První dojmy | Přes kosti mrtvých je excentrický příběh natočený vyzrálým okem

Mysteriózní thriller Přes kosti mrtvých (Pokot), který natočila polská režisérka Agniezska Holland zahajoval právě probíhající ročník Febiofestu. Snímek, který na letošním Berlinale získal stříbrného medvěda, uvedla sama režisérka a popsala ho jako žánrově nejasný. Nicméně pak ho s nadsázkou a vtipem sobě vlastním definovala jako anarchisticko-feministicko-ekologický thriller s prvky černé komedie a pohádky.

Její film vznikl podle knihy Olgy Tokarczukové s názvem Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých. Samotná knižní předloha je hodně vrstevnatá a to se povedlo přenést i na plátno. Scénář psala Holland společně s Tokarczukovou. Spolupracoval na něm ale i český scénárista Štěpán Hulík (Hořící keř, Pustina).

Každá minuta ve 128 minutové stopáži dává smysl. Snímek má úžasnou lehce mysteriózní atmosféru, výtečnou hudbu a skvělou kameru. Tu filmu obstarala kameramanka Jolanta Dylewska, která už s Holland dříve spolupracovala. Přes kosti mrtvých určitě nic neřekne línému divákovi, který nechce přemýšlet. 

Přes kosti mrtvých (foto: CinemArt)

Témat, kterých se režisérka společně s autorkou knihy dotýká, je spousta. Pracuje se tu hodně i se symbolikou. Film z česko-polského pohraničí vypráví o paní Dušejkové, energické důchodkyni, velké milovnicí zvířat, která se s otevřenou myslí snaží pochopit chování druhých. Žije na samotě uprostřed přírody, ve škole učí děti angličtinu, ale hlavně se nehodlá vzdát boje proti zabíjení a utrpení zvířat v rámci lovecké sezóny i mimo ni.

Agnieszka Holland na slavnostním zahájení Febiofestu

Ve filmu si zahrál také Miroslav Krobot. Ten se do role zádumčivého etnomologa hodí a skvěle tak zapadne do bizarní skupinky pohraničních samotářů, nad kterými svým způsobem drží paní Dušejková ochrannou ruku. Obsazeno bylo také spousta zvířat a možná, že po tomto filmu už nikdy les a jeho obyvatele nebudete vnímat stejně.

Přes kosti mrtvých je příběh natočený pohledem vyzrálého oka a citlivé duše, které ale nechybí jistá excentričnost. Právě ta z něj ale dělá osobitý a neobvykle vrstevnatý snímek.

Celá recenze a soutěž o knižní předlohy již brzy.

Dagmar Šimková, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt © 2017