Recenze | Tom of Finland zasloužil lepšího scenáristu i režiséra

Dome Karukoskiho si může český divák pamatovat jako režiséra filmu Mrzout (2014), který u nás byl v kinech minulý rok. Letos finský režisér přichází s celovečerním snímkem o skutečném Finovi Touko Laaksonenovi. To vám ale nemusí mnoho říct. Možná, že v obraze budete teprve až uvidíte jeho tužkové kresby plné gay porna, potměšilých úsměvů, uniforem, naddimenzovaných penisů a dominantních pozic často ve skupinách. Laaksonenovo umělecké jméno je Tom of Finland a stejně tak se jmenuje i Karukoskiho film, ve kterém se mu snaží vzdát hold.

Tom of Finland (foto: AČFK)

Toukoův příběh začíná dobou, kdy jako mladík bojoval ve druhé světové válce a vídal tam kromě vypracovaných těl vojáků i sexy německé uniformy, které se v jeho kresbách pak často objevovaly stejně jako motorkářské kožené bundy. Po válce žije se svou sestrou a ve volných chvílích dál kreslí svoje fantazie. Chodí ulicemi a fotí si to, co ho zajímá. S gay muži se potkává v nočních parcích či na utajených večírcích, neboť homofobie je ve Finsku velmi silná. Velká změna v jeho životě přichází až když jeho obrázky objeví Amerika a Tom konečně zažije svobodu, kterou měl v hlavě (a rozkroku) celou dobu.

V hlavní roli se představil finský herec Pekka Strang, který sice dělá, co může, ale nakonec nic moc nezmůže, protože scénář je scénář a režisér je režisér. Navíc Strang postrádá Tomovu jiskru. Možná i proto, že sám není gay stejně jako režisér. Holt, se šťavnatou podívanou se v tomhle snímku divák nesetká. Čekala bych před kamerou větší rebélii, která celkem jasně vyplývá z Laaksonenova životopisu.

Tom of Finland (foto: AČFK)

Celkem suchopárné vyprávění ve skutečnosti zřejmě dost zajímavého života je sem tam oživeno záběrem na některý z Tomových obrázků nebo jeho fantazie v podobě provokativně se třeba na posteli v kůži rozvalujícího Kakeho, postavy z Tomových komiksů, který připomíná namakaného Freddyho Mercuryho v oficírských naleštěných holínkách, důstojnické čepicí s obřím přirozením v upnutých jezdeckých kalhotách. (Mimochodem Freddy Mercury se skutečně Laaksonenovým stylem v oblékání inspiroval).

• Režie - 55%
    55
    60
  • Kamera - 60%
    60
  • Herci - 55%
    55
  • Vizuál / kostýmy - 60%
    60

Tom of Finland (2017)

Nicméně režisér moc kreativity svým snímkem neprokazuje. Fragmentové skládání děje a skoky v čase jsou prostě nakonec trochu nuda, která mi na křesle kina způsobila bolesti krční páteře, ze kterých se dodnes vzpamatovávám... A já se přitom tolik těšila na trochu rafinovanosti, která by se potkala s humorem a dokázala by rozrajcovat i čistokrevného heterosexuála.

60 %
foto/video: Asociace českých filmových klubů © 2017

Tom of Finland
Životopisný / Drama
Finsko / Švédsko / Dánsko / Německo / USA, 2017, 115 min.
Premiéra: 9. 11. 2017 AČFK

Režie: Dome Karukoski
Scénář: Aleksi Bardy
Kamera: Lasse Frank
Hudba: Lasse Enersen, Hildur Guðnadóttir
Hrají: Pekka Strang, Jakob Oftebro, Werner Dähn, Þorsteinn Bachmann, Jessica Grabowsky, Jimmy Shaw, Lauri Tilkanen, Kari Hietalahti, Meri Nenonen, Siim Maaten, Jarno Pimperi, Matthew Way, Taisto Oksanen, Martin Bahne, Annika Sucksdorff, Eric Rusch, Christian Sandström, Matti Hirvi, Haymon Maria Buttinger, Jesse Fryckman, Rich Lyons, Erich Silva, Ida Koski, Ksenia Lelesh, Manfred Böll, David Nolden, Jouko Hokkanen, Jussi Ojansivu, Paavo Pyykkönen, Anders Sanzén, Jan Böhme, Timo Vehviläinen, Petteri Parkkila, Niklas Hogner, Seumas F. Sargent, Mattias Kindberg, Roope Karisto, Virpi Velin, Janne Nokkala, Mikko Autio, Alf Myreen, Martin Bergmann, Lassi Mölsä, Amelia Høy, Markus Sauvola, Sampsa Hyvämäki, Nils-Philipp Kutzner, Lawrence Dolkart, Wlodzimierz Kostrzewa, Stefan Merkt, Karri Soppi, Joona Haavisto, Kalle Tulander, Topi Hämäläinen, Timo Voipio, Yrjö Koski, Olexandr Ševčenko, Thomas Olausson, Henri Boeck, Alessandro Sparapani, Henri Keränen, Matias Kari, Leif Edlund Johansson, Challenge Gumbodete, Aki Kivirinta, Leevi Kähkönen, Tuomas Poutanen, Mikko Lindqvist, Jari Tolkki, Christian Thorsén, Juan del Pozo, Juho Hirvinen, Max Jansson, Lauri Pelander, Veli Toppinen, Lauri Kuukka, Edith Fryckman, Janne Puustinen, Jori Jämsä, Yves Pierre, Steven Stewart, Mikko Kuivalaien, Mikko Rantonen, Jari Forsman, Elias Werne, Norbert Braun, Timmy Tattari, Niko Wirtanen, Erwin Bruhn, Conrad Eichner, Joonas Vartiainen, Milen Stojnov, Harald Stroedecke, Pessi Peura, Petri Peltola, Edvin Fryckmann, Antti Pursiainen, Markus Niemi, Emanuel Claesson, Harriet Pastemak, Fred Baube, Niklas Grusell, Yves Kervoelen, Iiro Myllymäki, Timo Kinnunen, Janne Tainio, Artturi Ylinen, Santiago Ferreira, Jouni Lepistö, Esa-Matti Loukola, Pekka Kauhanen, Dirk Simm, Fabian Puregger, Dani Söderling, Diego Requena Reyes, Christian Hanft, Victor Skancke, Michael Edlund, Alexander Rawlins, Frank Michael Jork, Mark B. Odom, Izabell Makiela, Janne Alanko, C. T. Brauner, Jochen Bitugov, Leena Asp, Maksim Somelar, Andreas Kson Edman, Celina Callahan, Alexander Andersen, Torsten Jost Richter, Horst Lohan, Sophia Albow, Mikko Silvennoinen, Ari Niemensivu, Peter Julius, Simon Lindberg, Karsten Grosser, Olli Pöllänen, Aino Pursiainen, Raymond Gannon, Jussi Kajovaara, Liliana Lindner, Matthew P. Browning, Patrik Rybedrant, Fritz Finne, Toni Antinluoma, Hermano da Costa Silva, Jörg Becker, Mika Makslahti, Jens Engelberg, Julian Herrig, Emil Rissve, Roy Saaristo, Asmo Noronen, Alexander Rhedin, Konrad Kloshek, Fabian Kallerdahl, Ella Fryckmann, Simon Boji, Josef Kallerdahl, Panu Korhonen, Viktors Gruncevs, Antti Ketola, Ersen Kesci, Melcher Sjöman, Cornelia Stewenhag, Nellie Strand, Simo Karhula, Gunnar Klack, Bruno Baatz, Atte Hänninen, Olli Siitonen, Michael Siebert, Jimmy Phi Hoang, Mika Rossi, Margit Trennedal, Olafur Sigurvinsson, Chris Myland, Henrik Jansson, Joas Siqueira Lima, Pontus Wonkavaara, Tom Cubbins, Sten Sture Olander, Aviad Arik Herman, Nina Natri, Jimmy Raussi, Marco Astolfi, Karel Mäntynen, Angelica Holmberg, Franco Giorgi, Jan-Anders Bjerger, Felix Germaneau, Antero Vanhala, Adam Natale, Lauri Parkanmäki, Lorito di Stefano, Olrik Neubert, Jean-Michel Wächter, Edvin Matthiese, Wolfgang Hofmeister, Daniel A. Chirinos, Jere Rouhiainen, John R. Rosario, Rikard Karlsson, Patrik Rimaka-Hinnenberg, Lucas McGowan, Risto Hämäri, Victor Luque Cerezo, Pekka Immonen, Jakob Karlsson, Jari Himanen, Jonny Herrmann, Anna-Bella Vuolanen, Lutz Korth, Iska Strang, Alexander Raiski, Sebastién Pyykkönen, Timo Leppälä, Timo Pursiainen, German Pinazo, Georg Kroneis