FFF recenze | Obávaný je výstižná stylizovaná pocta slavnému tvůrci

Jako zahajovací snímek letošního Festivalu francouzského filmu byl vybrán Obávaný francouzského režiséra s litevskými kořeny Michaela Hazanaviciuse, který v něm skládá poctu režisérovi, herci, scénáristovi, producentovi, ale hlavně jednomu z pionýrů Francouzské nové vlny Jean-Lucu Godardovi, jemuž je dnes už 86 let.

Obávaný (foto: Film Europe)

Ve scénáři vychází z autobiografie tehdejší Godardovy mladičké herečky a později zejména spisovatelky Anne Wiazemsky, která se na krátkou dobu stala i jeho manželkou. Godard si ji vyhlédl u svého kolegy Roberta Bressona, když s ním natáčela snímek A co bude dál, Baltazare (1966). Později si zahrála u dalších dnes již za klasiky považovaných režisérů jako byli třeba Italové Ferreti nebo Passolini.

Režisér a scénárista snímku Hazanavicius, který v 80. letech minulého století začínal točením reklam, do světa celovečerního filmu pronikl o více než deset let později. Svůj dosavadní největší úspěch zaznamenal se snímkem Umělec (2011), za nějž byl nominován na snad všechny ceny filmového světa a velké množství z nich také proměnil. Obávaný je jeho zatím poslední prací.

V roce 1967, kdy děj snímku Obávaný začíná, je Anne (Stacy Martin) objektem neutuchajícího obdivu ze strany Godarda (Louis Garrel), který s ní natočí ideově naivní snímek Číňanka. Formálně jde ale o velmi invenční dílo, které se nese v duchu pop-artu. Obsahově ho ale kritika nepřijala, a tak v revolucionáři Godardovi začínají na povrch „prosakovat“ pochybnosti o sobě samém a svém místě ve filmařském umění. Godard, který pochází ze švýcarsko-francouzské buržoazní rodiny se  snažil svůj původ potlačovat, čímž si u široké veřejnosti vysloužil nejeden vcelku úderný „hate“. Stejně tak ale zažívá slávu, která plyne z jeho předchozích filmů jako je „U konce s dechem“ (1960). Hlavní roli si v něm zahrál Jean-Paul Belmondo a Jean Seberg. V Hazanaviciově snímku je ale Godard vykreslován hlavně jako věčně nespokojený a arogantní účastník pařížských studentských demonstrací, na kterých ho vždy doprovází Anne a další přátelé z filmového světa. Vše vrcholí jeho účastí na festivalu v Cannes v roce 1968, kde požaduje ukončení ročníku kvůli revoluční náladě, ve které se nachází Francie. Ve svém osobním životě tehdy začíná přicházet o Anne, která mu doposud věrně v opojení lásky, něžnosti, svádění a pocitu sounáležitosti stála vždy po boku. Začíná v něm vidět sebestřednou hvězdu, která pro ni ztrácet žádoucnost a pozbývá vtipu. Obrazná smrt Godarda, která nastane, když ji přijede během jejího natáčení s Ferretim navštívit do Říma, je už jenom dokonáním odcizování se jeden druhému. Snímek končí únavou z věčné revoluce a dobou, kdy Godard začíná pracovat ve skupině Dziga Vertov, jež založil se svým přítelem a režisérem Jean-Pierre Gorinem.

Obávaný (foto: Film Europe)

Do hlavní role režisér obsadil Louise Garrela, francouzského herce, který se rád odkazuje k zálibě v Nové vlně. Navíc si právě Garrel zahrál ve snímku Snílci (2003) Bernarda Bertolucciho, který vypráví o studentských nepokojích v Paříži inkriminovaného roku 1968. Skvělou partnerkou v roli Anne je mu Stacy Martin. Tu si můžete pamatovat z její role v Nymfomance od Larse von Triera. Její nepřekonatelný francouzský šarm pro mě mimo jiné tkví i v rošťáckém něžném úsměvu a jistojistě v kráse mladého ženského těla, kterým byl Godard oslněn. Ve snímku si zahrála i původem argentinská herečka Bérénice Bejo, která je současnou ženou režiséra snímku.

Prvky komické absurdity, kterou do snímku Hazanavicius zařazuje (rozbité brýle, klaustrofobická jízda v malém autě), jsou osvěžujícím kontrapunktem k občas až k jednostrannému náhledu na Godardovu osobnost.

Obávaný (foto: Film Europe)

Výstižná stylizovaná pocta

Obávaný je výstižně zkomponovaná stylizovaná pocta Godardovi. Hazanavicius pracuje s tím, co je pro Godarda- režiséra tolik příznačné-  nevyzpytatelnost, neuchopitelnost a nepřístupnost. Zaměřuje se  na hravost a invenci, kterou Nová vlna přinášela zejména v pojetí střihu a kamery. V tom duchu režisér snímku  odděluje i jednotlivé události kapitolami a soundtrackem kouzlí atmosféru 60. let  za notoricky známého hlasu Adriana Celentana.

75
    70
  • Kamera, střih - 75%
    75
    70
    70

Obávaný (2017)

Ke snímku Obávaný lze přistupovat dvěma způsoby. Buď jste zapálený cinefil a snímek pro vás bude pokladem, který nutně vyžaduje hlubší znalost celé La nouvelle vague a dalších souvislostí. Nebo se můžete nechat jen volně unášet příběhem postavy myšlenkově provokujícího, ale snadno zranitelného muže, který ve své nesporné genialitě dovedl svět do té doby klasického filmu převrátit svým inovativním přístupem naruby.

70 %
foto/video: Film Europe © 2017

Obávaný