Za měsíc se Třeboň stane opět hlavním městem animovaného filmu

O programu letošního Anifilmu (2. – 7. května) už leccos víme, nyní festival odtajnil kompletní porotu. V porotách pro celovečerní i pro všechny kategorie krátkometrážní tvorby zasednou letos opět odborníci z různých zemí, kteří jsou zběhlí jak v praxi, tak teorii animovaného filmu. Někteří z nich jsou navíc navázáni na témata letošního Anifilmu, jako například italská animátorka Magda Guidi nebo kurátorka a pedagožka Chiara Magri. Letošní převahu žen v porotách doplní česká režisérka, proslavená svým uměním animace malby na skle Lucie Sunková, producentka Pavla Janoušková Kubečková a filmová historička a teoretička Sylva Poláková. Do Třeboně dorazí rovněž specialisté na zvláštní techniky animace – oceňovaný argentinský tvůrce Juan Pablo Zaramella a srbský animátor Miloš Tomić, který studoval i na pražské FAMU. V porotě pro celovečerní filmy zasedne slavný belgický režisér a scenárista Stéphane Aubier, jehož tvorbu určitě znají i čeští diváci díky celovečernímu filmu Panika v městečku, a který tvoří 50% tvůrčí dvojice přezdívající si Pic Pic André (druhých 50% je pak jeho kolega Vincent Patar). Společnost mu bude dělat kurátor a producent Mihai Mitrica, zakladatel rumunského festivalu Anim’est.

Anifilm se v letošním roce rozšířil o mezinárodní soutěž nezávislých počítačových her, které se budou vyhlašovat ve dvou kategoriích: výtvarný počin a hra pro děti a mládež. V nominaci najdete ty nejzajímavější hry převážně loňského roku, které mohou být pro vás
i vaše děti dobrou inspirací nad výběrem z jejich nepřeberného množství na trhu. Z českých her najdete v nominaci např. výtvarně vytříbenou 2D adventuru Dark Train studia Paperash Studio, sestavenou z ručně vyrobených papírových kulis. Ze světových her stojí za pozornost např. minimalistická hra na mobil Reigns britského studia Nerial, jejíž hlavní vývojář přijede na Anifilm tuto hru osobně představit.

Festival letos také  připravil exkurzi do části italské animované tvorby označované jako „výtvarný film“. Ten se vyznačuje důrazem na propracovanou výtvarnou stránku, vycházející z tradičních technik ruční animace a výtvarného umění. Myšlené pohyby kamery jsou prováděny animací a filmy se tak vyznačují fluidními proměnami celého obrazu nebo průlety prostorem. Italská škola svůj technický um nevěnuje laciným atrakcím, ke kterým mívají tyto filmy tendenci sklouznout. Pro většinu autorů je naopak typické, že své filmy pojímají jako velmi intimní zpovědi. Tento typ filmů se v historii světové animace objevuje velmi sporadicky, často u solitérních tvůrců. Italský fenomén výtvarného filmu je výjimečný právě tím, že se projevuje téměř třicet let a „skupinově“. Z tohoto směru pro vás Anifilm vybral to nejzajímavější z poslední doby. Českou premiéru bude mít ale také dokument  o legendárním italském režisérovi Bruno Bozzettovi.

Z letošních přihlášek na Visegrad Animation Forum měli organizátoři obzvlášť velkou radost. Navýšil se počet projektů pocházejících ze zemí střední a východní Evropy, což je velmi povzbuzující pro animační průmysl. Všechny vybrané projekty se zúčastní přípravných workshopů, kde se ve spolupráci se zkušenými odborníky zaměří na jejich scénář, finanční plán, festivalovou strategii, možnosti koprodukce atd. Následovat bude prezentace před odbornou porotou a 1:1 schůzky se zástupci animačního průmyslu. Cílem každého účastníka soutěže je najít vhodné partnery, distributory nebo zástupce TV stanic, zaujmout je a možná i „prodat“ svůj projekt.

-red-
zdroj: Anifilm, G. Zajícová