Recenze | Osmička Rychle a zběsile nabízí parádní akční zábavu

Série Rychle a zběsile se od pouličních závodů vyvinula do akční blockbusterové série. Slovo blockbuster je zde potřeba opravdu podtrhnout, protože to, co se v posledních dílech děje, je skutečně zběsilé. Pitomé. A odzbrojující. Přesto to celému týmu vystavěného kolem Vina Diesela žereme i s navijákem a chceme čím dál víc. Lze to? Opravdu jde ze série, kde se na začátku tunila auta v garáži, v dalších dílech přijít s ponorkou, výbuchy a chytání padoucha s atomovkami? Je to absurdní. Neuvěřitelné. Ale jde to.

Rychle a zběsile 8 (foto: CinemArt)

Rychle a zběsile totiž stvořilo akční subžánr, ve kterém operuje jen a jen Dieselova parta. A může za to hlavně postupný vývoj, který na sebe kupil další a další akční vylomeniny. A tak může opravář z garáže, Dominic Toretto, bojovat proti teroristům a stát se jedinou záchranou pro vládu USA, která musí vyslat tandem superprosťáků, aby v těžko uvěřitelných situacích zachránili svět. Zní to šíleně, ale takové prostě Rychle a zběsile je. A bude. Neexistuje proto jediný důvod, proč bychom měli krotit naše nadšení.

Osmička totiž v nastoleném tempu pokračuje. Co se týče akčních šíleností, samozřejmě už lehce stagnuje. Je to jednoduše tím, že už není kam stoupat. I tak jsou limity nastaveny tak, že se pokaždé dá vymyslet taková akční scéna, o které se vám ani nezdálo. Faktem ale zůstává, že se tvůrci snaží držet na Zemi. A myslím tím skutečně planetu Zemi. Protože trumfnout všechno, co nám timhle tuneři z garáže zatím převdvedli, už opravdu lze asi jen ve vesmíru. Přitvrzovat se začalo v hláškách. Ono to jinak nejde. To, že Dwayne Johnson vystoupí za jízdy z auta a odvrátí rukama vystřelené torpédo, totiž jinak než z úsměvem přejít nemůžete. A smát se tu budete. Díky scénáři však přesně tam, kde máte.

Rychle a zběsile 8 (foto: CinemArt)

Rychle a zběsile 8 pořád využivá laciné scenáristické berličky pro to, aby děj držel v rámci známých postav. A tady je přesně ta hranice, která ukazuje, jaké postavení tahle série má. Kde byste jindy kroutili očima nad tím, co to zase je, u RaZ si řeknete proč ne – sypte to do mě a ke všemu se ještě budete culit jako malé děcko. Tuhle těžce vydobytou pozici, ale tvůrci využívají jen a jen ve svůj prospěch a tak se tu můžou stát z klaďasů záporáci a naopak.

Scénář dává smysl!

Scénář je u osmičky dobře napsaný. Skvěle využívá nastavených mantinelů a dokonce produkuje poslouchatelné dialogy a super hlášky – ty hlavně mezi dvojicí Johnson/Statham, kteří tentokrát film táhnou. Statham si dokonce scény krade pro sebe. Konečně dostal blockbusterovou příležitost, ve které se mohl projevit v plné polní. Děj vlastně střídá odlehčené a vážnější pasáže. Torettův tým se tu stará o hlášky, Toretto sám o dramatičtější momenty. I zde se ukazuje, že Diesel je o mnohem lepší herec, než za kterého jej máme. Kdyby se neschovával za horu svalů a ještě o něco uvolnil ten zasmušilý výraz, mohl by sám sebe i celou sérii posunout o další level.

Rychle a zběsile 8 (foto: CinemArt)

Prim tu samozřejmě hraje akce. Ta je samozřejmě kvalitně natočená a až na pár momentů trikově vypiplaná. Párkrát by však zasloužila o něco klidnější střih i kameru. Ve svých vrcholech je ale natočená velice dobře a například autokalypsa v New Yorku nebo předhánění se s ponorkou jsou věci, které jste v takovém podání neměli šanci nikde vidět. Tentokrát neškodí ani generický orchestrální soundtrack. Akční scény doprovází dobře, jinak ostatní odtáhnou dobře zvolené moderní skladby.

80
    60
    80
  • Vizuál, kamera - 80%
    80
  • Střih - 80%
    80

Rychle a zběsile 8 (2017)

Rychle a zběsile i po osmé nabízí parádní akční zábavu. Tentokrát se nemusí stydět ani za scénář, který je samozřejmě prostý a absurdní, těží ale z postav dostatek povedených dialogů a scén na to, aby jste se mohli po celou dobu stopáže královsky bavit. A o to jde u Rychle a zběsile především. Poskytnout takové šílenosti, které vás oprostí od všednosti a zavedou do končin, kde parta tunerů dokáže zachránit svět. Absurdita, které podlehnete a odkývete jí úplně všechno. Nashle u devítky!

80 %
Petr Račko, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt © 2017

Rychle a zběsile 8
The Fate of the Furious
Akční / Krimi / Thriller
USA / Francie / Kanada / Velká Británie / Samoa, 2017, 136 min
Premiéra: 13. dubna 2017 CinemArt

Režie: F. Gary Gray
Scénář: Chris Morgan
Kamera: Stephen F. Windon
Hudba: Brian Tyler
Hrají: Vin Diesel, Dwayne Johnson, Jason Statham, Charlize Theron, Kurt Russell, Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson, Ludacris, Kristofer Hivju, Helen Mirren, Elsa Pataky, Marko Caka, Scott Eastwood, Branislav R. Tatalovic, Nathalie Emmanuel, Don Omar, Tego Calderón