Nejlepší filmy roku 2016 podle Totalfilmu (TOP 25)

V našem žebříčku toho nejlepšího z roku 2016 se nachází víc než 25 filmů. Některá místa jsou sdílená. A na prvním místě je navíc spolu s animákem také televizní projekt. Věříme ale, že svou kvalitou zcela tuto výjimku obhájil. Podívejte se, které filmy se nám letos líbily úplně nejvíc.

1. místo
Kniha džunglí (USA) / Pustina (ČR)

Kniha džunglí 

Dobrodrůžo dominujícího studia Disney přineslo další oživenou klasiku, Knihu džunglí, které na svět dopomohl režisér prvních Ironmanů Jon Favreau. A i když jsme ho zpočátku lehounce podceňovali, přinesl velmi příjemnou rodinnou jízdu, která tu skutečně dlouho nebyla. Zmínit musíme taktéž bezchybnou audiovizuální stránku, která velice pravděpodobně získá oscarovou nominaci.

Pustina

Pustina se sice vysílala v televizi, ale premiéru měla na karlovarském festivalu. Filmařsky se jedná o jednoznačně nejkvalitnější dílo roku, možná posledních x desítek let. Proto je v našem žebříčku, ač se primárně jedná o televizní dílo. Na Pustině funguje úplně všechno. Nedochází k manýristickým momentům, zbytečné exhibici. Pro diváka, který má kvalitu opravdu rád, je tento počin doslova orgasmem. Včetně i zdánlivě nevýznamné drobnosti jakou je znělka, která je v každém díle znatelně jiná. I ta ilustruje maximální péči, kterou stanice Pustině věnovala.
Dlouho jsme zvažovali, jestli si můžeme dovolit v rámci zachování objektivity maximální hodnocení. Ale řídili jsme se pocity. Protože i o těch Pustina je. Technicky i scénaristicky neshledáváme na Pustině nejmenší chybu. Herecké výkony i výsledný vizuál je nevídaný. Takže nelze jinak.

2. místo
Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny

Tahle krvelačná pecka v režii oscarového Mela Gibsona si druhé místo jednoznačně zaslouží. Už kvůli celkem naivnímu, byť pravdivému příběhu, který ke konci rozčísne krvelačná akce, kterou jste ve válečném bijáku dlouho neviděli. Vítej zpátky, Mele!

3. místo
Anděl Páně 2

Jiřímu Strachovi se vyčkávání vyplatilo. Marek Epstein napsal vtipný scénář, podařilo se vytvořit možná ještě vánočnější a lepší atmosféru než v prvním díle. Chemie mezio Trojanem a Dvořákem povýšila ještě o třídu výš. Film skvěle funguje a v rámci žánru je špičkou, která má na to, stoupnout si vedle staršího bratříčka a stát se klasikou. Film je navíc letošním rekordmanem v návštěvnosti. Tohle nečekali ani samotní tvůrci a distributor. K milionu je zlehka nakročeno, tak uvidíme.

4. místo
Vzkaz v láhvi / Noční zvířata 

Vzkaz v láhvi

Kdykoliv má nějaká detektivka punc severské krimi, čtenář nebo divák očekává kvalitu. Noirový feeling, temné události i rozervané hrdiny. Ne vždy je očekávání naplněno. Pro Vzkaz v láhvi to ale neplatí. Do kin dorazila plnokrevná detektivka se známými hrdiny. Vzkaz v láhvi je bravurní evropská filmařina, která má takové grády, že Hollywood může jen tiše závidět. A jak všichni víme, vše špičkové severské se brzy dočká americké kopie. Doufejme, že Olsenovu sérii tahle nápodoba mine. Protože severské koprodukci se tohle opravdu mimořádně povedlo.

Noční zvířata

Noční zvířata přináší ledový a neosobní obraz s brutálním a temným jádrem, které vám pár dnů zůstane pod kůží. Je v něm hodně stylizace, ale k Fordově práci už prostě vždycky patřit bude. Povrchnost v tomhle filmovém příběhu je absolutně na místě a je zobrazena tak dobře, že diváky stoprocentně rozdělí na dva tábory!

5. místo
Sully – Zázrak na řece Hudson / Příchozí

Sully: Zázrak na řece Hudson není katastrofické drama. Tedy alespoň ne primárně. Stěžejní scény jsou sice skvěle natočeny IMAX® kamerami, ale to není všechno. Clint Eastwood se pomalu staví po bok Olivera Stonea v zálibě zobrazovat skutečně žijící hrdiny. Jen není naštěstí tak hysterický. Natočil kombinaci nervy drásajícího příběhu pro velká plátna a soudního dramatu, který místy mixuje s psychologickým vhledem do hlavní postavy. Sully totiž místo uznání prochází tvrdým vyšetřováním leteckého incidentu.

Příchozí

Příchozí mají velice sofistikovaný scénář a primárně míří za přemýšlivými diváky. A ženami. Nejen ženský instinkt, ale především emoce jsou hlavními elementy, které ve filmu Příchozí najdete. Nemluvě samozřejmě o skvělé výpravě a vizuálu a postupně budované silné atmosféře.
To,  co mají filmy Denise Villeneuva společného, je jejich primární jednoduchost a věcnost. Ze scénáře a režie je na první dojem patrné, že autoři prostě ví, co chtějí sdělit. A kombinace této věcnosti a umírněnosti velmi překvapuje výsledkem. Tím je sice komorní ale velkolepý film. A to umí opravdu jen málokdo.

6. místo
Orel Eddie / Deadpool

Orel Eddie

Orel Eddie je špičková komedie, výborně napsaná, zrežírovaná i obsazená. Velmi připomíná populární Kokosy na sněhu. Z kina jsme odcházeli s širokým úsměvem. Ne z řachandy, ale toho skvělého pocitu při sledování. A tohle je vlastně ten hlavní důvod, proč mají filmy vznikat.

Deadpool

Deadpool je všechno, jenom ne tradiční marvelácký film. Natočilo ho studio Fox, primárně ale z jiných důvodů, než že by na Disney tenhle antihrdina byl moc drsný. Ale nabízí se to. Deadpool je totiž velmi nekorektní týpek. Film výborně funguje, dokonale baví a nemá téměř jediné hluché místo. Scénář narušuje stereotypy superhrdinských filmů a tvůrci vytváří nový antižánr, který si mohou oblíbit i diváci, kteří Avengers zrovna dvakrát nemusí. Pochvala českému překladu, který tentokrát film nedegraduje, ale napomáhá plnohodnotnému zážitku.

7. místo
Warcraft – První střet

I přes špatné finanční výdělky a nespokojenost amerických recenzentů se ve zbytku světa Warcraft líbil. A líbil se i nám. Tento skok do světa magického a především herního univerza nabídl zběsilé tempo, dosud neviděné vizuální pojetí a nekompromisní zacházení s hlavními postavami a i slušnou brutalitu. V mezích přístupnosti. Warcraft zpětně nad ostatními blockbustery vyčnívá svou jinakostí. Otázkou je, zda-li to byl něčí záměr.

8. místo
Boj 

Kombinace válečného a soudního dramatu funguje výtečně a Boj patří jednoznačně k nejlepším filmům o válce za poslední dobu. Je to uvěřitelné, mrazivé, velmi současné a aktuální. Navíc režisér už po několikáté dokazuje, že emoce je možné jitřit i jiným způsobem, než za pomoci smyčců a velkých vzletných replik…

9. místo
Anthropoid

Anthropoid je v našich končinách unikátem. Atentát na říšského protektora Heydricha je zahraničním pojetím našich dějin, kdy se vedle sebe postavily hvězdy světového formátu, Cillian Murphy a Jamie Dornan, společně s hvězdami českými – v čele s Aňou Geislerovou. Výsledek překvapí svým přízemním pojetím zaměřeným především na postavy a jejich prožitky. Pár klopýtnutí tam je, přesto je Anthropoid příjemným šťouchnutím do českých tvůrců, jak asi by se ty filmy u nás měly točit…

10. místo
Učitelka / Já, Olga Hepnarová

Učitelka

V Učitelce Jan Hřebejk s dobrým scénářem Petra Jarchovského dokázal, že umí naslouchat textu a pracovat s minimalismem. Dokázal navíc omezenými prostředky vytvořit poutavou a tísnivou atmosféru a naproti tomu dostal do snímku nezanedbatelnou dávku humoru.

Já, Olga Hepnarová

Já Olga Hepnarová je především film silný svou formou a hlavní představitelkou. Zajímavá je téměř úplná absence scénické hudby. Dlouhé ale nikoliv prázdné záběry, které vždy mají své opodstatnění a hodnotu. Černobílá filmu jen prospívá a posiluje tíseň Hepnarové myšlenek i jejího okolí. Bezpochyby nejsilnější devizou je krom výtečné režie především hlavní představitelka. Polské herečce Michalině Olszańské tentokrát výjimečně neuškodil ani dabing. Ten je vynikající, přesný, nerušivý a skvělému výkonu polské herečky jenom prospívá.

11. místo
Je to jen konec světa 

Je to jen konec světa nabízí velmi hluboký, svěží a obohacující zážitek. Xavier Dolan je velký talent, o kterém se bude ještě hodně mluvit. Jako vždy u Dolana hraje roli výrazná kamera s detailním fokusem v pravou chvíli. Včetně symfonické hudby, která graduje v emocích a střídá ji naprosto přirozeně popový soundtrack. Takto se málokdy kombinuje a tady to funguje skvěle.

12. místo
Než jsem tě poznala

Co musíme pochválit především, je absolutní absence citových vydíraček. Kapesník vytáhnete opravdu až na samém závěru. Vše funguje naprosto přirozeně. Ač jsou příběhové karty rozdány docela drsně, tenhle film opanuje spíš všudypřítomný humor. Emilia Clarke by si rozhodně zasloužila nějakou slušnou nominaci. I když akademici v tomhle rybníku téměř nikdy neloví. Je to škoda.

13. místo
Toni Erdmann 

Málokdy se u filmu v kině tleská. Toto jsme zažili na projekci Toniho Erdmanna v Lucerně. Extrémně originální příběh si možná půjde pro Oscara a my mu moc držíme palce!

14. místo
Rogue One: Star Wars Story

Nejnovější přírůstek do světa Star Wars nám přinesl prequel pro epizodu 4. Kradou se tu plány pro Hvězdu smrti, nebojí se tu odpravovat hlavní hrdiny ve velkém, což je u tak známé série takřka zázrak a vy se tak budete o hrdiny skutečně bát. Plus je tu nejlepší scéna s Darthem Vaderem. Už kvůli ní stojí Rogue One za zhlédnutí.

15. místo
Rodinný film 

Režisér bruslí mezi žánry, to co se děje je sice úsporné a chytře napsané, přesto velmi divácké. V tom má Omerzova tvorba na vrch před podobně laděnými vztahovými explikacemi Bohdana Slámy nebo Petra Václava, které mohou být pro většinového diváka méně srozumitelné či příliš artové.

16. místo
Rudý kapitán 

Dlouho očekávaná adaptace knihy Dominika Dána Rudý kapitán vznikala v česko-slovensko-polské koprodukci přes 7 let. Na výsledku se to pozitivně odrazilo. Škoda že se na ni v Česku nechodilo, na Slovensku se stala nejnavštěvovanějším slovenským filmem posledních let. Špičkově natočená detektivka!

17. místo
Star Trek: Do neznáma

Jeden z nejlepších velkofilmů letošního roku nabídne především svěžest svého vyprávění. Umně zastírá jednoduchost příběhu za týmovou soudržnost a skutečnosti, že celá zápletka by stačila na jednu seriálovou epizodu, si ani nevšimnete. Což je super, jelikož filmu nechybí seriálový spád, rychlost vyprávění i nespočet vrcholů. Ten kdo viděl „ohnivou scénu“ nám dá určitě za pravdu. Snad poprvé tu funguje celá posádka opravdu jako tým, může za to asi to, že se většina děje neodehrává na palubě Enterpreise. Vyražte do neznáma!

18. místo
Polednice 

Nový český horor Polednice není čistou adaptací Erbenovy klasiky. Ani být nemůže, jde o příběh odehrávající se v současnosti. Debut Jiřího Sádka v produkci Matěje Chlupáčka velmi překvapil. To, že výsledky práce dua Matěj Chlupáček a Michal Samir byly vždycky zajímavé, to víme. Ale Polednice je především překvapivě velmi čistý a kompaktní film. Scénářem Michala Samira a velmi slušivou a fungující formou, kterou mu dal Sádek.

19. místo
Tohle je náš svět

Byl by to skoro bezchybný film, nebýt natahovaného konce. Příběh alternativní rodinky, která se straní civilzace stojí především na výkonu Vigga Mortensena. Tenhle výlet do přírody, a hlavně vyvážený mix komedie a dramatu si určitě užijete.

20. místo
Doctor Strange

Představení nové postavy marveláckého univerza vyšlo na výbornou. Strange v podání vymodleného Benedicta Cumberbatche přináší na komiksový svět opět nový pohled. Tentokrát jsou to jiné dimenze, kouzla a lámání reality, což přináší vynikající vizuální zážitek, který si říkal o návštěvu IMAXu. Marvel to má rozjeté moc dobře, uvidíme, jak bude postava fungovat vedle klasických hrdinů nebo třeba mývala v nadcházejících Avengers.

21. místo
Sedm statečných

Oldschoolová akce v téhle předělávce známého westernu nabídne několik známých hvězd v čele s Denzelem Washingtonem a pistolnickou vyvražďovačkou, jaká tu dlouho nebyla. Po nezbytných přípravách se Denzelova partička prakticky nezastaví a brání městečko před padouchem takovým způsobem, že uslyšíte zvuk kulek ještě sedm dní potom.

22. místo
Buchty a klobásy

Tahle přepálená zběsilost nesmí chybět. Pro svoji odvahu přijít s něčím novým, například, s hromadným sexem zeleniny, či zamilovanosti párku a žemle a jejich storkou o tom, jak zachrání supermarket před sežráním. To všechno s erkovou přístupností vytváří animák, který jste ještě neviděli.

23. místo
Pohádky pro Emu 

Je smutné, že musíme poslední dobou na českých filmech oceňovat i řemeslný standard. U Pohádek pro Emu ale naštěstí není třeba nic vytahovat z paty. Film funguje, scénář obstojí, stejně jako jistá režie. Casting je bezchybný a jako romantický předvánoční produkt nemá film za poslední roky v české filmové tvorbě konkurenci. Takhle má vypadat žánrovka. Na všelijaké Seznamky, Bezva ženské atd. můžeme pro tuto chvíli zapomenout. Pohádky pro Emu můžeme s klidným svědomím doporučit. Jen škoda, že v kinech trpěl malou návštěvností nevhodně zvoleným a zavádějícím názvem.

24. místo
Pasažéři

Tenhle biják se stejně jako Rogue One dostal do našeho výběru na poslední chvíli. Můžete jej totiž v kinech zastihnout právě teď. Tenhle sladký akčňák o tom jak se Chris Pratt a Jennifer Lawrence probudili na vesmírné lodi, nabízí celkem solidní zábavu, stojící především na jejich vzájemné chemii a vynikající vizuální stránce. Nebýt jednoho zbytečného přešlapu, byli by Pasažéři mnohem výš!

25. místo
Captain America: Občanská válka

Velká bitka marveláckých hrdinů dopadla velice dobře, i když kvalit dvojky nedosahuje ani omylem. Je tu velké množství postav, občas celkem zmatek… ukočírovat to byla evidentně velká potíž. Když se ale Občanská válka přesune k boji dvou hrdinů, stává se z ní opravdová pochutina. Jak se tvůrci popasují s několikanásobně větším počtem postav v dalších Avengers je nám ale záhadou.

-red-

%d blogerům se to líbí: