Tři oříšky pro Popelku se vrací restaurované zpátky do kin

Zpátky do kin je projekt Národního filmového archivu (NFA), který vybral několik českých filmových skvostů, kterým chce navrátit jejich původní lesk. Od 17. prosince může většina z nás poprvé v životě vidět film Tři oříšky pro Popelku v kinech. Na velká plátna se Vorlíčkova Popelka vrací v pečlivě provedené digitálně restaurované verzi. Při této digitalizaci se vůbec poprvé pracovalo s originálním negativem a řadou filmových materiálů uchovaných v Národním filmovém archivu.

Divácky oblíbený film Tři oříšky pro Popelku natočený podle scénáře Františka Pavlíčka vznikl v koprodukci tehdejší NDR s Československem. Moderní zpracování, humorný nadhled a půvabné herecké obsazení si podmanilo široké publikum, domácí i to mezinárodní. Čas královského bálu, kouzelných oříšků a ztraceného střevíčku, to je jen zlomek atributů proslaveného filmu, který se stal nejen pro svou zimní atmosféru emblematickým vánočním snímkem.

Tři oříšky pro Popelku (foto: NFA)

Tři oříšky pro Popelku (foto: NFA)

Tři oříšky pro Popelku si ale v roce 2014 vyčistila pro svoje potřeby i Česká televize. „Na restaurování českých filmů se úspěšně podílíme již několik let, ale získat kvalitní kopii Vorlíčkovy pohádky, kterou by bylo možné převést do vysokého rozlišení, bylo obzvlášť obtížné. V Česku totiž taková verze neexistovala,“ vysvětluje generální ředitel České televize Petr Dvořák a dodává: „Nakonec se nám podařilo domluvit s německým distributorem, jenž měl k dispozici kvalitní kopii, kterou jsme mohli digitálně vyčistit.”
O Velikonočním pondělí v roce 2014 tak mohli diváci ČT vidět legendární pohádku s velkým množstvím nových detailů a v originální barevnosti.

V NFA byl Obraz digitalizován z originálního negativu na materiálu Eastmancolor. Jako sekundární zdroj byl pro dva záběry použit duplikační pozitiv. Obraz byl digitalizován v rozlišení 4K, pracovní a finalizační rozlišení bylo na základě testů stanoveno na 4K. Viditelná část obrazu je vymezena normou pro projekční okeničku s poměrem stran 1:1,37; v tomto formátu byl film promítán v době svého prvního uvedení.


V NFA se vedle originálního negativu, duplikačního pozitivu a duplikátního negativu zachovalo osm kopií na materiálu Orwocolor, z nichž byla vybrána jedna coby nejvhodnější pro barevnou referenci. Barevné podání digitalizované verze filmu se tak odvíjí od této konkrétní filmové kopie na materiálu Orwocolor. Zvuk byl digitalizován z filmové kopie v nejlepším technickém stavu.

Zajímavosti o filmu Tři oříšky pro Popelku

Kvůli nedostatku sněhu se některé scény natáčely „sněhem“ umělým, vyrobeným z rybích kostí.

Tři oříšky měly být původně letní film

„Už z dálky vidí na okraji tůně tři mladíky, kteří – oblečeni jen v tom nejnutnějším – se kočkují ponořeni po kolena do vody, cákají jako
blázni; kusy šatstva mají rozvěšeny po vrbách a za ohybem potoka se popásají jejich koně.“ Úryvek ze scénáře prozrazuje, že se Popelka měla původně natáčet v létě.

Tři oříšky pro Popelku (foto: NFA)

Tři oříšky pro Popelku (foto: NFA)

Skutečný autor byl zakázán

Skutečného – leč zakázaného – autora scénáře Františka Pavlíčka zaštítila svým jménem dramaturgyně a scenáristka Bohumila Zelenková. Dr. František Pavlíček ženy velmi obdivoval, považoval je za mnohem statečnější, než jsou muži. Popelku proto koncipoval jako odvážnou dívku, která nebojácně vzdoruje osudu, a na štěstí rozhodně nečeká v koutě.

Tři oříšky pro Popelku (foto: NFA)

Tři oříšky pro Popelku (foto: NFA)

Princ Pavel Trávníček je nadabován

Režisér Vorlíček si vybíral představitele prince z řady herců, nakonec si vybral debutanta, studenta brněnské JAMU Pavla Trávníčka. Dva z uchazečů o hlavní mužskou roli Jaroslav Drbohlav a Vítězslav Jandák byli odškodněni alespoň rolemi princových kamarádů. Kvůli tehdejšímu Trávníčkovu příliš silnému moravskému přízvuku dal režisér namluvit prince charizmatickým hlasem Petra Svojtky. Od té doby se Pavel Trávníček „polepšil“ a stal se jedním z nejuznávanějších dabérů. Ostatně jiný slavný dabingový herec, Jan Přeučil, také ve své první mluvené filmové roli hovořil hlasem Stanislava Fišera.

Tři oříšky pro Popelku (foto: NFA)

Tři oříšky pro Popelku (foto: NFA)

Růžičková trénovala balet

Obézní princova nápadnice Droběna tančí překvapivě lehce. Její představitelka Helena Růžičková jako dítě intenzivně trénovala balet. Své schopnosti v tomto oboru předvedla už v Papouškově filmu Ecce homo Homolka.

Tři oříšky pro Popelku (foto: archiv)

Tři oříšky pro Popelku (foto: archiv)

Macecha tajila, že umí česky

Představitelka macechy, německá herečka Carola Braunbock, se narodila v roce 1924 ve Všerubech u Plzně. Do Německa odešla až jako dospělá po 2. světové válce. Že dobře rozumí a také mluví česky, prozradila až na konci natáčení. Zemřela předčasně na selhání srdce v 54 letech.

Tři oříšky pro Popelku (foto: NFA)

Tři oříšky pro Popelku (foto: NFA)

Pohledná představitelka královny Karin Lesch se narodila 1935 ve Švýcarsku, ale její matka, přesvědčená komunistka, se s ní po válce odstěhovala do NDR. Po natočení Tří oříšků pro Popelku se až na jednu drobnou výjimku přestala herecké práci věnovat. Možná proto, že byla manželkou jednoho z tehdy nejmocnějších mužů kinematografie NDR, ředitele Studia DEFA.

Tři oříšky pro Popelku foto NFA

Popelčina sestra byla těhotná

Nevlastní Popelčinu sestru Doru hrála Dana Hlaváčová po část natáčení těhotná. Bylo na to třeba brát zřetel zvláště při náročné scéně, ve které Dora a macecha padají z jedoucích saní do zasněženého a částečně zamrzlého potoka. Všechno dobře dopadlo a paní Hlaváčové se půl roku před premiérou Tří oříšků pro Popelku narodila budoucí úspěšná dětská televizní herečka a poté oblíbená mladoboleslavská divadelní herečka Lucie Matoušková.

Na webu Asociace českých kameramanů je k dispozici stanovisko, které restaurování filmu kritizuje, stejně jako předchozí restaurování filmu Adéla ještě nevečeřela.
Přečíst si stanovisko této profesní organizace můžete zde.

Na saském zámku Moritzburgu, kde byl film také natáčen, probíhá od začátku letošního listopadu výstava Drei Haslnüsse für Aschenbrödel. Plánovaný konec výstavy je 28. únor 2016.
Více o výstavě zde

zdroj: NFA, ČT, archiv
připravil: AC, totalfilm.cz

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.