Recenze | Noví Piráti z Karibiku jsou sázkou na jistotu – Barbarossa zastínil Salazara

Po šestileté pauze se opět vrací pirátská skvadra. Je pátý film z Karibiku dobrodružnou blockbusterovou jízdou? Je! Smiřme se s tím, že Piráti budou ještě pár let okupovat dobrodružný žánr a ať chceme nebo ne, budou patřit mezi to nejlepší, co filmový svět dokáže na tomto poli vytvořit. Jestli je to dobře a jestli to stačí je asi na každém z nás. Těžko ale Disneyovské mašinérii zazlívat fakt, že vyprodukovala další lehce nadprůměrný velkofilm, na který se stejně poženou davy. Zjednodušeně řečeno, chceme takové filmy, tak je také dostaneme.

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta (foto: Falcon)

Piráti jsou totiž sázkou na jistotu, která jednoduše šlape tak, jak má a jsou na ní ve velké míře vidět investované peníze. Čím dál víc se tu smazává rozdíl mezi filmem a atrakcí, protože příběh, ale dokonce i postavy jdou stranou a slouží jen jako berličky k opulentním audiovizuálním orgiím. Ať už je to Marvel, DC nebo jakýkoliv jiný velkofilm, začíná to být stále stejná písnička.

Jack Sparrow se už trochu opakuje

Příběh je tedy velmi podobný předchozím pirátím filmům, s tím rozdílem, že pomalu, ale jistě přestává fungovat postava Jacka Sparrowa a začíná se postupně vyčerpávat. Jeho vtípky a gagy už nejsou vtipné a balancují na hranici trapnosti. Postupem času se ale i postava Sparrowa lehce vyklidní a začne sloužit příběhu a vyprávění, jehož vývoj se odehrává na pozadí epické akce. Není to zas tolik přes čáru, jako třeba v trojce, ale například jedna z úvodních scén s bankou vás občas donutí přemýšlet nad tím, proč to tam vlatně je a hlavně kolik peněz taková nezáživná sranda musela stát.

Staré dobré pirátí časy

Jakmile se ale zápletka přehoupne na moře, budete každičký utracený dolar hltat s nadšením. Dobrodružné vyznění sice postrádá lehkost prvního dílu, ovšem i tak dává skvěle a nostalgicky vzpomenout na staré dobré pirátí časy. I přes vynikající obsazení je záporák -Salazar – Javiera Bardema dost slabý a v hlavě vám utkví možná tak scéna s holí, která má naopak výbornou atmosféru. Výrazný posun tu zaznamená pak kapitán Barbossa, který se velmi nenápadně probojuje v hlavního hybatele celého příběhu. Z nových postav pak samozřejmě vyčnívá spíše ženské obsazení Kaya Scodelario. Brentona Thwaitese nejenže zastiňuje svým krásným zjevem, ale také lepším herectvím.

70
  • Scenář - 65%
    65
    70
  • Kamera, vizuál - 85%
    85

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta (2017)

Sečteno podrženo je Salazarova pomsta blockbusterovým standardem. Je to přesně ten film, který v létě čekáte v kinech. Slušně vás zabaví, ale že by přinesl něco navíc, to zdaleka ne. Je otázkou, na jak dlouho se ještě necháme bavit lehounce nadprůměrnými fláky. Jedno je ale jisté. Dokud na tyto filmy budeme chodit v houfech, a je jasné, že budeme, hollywoodská studia budou jen těžko něco měnit. Nashle u šestých Pirátů - vydržte do konce titulků!

70 %
Petr Račko, Totalfilm.cz
foto/video: Falcon, Disney © 2017

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta
Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
Akční / Dobrodružný / Fantasy
USA, 2017, 129 min
Premiéra: 25. května 2017 Falcon

Režie: Joachim Rønning, Espen Sandberg
Scénář: Jeff Nathanson
Kamera: Paul Cameron
Hudba: Geoff Zanelli
Hrají: Johnny Depp, Javier Bardem, Geoffrey Rush, Brenton Thwaites, Kaya Scodelario, Kevin McNally, Golshifteh Farahani, David Wenham, Stephen Graham, Martin Klebba, Adam Brown, Orlando Bloom, Keira Knightley, Paul McCartney, Danny Kirrane, Rodney Afif, Nico Cortez, Bruce Spence, Brooke Chamberlain, Piper Nairn, James Mackay, Bryan Probets, Alexander Scheer, Michael Dorman, Rohan Nichol, Andreas Sobik, Goran D. Kleut, Zoe Ventoura, James Fraser, Hannah Walters, Jonathan Elsom, K. Todd Freeman, Darcy Laurie