Recenze | Bezva ženská na krku sotva stačí jako televizní bakalářská povídka

Je tu další debut. Opět komedie, opět romantická. Hned na začátku ale musím předeslat, že tentokrát je vše v pořádku minimálně po filmařské stránce. Poslední dobou jsme si totiž stěžovali na nešvar natáčení celovečerních snímků takřka na mobil, kdy u některých českých novinek takřka chybí znatelná postprodukce (Seznamka). Bezva ženská na krku nabízí platícímu divákovi minimálně dobrou kameru, zvuk i hudbu. Je to všechno pěkně barevné a domácké, tak trochu rustikální, jako z pořadu maminy a kuchařky Dity P. Ale u filmařského standardu to také začíná a končí.

Bezva ženská na krku (foto: CinemArt)

Bezva ženská na krku (foto: CinemArt)

Víc klišé tenhle příběh ani mít nemůže. Záletný manžílek (Jiří Langmajer) jednoho dne oznámí své manželce Elišce (Petra Hřebíčková), že už ji nechce, protože si našel mladší a čeká s ní dítě. Eliška se rozhodne začít od nuly a odjede do malé vesničky kdesi v Čechách, kde hodlá učit v místní malotřídce. Tady ji uvítá místní starosta (Miroslav Táborský) a nastěhuje do obecního domu s místním nerudným hrobníkem Božíčkem (Ondřej Vetchý). Ten má na ženy pifku, takže své nové spolubydlící nedá nic zadarmo a je na ni vysloveně hnusný. To si ale Eliška rozhodně nedá líbit. Ale jak známo z nenávisti často vzniká i láska (jak jinak).

Klišé není problém, když se to umí

Klišé nad klišé není z mého pohledu vůbec žádný problém. Pokud se to umí. Je až s podivem, že nad projektem drží ruku jako producent Jiří Vejdělek. Pravdou je, že i on točí s oblibou nenáročné komedie. Ale jsou alespoň zábavné, nejsou tak plytké a od začátku do konce plní zadání a fungují. Bezva ženská na krku je ale sledem bláznivých scének, pospojovaných do jakéhosi prazvláštního líbivého a barevného kabátku.

bezva-zenska-na-krku-foto-cinemart

Katastrofální scénář

Jednotlivé postavy jsou sice vykresleny poměrně jednoznačně, ale často se chovají nadmíru idiotsky, nepřirozeně a pitvoří se až k nesnesení. Nedá se říct, že by Hřebíčková s Vetchým nebyli dobří. Jsou. Ale jsou limitováni scénářem. Ten krom Vejdělka napsal i debutující Tomáš Hoffman. Třetím autorem je Martin Horský, který je mimochodem podepsán pod jednou z největších slátanin desetiletí, filmem Život je život. Zdá se že Vejdělek s Hoffmanem jeho invenci alespoň trochu utlumili.

Bezva ženská na krku (foto: CinemArt)

Bezva ženská na krku (foto: CinemArt)

Množství chyb a nesmyslů, které se ve filmu objevují by se zcela jistě dalo odpustit. Pokud by vše ostatní fungovalo. Pálení čarodějnic na podzim je ale věc, kterou by si tvůrci pohlídat mohli. I když všichni víme, jak jsou kulaté balíky slámy na poli fotogenické a oheň prostě hoří (efektně).

• Režie - 25%
    25
  • Scénář - 15%
    15
  • Herci - 40%
    40
    80
  • Hudba - 50%
    50

Bezva ženská na krku (Česko, 2016)

Rozmohl se nám tady takový nešvar: režiséři velmi často točí romantické komedie, které se zdají sázkou na jistotu. A asi i ano. Když si uvědomíme, kolik diváků přišlo na slátaniny typu Seznamka nebo Jak se zbavit nevěsty, je to až k neuvěření. Filmy jsou to totiž tak špatné, že bych se je bál uvést i na televizní obrazovce. Bezva ženská na krku minimálně dodržuje jisté filmařské postupy a standardy. Jmenovaní konkurenti nezvládají ani to. Proto má film ode mne relativně vysoké hodnocení. Ale kam jsme to došli, když filmy chválíme za to, že nemají roztřesenou kameru a kontaktní zvuk ze sklenice...

40 %
Martin Staněk, Totalfilm.czicon_csfdicon_csfd
foto/video: © CinemArt 2016

Bezva ženská na krku
Komedie / Romantický
Česko, 2016, 97 min
Premiéra: 13. 10. 2016 CinemArt

Režie: Tomáš Hoffman
Scénář: Jiří Vejdělek, Tomáš Hoffman, Martin Horský
Kamera: Jan Drnek
Hrají: Ondřej Vetchý, Petra Hřebíčková, Václav Postránecký, Miroslav Táborský, Jiří Langmajer, Ondřej Malý, Tereza Kostková, Jenovéfa Boková, Pavla Tomicová, Nela Boudová, Matouš Ruml, Veronika Kubařová, Jan Šrámek

bznk_poster_web