Na letošní Anifilm přijede Adam Elliot – autor legendárního filmu Mary a Max

Na letošní Mezinárodní festival animovaných filmů ANIFILM zavítá další významný host. Až z australského Melbourne přicestuje Adam Elliot, jeden ze světově nejuznávanějších současných tvůrců animovaného filmu, autor pozoruhodných a oceňovaných filmů jako jsou Oscarem ověnčený krátký film Harvie Krumpet nebo celovečerní snímek Mary a Max, který si mimo jiné odnesl hlavní ceny z festivalů v Annecy a Ottawě.

Adam Elliot se v Třeboni zdrží po celou dobu konání festivalu ANIFILM a divákům představí svou kompletní filmovou tvorbu, kterou označuje „plastelínografie“ čili biografie tvořené hlavně z plastelíny, jejichž příběhy jsou založené na pohnutých i veselých osudech jeho rodiny a přátel. A právě hlína je jeho hlavní surovina, díky níž vypráví svérázné příběhy a životy lidí na okraji; lidí většinou osamělých, často vyloučených pro nějakou odchylku od tzv. normálu. Elliot například natočil filmovou trilogii hořkých komedií věnovaných svým podivným příbuzným a jednotlivé filmy se díky tomu jmenují Strýc, Bratranec a Bratr. V celovečerním filmu Mary a Max pak jsou hlavními hrdiny a velmi nepravděpodobnými přáteli Mary, baculatá osmiletá holčička žijící v Melbourne, a Max Horowitz, obézní čtyřiačtyřicetiletý newyorský žid trpící Aspergerovým syndromem. Snímek Ernie Biscuit  pak vypráví příběh neslyšícího pařížského taxidermisty, který se vydává do zahraničí začít nový život. A ve filmu Harvie Krumpet  sledujeme stejnojmenného a poněkud retardovaného antihrdinu na jeho životní pouti z meziválečného Polska až do Austrálie.

O nevšedních osudech zvláštních Elliotových hrdinů si diváci festivalu budou moci s jejich autorem popovídat nejen v diskusích po projekcích filmů, jedinečná příležitost bude i v třeboňském divadle na neformálním moderovaném setkání, které Adam Elliot nazývá „přátelským posezením u krbu.“ A takovéto posezení s Adamem Elliotem může být jedním z nejveselejších setkání s animátorem, které lze zažít.

Adam Elliot

Adam Elliot je typický autorský filmař, ke svým snímkům píše scénáře, vytváří jejich výtvarnou podobu včetně všech postav a své plastelínové hrdiny pochopitelně i režíruje. Jen jejich hlasy nechává na profesionálních hercích, a tak v jeho filmech postavičky promlouvají díky takovým hvězdám, jako jsou Toni Collete, Philip Seymour Hoffman, Geofrey Rush nebo Eric Bana. Elliotovy jedinečné filmy se představily divákům a porotám na více než 800 festivalech, kde získaly přes 100 ocenění. Adam Elliot je také držitelem 5 cen Australského filmového institutu a za svůj půlhodinový film Harvie Krumpet získal v roce 2004 Oscara, přičemž  v poli poražených tak zanechal filmy od studií Pixar, Walt Disney nebo Twentieth Century Fox. Celovečerní snímek Mary a Max si mimo jiné odnesl ceny z festivalů animovaných filmů v Annecy a Ottawě i z festivalu Berlinale.

Adam Elliot je známý tím, že ve své tvorbě odmítá komerční zakázky a z principu nevyužívá žádné digitální triky ani počítačová vylepšení. Například pro celovečerní film Mary a Max bylo potřeba vytvořit 212 postaviček, 475 miniaturních rekvizit, 133 různých scén včetně panorama New Yorku a 147 kostýmků, z nichž jeden byl vytvořen podle skutečných svatebních šatů princezny Diany.

Elliotovy snímky popisují osudy nejrůznějších podivínů, outsiderů a smolařů a jeho vlastní životopis naznačuje, proč k nim má tak blízko. Inspiraci k nim totiž mohl čerpat a čerpal ze svého života. Jeho otec byl vysloužilý akrobatický klaun a zkrachovalý majitel krevetí farmy, sám Adam Elliot se po dokončení střední školy několik let živil ručním malováním triček a později se přihlásil na Victorian College of the Arts, kde se věnoval animovanému filmu a tím zahájil svou životní dráhu úspěšného filmového tvůrce. Konečně tak mohl přirozeně propojit všechny aktivity, které miluje: vyprávění příběhů, sochařství, malování a především touhu bavit publikum, donutit jej se smát i plakat.

Adam Elliot má osobní vztah i k české animaci, což dokládá slovy: „Z umění mě nejvíce ovlivnila klasická literatura a vždy mě lákaly především temnější příběhy. Vzhledem k tomu asi nepřekvapí, že mým nejoblíbenějším stop-motion animátorem byl odjakživa Jan Švankmajer.  To, že ve svých dílech zkoumá složitá a náročná témata, mi v mnoha směrech dodalo sebevědomí, odvahu a odhodlání zaměřit svou tvorbu na stop-motion filmy, které jsou jednoduše řečeno jiné.“

Některé z filmů Adama Elliota najdete na jeho stránkách: http://www.adamelliot.com.au/

-red-
zdroj: Anifilm

Článek jsme oštítkovali takto: