Recenze | Doctor Strange je komiksovým vrcholem roku

Komiksy vládnou velkofilmům. A jaký je letos nejlepší? Jednoznačně Doctor Strange. Letošní komiksový rok by se dal zařadit kvalitativně mezi ty slabší. Strange je v pořadí sedmým komiksovým filmem, takže měl konkurenci dost vysokou. A my jsme po slabém létě k němu upírali pozornost s prosíkem, aby nás všechny zachránil. Že by to měl Doctor Strange ale jasné od začátku, to v žádném případě. Mírná nervozita u nás panovala. A zbytečně. Strange totiž nejenže letošní sezónu zachraňuje, on je jejím vrcholem. Překvapit nás už můžou jen nové Star Wars nebo Assassin´s creed v prosinci. To je ale ještě daleko, takže pokud hledáte pro jednou pořádný blockbuster, upalujte do kina.

Doctor Strange (foto: Falcon)

Doctor Strange (foto: Falcon)

Je to klasický příběh o zrození hrdiny, jakých jsme už viděli nespočet. Troufám si ale říct, že málokterý hrdina má tak obrovské schopnosti, které by musel převádět na filmové plátno. Batman se učil bojovat, Superman létat, Iron man si postavil brnění, Spider – man se lezl po zdech. Strange se musí vypořádat jak s věděním mnohavrstevnatého vesmíru, paralelními dimenzemi nebo magií, tak s kouzlením, záporákem a samotným přerodem v superhrdinu.

Film má zběsilé tempo

Je toho zkrátka moc a možnosti, kterým by se Strange mohl ubírat, a co by na plátně mohl ukázat, jsou skutečně nekonečné. Proto má film opravdu zběsilé tempo. Jak tomu všemu dát jasný řád? Jednoduchostí. Jsou tu sice filosofické přesahy, točící se především kolem existence alternativních dimenzí, jsou ale spoutány jednoduchými pravidly tak, aby se běžný divák nemohl ztratit. Jsme pořád na poli velkofilmů, takže čekat něco víc než zábavu by bylo přinejmenším troufalé.

Doctor Strange (foto: Falcon)

Doctor Strange (foto: Falcon)

Prvotřídní vizuální stránka

Strange je takový rychlokurz marvelácké magie. Pravidla jsou jednoduchá a neměnná. Kouzlí se prostě takhle. Zlo je tohle. Od těla se odpoutáš takhle… Ve zkratce je vše podstatné řečeno a jede se dál. Hlavně se neptejte proč to tak je, mohlo by vám to kazit zážitek. Když vám tedy bude ve filmu sděleno, že centra obranného štítu jsou pod největšími velkoměsty světa, berte to prostě jako fakt.
Jednoduchost a pitomost některých pravidel filmu neubírá na kvalitě. Spíš naopak. Nekonečné možnosti do jednoho filmu nenacpete a i tak se nedá upřít snaha tvůrců ukázat nám toho co nejvíc. A jsou to vizuální orgie. Je tu pár věcí skutečně šílených a neviděných a jsou mnohdy skutečně dechberoucí. Nedokážu si představit, kam až tahle snaha nás pokaždé překvapovat zajde. Protože možnosti se skutečně tenčí a hranice mezi přeplácaností a snahou přinést něco nového začíná být velmi malá. Postupem se ve filmu ohýbá realita a přetáčejí města s takovou samozřejmostí, že se v některých momentech vytratil pověstný WOW efekt. Vizuální stránka je ale prvotřídní a od ostatních filmů Marvelu konečně odlišná.

Strange funguje skvěle

Vlastně Strange funguje sám o sobě skvěle. Na to, že se jedná o budoucího kolegu Thora, Ironmana nebo Kapitána Ameriky, rychle zapomenete. Já osobně jsem velmi zvědav, jak se v budoucích Avengers spojí takhle rozličné postavy. Představa Strange, Spider-mana s mývalem, či chodícím stromem vedle sebe je sakra šílená. Myslím si, že Strange bude fungovat skvěle jen ve svých samostatných filmech.

Doctor Strange (foto: Falcon)

Doctor Strange (foto: Falcon)

Cumberbatch je dokonalý

Strange má obyčejný příběh zasazený do netradičních kulis. O tom, že záporák je opět nevýrazný se asi už u Marvelu nemá cenu vůbec zmiňovat a je velká škoda, že Mads Mikkelsen nedostal více prostoru. Stejně tak Rachel McAdams nebo Chiwetel Ejiofor mají v příběhu svou velkou chvilku, největší pozornost však strhává vymodlený Benedict Cumberbatch. Obsazení má Marvel hodně našláplé a na výsledku je to vidět. Jsou tu emoce a velmi kvalitní výkony, takže i ten rychlý přerod v superhrdinu si Cumberbatch dává s přehledem a nic mu vlastně nechybí.

I ve Strangeovi nechybí velmi okaté stranění Číně. Celé finále se vlastně odehrává v Hongkongu a pomalu nám přichází doba, kdy se nebudou bořit americké mrakodrapy, ale čínské. Inu, produkt se musí hlavně co nejlépe prodat. A Čína má velký kupní potenciál.
Asi poprvé uslyšíte v marveláckém filmu pořádnou hudbu. O tu se postaral Michael Giacchino a nutno mu vytknout, že složil další variaci na Star Trek, jehož hlavní téma se v pár variacích vlezle prodírá celým filmem. Pár originálních skladeb se ale také ozve. Konečně.

80
    70
  • Kamera, vizuální efekty - 90%
    90
    80
    80

Doctor Strange (2016)

Strange není úplně dokonalý, přesto nabízí letos jeden z nejlepších zážitků. I přes neuvěřitelný spád nás tvůrci ničím neubíjí a nabízí přehledný příběh s parádní vizuální stránkou a jistými hereckými výkony. Postava Doctora Strange má neuvěřitelný potenciál a já se skutečně těším na to, co předvede příště. I ve svém originu nabídl skutečně opulentní věci. Upalujte do IMAXu, nebudete litovat.

80 %
Petr Račko, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Falcon, Marvel, Totalfilm.cz

Doctor Strange
Akční / Dobrodružný / Fantasy
USA, 2016, 115 min
Premiéra: 27. 10. 2016 Falcon

Režie: Scott Derrickson
Scénář: Scott Derrickson, C. Robert Cargill, Jon Spaihts
Kamera: Ben Davis
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Benedict Cumberbatch, Chiwetel Ejiofor, Rachel McAdams, Michael Stuhlbarg, Mads Mikkelsen, Tilda Swinton, Benedict Wong, Amy Landecker, Scott Adkins, Daniel Eghan

drstrange-poster-a1-page-001

1. Doctor Strange se právě ke Spider-Manovi hodí opravdu dobře a je v docela hodně Spider-Manových komiksech, kde mu pomáhá s mystickými problémy a snaží se svou moudrostí pubertálního Spideyho trochu “vychovat”. Úžasná a hodně vtipná je třeba stránka “beze slov”, kdy se Spidey snaží v několika panelech nemluvit a soustředit se, protože mu to Dr. Strange dal za úkol… :)
    Strange je takový mentor celého Marvelu, ostatní postavy ho obrovsky uznávají a chodí k němu pro rady i pomoc.

2. Jo. Film splnil všechna má očekávání. Největší pecka!