Tři bratři se mi prostě neskonale líbili. Tužku s poznámkami jsem odložil po půlhodině, chtěl jsem si to prostě jenom užít. A užil.
[usr 8]

Martin Staněk, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Bioscop © 2014

Tři bratři
Pohádka / Rodinný
Česko / Dánsko, 2014, 90 min

Režie: Jan Svěrák
Scénář: Zdeněk Svěrák
Kamera: Vladimír Smutný
Hudba: Michal Novinski, Jaroslav Uhlíř
Hrají: Vojtěch Dyk, Tomáš Klus, Zdeněk Piškula, Miroslav Táborský, Bolek Polívka, Zdeněk Svěrák, Oldřich Kaiser, Ivana Chýlková, Jiří Lábus, Zuzana Norisová, Sabina Rojková, David Matásek, Miroslav Vladyka, Jitka Čvančarová, Miroslav Hanuš, Jitka Smutná, Václav Helšus, Jaroslav Uhlíř, Petr Brukner, Alena Doláková, Oldřich Vlach, Bořivoj Penc, Jiří Ployhar ml., Kamil Halbich, Petr Reidinger, Veronika Kubařová

Tri bratri plakat

1. […] Recenze | Tři bratři – značka Made in Svěrák funguje stále skvěle […]