Recenze | Uteč je chytrý thriller bojující s předsudky bez moralizování

V jedenadvacátém století by asi nikoho nenapadlo pozastavovat se nad vztahem bělošky a černocha. Přesto se na rodinné párty ve filmu Uteč odhalují předsudky toho nejtěžšího kalibru. Navzdory tomu, že se hosté na černého mladíka usmívají a vadí jim pouze jeho kuřácký zlozvyk. První setkání černošského mladíka s dívčinými rodiči vypadá téměř ideálně. Ale už o pár hodin později začne být Chrisovi (Daniel Kaluuya) divné, proč se tak zvláštně chová černý rodinný zahradník a hospodyně. Setkání s dalším afroameričanem na párty také neproběhne dle obecných společenských zvyklostí. Těch otazníků je příliš mnoho. Ubíhají další a další hodiny a začíná nečekaný boj o život.

Uteč (foto CinemArt)

Nečekaný megahit

Uteč patří v amerických žebříčcích návštěvnosti k letošním megahitům. Na čele byl tento mysteriózní thriller několik týdnů. Za málo peněz hodně muziky, chtělo by se konstatovat. A je to skutečně tak. Režisér a scenárista Jordan Peele až do posledních minut udržuje hustou atmosféru a stupňuje napětí. Scenář nemá žádná slabá místa a rozhodně se nedá říct, že by měl nějaké očekávatelné momenty. Což je v rámci tohoto žánru to nejdůležitější. S označením horor ale úplně nesouhlasím. Je to spíš kombinace temného mysteriózního thrilleru řízlého lehkým sci-fi. Takto napsáno to možná zní až příliš divoce, ale až se dozvíte, v čem tkví na rodinném ranči problém, tak pochopíte. Zajímavé je, že první polovina filmu je spíš černou (teď to neberte doslova) společenskou komedií. Pak přijde zlom.

Na filmu je cenné především jeho celkové pojetí. Nechybí tu tedy humor, postavený právě na obecných předsudcích, které v jistých kruzích panují dodnes. Scénář se jim umně vysmívá a bez možná očekávatelného moralizování tyhle záležitosti shazuje. Rasové filmy obvykle svádí k politickým agitkám. To se tady vůbec neděje, z postoje tvůrců je znát nadhled.

Snímek má zvláštní vizuální nádech s jižanskými prvky, který mu dodává až bubákovskou atmosféru. Chybí už jen ku-klux-klanovské masky a posun zpátky do minulosti. Nic takového tam ale ve skutečnosti nenajdete. Je to jen chytrý film, který splňuje očekávání milovníků žánru.

80
  • Scenář - 80%
    80
    80
  • Vizuál - 80%
    80

Uteč (2017)

Uteč diváka vyděsí, pobaví a možná si položí i pár důležitých otázek. Ať už se bude jednat o rasu, etiku nebo společenské hodnoty.

80 %
foto/video: CinemArt © 2017

Uteč
Get Out
Horor / Mysteriózní
USA, 2017, 103 min
Premiéra: 27. 4. 2017 CinemArt

Režie: Jordan Peele
Scénář: Jordan Peele
Kamera: Toby Oliver
Hudba: Michael Abels
Hrají: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Lil Rel Howery, Keith Stanfield, Betty Gabriel, Erika Alexander, Lyle Brocato, Ashley LeConte Campbell, Jana Allen, Rutherford Cravens