Jan Hřebejk: Téma Učitelky je nadčasové, podobná dilemata řešíme i dnes

Už tento čtvrtek vejde do českých kin nový film Jana Hřebejka a Petra Jarchovského Učitelka. O tématu filmu, obsazení i aktuálnosti tématu mluví v následujícím rozhovoru režisér Jan Hřebejk.

Co vás na scénáři k filmu Učitelka, který svou atmosférou, ztvárněním a tématem trochu odkazuje k vašemu filmu Musíme si pomáhat, zaujalo natolik, že jste se jej rozhodl natočit?
Ten příběh znám zhruba z té doby, protože začátkem osmdesátých let mi ho Petr Jarchovský vyprávěl jako svoji celkem nedávnou příhodu… Je to zkrátka naše téma: strach, oportunismus, lidská důstojnost a podobně.

Jan Hřebejk ve Velkém sále Thermalu na 51. MFF Karlovy Vary

Jan Hřebejk ve Velkém sále Thermalu na 51. MFF Karlovy Vary

Od tématu partnerských vztahů jste se tentokrát přesunul k širšímu tématu síly a kvality lidského charakteru. Myslíte si, že právě to v současnosti lidi zajímá?
Nás to zajímá! Kdyby nám to nepřišlo mimořádně zajímavé, tak se do toho nepouštíme. On je to  působivý film. Když ho promítáme náhodnému publiku, působí na něj velice emotivně, vrací se k němu i několik dní. Není to primárně politický film, ale je trochu obtížné se takové nálepce vyhnout. Říkáme mu „Pupendo s příběhem“.

Učitelka (foto: A Company)

Učitelka (foto: A Company)

Atmosféra filmu je relativně komorní. Byl to záměr?
Ano, chtěli jsme, aby to bylo co nejsevřenější. Chtěli jsme, aby stylizace byla co nejpřirozenější, nejčistší.

Inspiroval jste se při zpracování tohoto tématu nějakými konkrétními snímky?
Ne, ale když to někomu malinko připomene Mezi zdmi nebo Dvanáct rozhněvaných mužů, tak budeme pochopitelně rádi.

Učitelka (foto: A-Company)

Učitelka (foto: A-Company)

Jak moc byl důležitý casting dětských herců, jak se vám podařilo najít tak výrazné a přitom autentické představitele dětských rolí?
To je u takového příběhu samozřejmě klíčová věc, hlavně pro jeho emocionální účinek. Můj dík patří hlavně Ingrid Hodálové, která dělala casting a herce – včetně dětí – mi doporučila.

Jak jste vlastně našel a hledal představitelku učitelky?
Kameraman Martin Žiaran měl jasno dávno předtím, než jsme Zuzanu Mauréry obsadili. Byla to správná intuice.

Je náhoda, že herec, který hraje Káju, je vnuk Mariána Labudy, nebo jste na něj dostali nějaký tip?
Radim Labuda je jako dětský herec prý už docela známý. Není to jeho první role. Jeho dědeček je legenda, tatínek je výraznou osobností dnešní Astorky. S oběma jsem se sice potkal, obdivuji je jako herce, ale pracovně jsme se potkali jen s Radimem.

Máte vy osobně zkušenost s obdobným jednáním typu manipulace nebo zastrašování? Čerpal jste při této práci z nějakého vlastního prožitku?
Nejen za komunistů, ale podobná morální dilemata, manipulace, pochybnosti, řešíme každý dnes a denně. Na to téma vzniklo několik československých filmů, třeba Obchod na korze, Kachyňovy nebo Svobodovy filmy z osmdesátých let. Najbrtův Protektor a další…

Delegace k filmu Učitelka na 51. MFF Karlovy Vary

Delegace k filmu Učitelka na 51. MFF Karlovy Vary

Konzultovali jste nějaká témata, jako je třeba šikana učitelů vůči žákům, i s nějakými psychology apod.? Co je ústředním tématem Učitelky?
Tématem Učitelky není šikana učitele směrem k žákům! Dnes jsou aktuální dokonce opačné případy. Tématem je strach jako zkouška charakteru. A jako nebyl tématem Musíme si pomáhat holocaust nebo nacismus, tak tady nehrajeme o komunismu a šikaně žáků učiteli.

Myslíte si, že se podobné příběhy na školách dějí i dnes, kdy učitelé paradoxně spíše ztrácejí přirozený respekt a často se stávají obětí šikany ze strany dětí, či dokonce rodičů?
Ano, všechno se opakuje, vrací. Každý dospělý, a většina dětí, zažil situaci, kdy cítil, že to, co je zrovna momentálně výhodné, je zároveň nesprávné. A naopak, že zachovat se podle svědomí anebo jen dobrého vychování může být nebezpečné anebo jen krajně nevýhodné.

Příběh je velmi nadčasový, protože se dá v dnešní době aplikovat na řadu nejrůznějších prostředí. Přijde vám osobně společnost zkorumpovatelná více než například za socialismu?
Lidská povaha se nemění. Tehdy to bylo možná fatálnější. O to je takový příběh aktuálnější, že dneska řadu podobných situací zažíváme skrytěji.

Do filmu jste obsadil na plátně poměrně neokoukané tváře, což se dá vnímat jako záměrné zpestření. Byl to záměr?
Bylo to tím, že jsme se rozhodli točit na Slovensku. Pro mě to samozřejmě znamenalo osvěžení v tom, že za těmi protagonisty nemám žádné jejich jiné role, společenské role apod. Akorát s Csongorem Kassaiem jsem točil Musíme si pomáhat, to byl ještě na škole. Na začátku natáčení jsme si říkali, že by nebylo špatné, kdyby se nám to povedlo jako posledně…:-)

Čím je podle vás tento film ve vaší tvorbě specifický?
Že je ve slovenštině!

Foto/Video: A-Company, Film Servis Festival Karlovy Vary, Totalfilm.cz
Servis: M. Ch. Reková, K. Mixová
-red-