Recenze | Kniha džunglí – okouzlující a realistická

Adaptace klasických literárních příběhů mají jedno úskalí. Skoro všichni je znají a mají značná očekávání. Ať už kvůli znalosti předlohy nebo rannějších zpracování. Nestárnoucí knihy Rudyarda Kiplinga inspirovaly společnost Disney už v 60. letech, kdy vzniklo doposud nejslavnější zpracování příběhu Mauglího a mluvících zvířat. Na film z roku 1967 dohlížel před svou smrtí ještě sám Walt Disney a vzniklo tehdy dílo, které je dodnes velkou klasikou. Navázat na tento úspěch by bylo složité. A než jít animovanou cestou, rozhodlo se studio vytvořit fotorealistický film, založený na kompletní animaci prostředí a zvířat. Je tu nová Kniha džunglí.

Kniha džunglí (foto: Falcon)

Kniha džunglí (foto: Falcon)

Velkolepá podívaná

Jediným “živým” aktérem ve filmu je tak Mauglí (Neel Sethi). Postavám zvířat v originále propůjčily hlasy velké hollywoodské hvězdy (Bill Murray, Ben Kingsley, Idris Elba či Scarlett Johansson). Ale ani český dabing nezůstal pozadu a nabízí velmi vydařené domácí znění. Narozdíl od dětštější Knihy Džunglí z roku 1967 se režisér Jon Favreau rozhodl nepodceňovat dětského diváka a vnést do příběhu i vážnější a velmi dramatické prvky. Přesto ale nová Kniha džunglí zůstává velkolepou podívanou, které nechybí humor, dojetí ani povedený soundtrack, včetně několika povedených písní.

Příběh Mauglího, kterého v džungli našel pardál Baghíra a dal ho vychovat vlčí smečce v čele s Akélou zná téměř každý. Favreau se drží klasiky a v rámci adaptace dělá jen nepatrné změny. Stěžejní je samozřejmě nebezpečí, které představuje zlý tygr Šer Chán a proti tomu chlapcovo přátelství s medvědem Balúem.

Kniha džunglí (foto: Falcon)

Kniha džunglí (foto: Falcon)

Podařilo napsat velmi dobrý scénář, který nenechá diváka na chvíli v klidu. Kniha džunglí ani na chvilku nestagnuje. Střídá chvilky úžasu nad vizuálem s dojetím, akčními scénámi a vtipem.

Kniha džunglí (foto: Falcon)

Kniha džunglí (foto: Falcon)

Nádherný vizuál

Vizuální stránka Knihy džunglí je opravdu nádherná. Tvůrci opět o něco posunuli hranice CGI. Vznikl velmi realistický snímek. Přestože “živé” jsou na plátně pouze části dekorací, bez kterých by se film jen velmi obtížně natáčel. Kompletní džungle, včetně zvířat vznikly v počítači. Modelovalo se, používala se i metoda motion capture (skutečné pohyby zvířat nebo lidí, převedené do počítače, na které se pak nabaluje umělá textura tvořící výslednou digitální postavu).

Kniha džunglí (foto: Falcon)

Kniha džunglí (foto: Falcon)

Povedený dabing, skvělý soundtrack

Disney samozřejmě odjakživa dbá velmi i na dokonalou hudební a zvukovou stránku svých filmů. I to je v nové Knize džunglí špičkové. Songy, které se v průběhu filmu objeví (tuším, že jsou tři) jsou velmi chytlavé a i český překlad není vůbec špatný. Česká verze díky Disneyho supervizi málokdy degraduje výsledné dílo, tak jako tomu je u filmů jiných studií. Osobně jsem byl s českým zněním velmi spokojen. Distributor, ale poslal do kin i pár titulkovaných kopií, aby diváci nepřišli o dabing už zmíněných hollywoodských veličin. Zajímavé je, že obličeje zvířat a výrazy byly americkým dabérům mírně uzpůsobeny. V některých pasážích je to docela poznat, aniž by to kohokoliv rušilo. Zvířata samozřejmě zůstala nadále zvířaty, potud je vše samozřejmě v pořádku.

Kniha džunglí (foto: Falcon)

Kniha džunglí (foto: Falcon)

Samostatnou jednotkou, i když velmi pevně provázanou se zvířaty i prostředím je malý Neel Sethi, představitel Mauglího. Krátce – je skvělý. Nic dalšího k němu ani neumím říct. Snad jen dovětek – má velké charisma a je snadné si díky němu Mauglího bleskově oblíbit. Duo Mauglí – Balú je jednoznačně nejsilnější dvojkou filmu, což se dalo předpokládat. Chlapcův silný vztah s Baghírou mu samozřejmě konkuruje, ale děti, jak jinak, ocení hlavně Balúa.

• Režie - 85%
    85
    80
  • Herci, animovaná zvířata - 90%
    90
  • Kamera, vizuál - 90%
    90
  • Hudba - 90%
    90

Kniha džunglí (USA, 2016)

Nové zpracování knih Rudyarda Kiplinga je okouzlující, realistické, dojemné a zábavné. Ideální pozvánka na rodinnou výpravu do kina.

85 %
Martin Staněk, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Falcon, Disney © 2016

Kniha džunglí
The Jungle Book
Dobrodružný / Drama / Rodinný / Fantasy
USA, 2016, 105 min
Premiéra: 21. 4. 2016 Falcon

Režie: Jon Favreau
Předloha: Rudyard Kipling
Scénář: Justin Marks
Kamera: Bill Pope
Hudba: John Debney
Hrají v českém znění:
Mauglí – Matěj Převrátil, Balú – Miroslav Hanuš, Baghíra – Marek Vašut, Rákša – Radka Přibyslavská, Ká – Jitka Moučková, Akéla – Lukáš Hlavica, Král Ludvík – Jiří Plachý
v původním znění:
Neel Sethi, Bill Murray, Ben Kingsley, Idris Elba, Scarlett Johansson, Lupita Nyong’o, Christopher Walken, Giancarlo Esposito, Jamie Dornan, Garry Shandling, Jon Favreau, Sam Raimi, Russell Peters, Allan Trautman, Dee Bradley Baker

Kniha Džunglí-poster