Recenze | Život za život – citlivé drama bez klišé

Smrt dítěte jako námět filmu bývá těžký kalibr, který může nesmírně snadno sklouznout do klišé plných sladkobolných výlevů. Když ale někdo k tématu dokáže přistoupit s jistým citem a zároveň prostřednictvím děje pokládat relevantní otázky ohledně hodnot a postojů, pak může vzniknout dobrý film, jakým bezesporu Život za život je.

Život za život (foto: Artcam)

Příběh vypráví o sedmnáctiletém Simonovi (Gavin Verdet), který miluje život a skutečně ho žije – tedy alespoň podle těch pár minut snímku, ve kterých ho vidíme na plátně živého. Vášnivě miluje surfování a se svými dvěma kamarády se vydá k oceánu. Při zpáteční cestě všichni tři unaveni usnou. Bohužel včetně chlapce, který auto řídí. Simon je po nehodě převezen do nemocnice. Lékaři u něj ale konstatují mozkovou smrt – nevratný proces, kdy fungují všechny orgány kromě mozku. To vše jen do chvíle, než se pacientovi po odpojení z přístrojů zastaví i srdce. Pro Simonovy rodiče (Kool Shen a Emmanuelle Seigner) nastává nejtěžší rozhodování v životě. Simonovo mladé a zdravé srdce stále bije, a tak by mohlo být darováno někomu, kdo na něj v naději čeká. Třeba Clair (Anne Dorval), matce dvou teenagerů, která trpí degenerativní srdeční poruchou, a pro kterou je každý další den malá výhra, ale zároveň i obrovská fyzická námaha a strach z blízké budoucnosti.

Citlivě a nenásilně

Režisérka se ze svého námětu nesnaží oproti očekávání dělat žádné strhující drama. Klidně, citlivě a nenásilně divákovi ukazuje svět těch, které spojuje Simonovo srdce – rodiče, lékaři, zdravotní sestra, ti, jež se starají o darování srdce, až po nového příjemce. Nabízí spoustu prostoru pro divákovo uvažování, které podněcuje různými pohledy a postoji zúčastněných. V roli lékaře Thomase, který se stará celou dobu o tělo Simona, se představuje francouzský herec alžírského původu Tahar Rahim. Ač v roli lékaře profesionála, zůstává v jeho postavě mnoho ohleduplnosti, citu a úcty.

Život za život (foto: Artcam)

Skvostná hudba i kamera

Snímek se pomyslně dělí do tří příběhů, které ale spojuje jedna základní hodnota. Tou je bezesporu lidskost. K tomu připočtěme skvostný soundtrack francouzského skladatele filmové hudby Alexandre Desplata, který má za sebou už skoro nekonečný seznam velmi úspěšné práce.
Za kamerou stál opět Tom Harari, který s režisérkou snímku pracoval už i na jejích dvou předchozích filmech. Krásné záběry oceánu a surfujících chlapců nebo citlivé chvíle Simona a Thomase na operačním sále jsou estetickou třešničkou hovořící beze slov. Ve snímku jsou i dvě operace, které mají až dokumentární charakter. Vtažena do děje jeho ušlechtilostí a zvláštní posvátností jsem i tyhle záběry v úžasu ukoukala a překvapila tak sebe sama.

Život za život (foto: Artcam)

80
  • Scenář - 70%
    70
    75
    80
  • Kamera - 75%
    75

Život za život (2017)

Život za život je krásná filmařina, při které vás nejspíš neminou slzy jako očistná součást příběhu, ve kterém jeden život skončí a další může pokračovat.

75 %
foto/video: Artcam © 2017

Film byl uveden na 52. MFF Karlovy Vary 2017

Život za život
Réparer les vivants
Francie / Belgie, 2016, 103 min
Premiéra: 20. 7. 2017 Artcam

Režie: Katell Quillévéré
Předloha: Maylis De Kerangal (kniha)
Scénář: Katell Quillévéré, Gilles Taurand
Kamera: Tom Harari
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Tahar Rahim, Emmanuelle Seigner, Anne Dorval, Bouli Lanners, Kool Shen, Monia Chokri, Alice Taglioni, Karim Leklou, Finnegan Oldfield, Théo Cholbi, Alice de Lencquesaing, Galatéa Bellugi, Andranic Manet

1. Trochu mě mrzí předložka Ač před charakteristikou lékaře a jeho profesionality. Ohleduplnost, cit a úcta jsou jedny z mnoha známek právě profesionality mezi lékaři. Chápu, že ne všichni lékaři/lékařky se chovají vždy 100% citlivě, uctivě a ohleduplně. Jen ta vylučovací spojka navozuje pocit, že žádný lékař za běžných okolností tyto vlastnosti nevykazuje.