Recenze | Nesmrtelný trhákem rozhodně nebude

Jak zabít milionový nápad se můžete přesvědčit v novém sci-fi dramatu s Ryanem Reynoldsem. Jde víceméně o dvě utahané hodiny ve stylu jedna nudná pasáž za druhou, které prošpikuje povedená akce jen opravdu výjimečně, a to bolí. Na své si přijdou fandové Bena Kingsleyho, kteří můžou s potěšením konstatovat, že tenhle herec se od Gándhího skutečně vůbec nezměnil. No, takže z toho jeden nesmrtelný přeci jenom kouká.

Nesmrtelný (foto: Freeman Entertainment)

Nejdřív něco málo k zápletce, která by měla dokázat, že Nesmrtelný měl potenciál určitě na víc, než jak to nakonec dopadlo. Damian Hale (Ben Kingsley) je starý miliardář obklopený luxusem a rakovinou. Kvůli svému workoholismu od sebe všechny odehnal, což má nejcitelnější dopad na vztah s jeho dcerou Claire. Ve chvíli, kdy je na pokraji svých sil, se dozvídá o záhadném projektu mladého vědce Allbrighta (Matthew Goode). Ten mu pomocí svého speciálního přístroje může přidělit zbrusu nové tělo výměnou za ztrátu veškerého Damianova dosavadního života. A jelikož je Damian zoufalý miliardář, nakonec souhlasí. Bohužel mu nikdo dopředu neřekne, že jeho nová schránka není geneticky vypracovaný originál, ale zoufalý americký voják, který potřeboval peníze na uzdravení těžce nemocné dcerky.

Řekněte, není to zápletka na prvotřídní morální boj? Jasně že je nový Damian (Ryan Reynolds) částečně pořád vojákem, čili se mu vrací některé vzpomínky, a tak začne po své druhé identitě pátrat. To se samozřejmě nelíbí Allbrightovi (ten za sebou prostě rád pálí mosty), takže z partnerů na život a na smrt jsou z čista jasna soupeři ve stejném oboru. Z toho by mělo koukat pár pěkných honiček i stříleček a nám v kinosálech by se měl zvedat tep.

Jenže ono je to úplně jinak. Takové momenty, ačkoliv je Tarsem Singh evidentně točit umí, nám za celý film dopřeje všehovšudy tři. Místo toho se spolu s nepřesvědčivým Reynoldsem babráme ve zmatených pocitech hlavního hrdiny, opakovaně se sbližujeme s rodinou vojáka a hledáme cestu ven ze šlamastiky, která nás vlastně ani nezajímá. Přilnout k němu? Nějak není proč. Něco je prostě špatně.

[Tweet “Ben Kingsley vypadá pořád stejně. Je taky nesmrtelný?”]

Kdo jste viděli Bena Kingsleyho v Gándhím (1982) a postupně ho sledovali i v dalších filmech, možná vás zarazí, že vypadá tak pořád stejně. Stálost jeho vizáže je až děsivá. Úvodní pasáž Nesmrtelného, která stojí především na napjatém očekávání a právě Kingsleyho hereckých schopnostech, je ostatně nejpovedenější. Zbytek je procpaný stereotypy a nevyhne se jim ani závěr. Pokud vypadly z kategorie zbytečných filmy jako Lucy (2014) nebo remake Total Recall (2012), bude novinka Tarsema Singha pomyslným králem zbytečnosti. Akorát Besson si na sebe svou „zbytečností“ aspoň pořádně vydělal. Z Nesmrtelného kult ani kasovní trhák určitě nebudou.

• Režie - 25%
    25
  • Scénář - 45%
    45
  • Herci - 40%
    40
  • Kamera - 50%
    50

Nesmrtelný (2015)

Dalo by se říct, že Nesmrtelný je propadák. V tom, jak se tvůrcům podařilo vypořádat se zajímavým námětem, se o propadák určitě jedná. Tentokrát to nestojí ani za těch pár chvilek zručné filmařiny, protože jich je tak zatraceně málo, že na výsledný dojem nemají vlastně vůbec žádný vliv.

40 %
Jaroslav Kejzlar, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Freeman Entertainment © 2015