Největší showman – jak vznikal nejsilnější soundtrack roku? (ukázky)

Od čtvrtka se v českých kinech objeví Největší showman. Příběh inspirovaný legendárním a ambiciózním americkým principálem P. T. Barnumem s Hughem Jackmenem v hlavní roli, vypráví klasický příběh o americkém snu. Film o úspěšném zábavním podnikateli z chudých poměrů je skvěle natočený  (recenze ve čtvrtek), ale jeho velmi silnou devizou je skvělý soundtrack. Pravděpodobně nejzajímavější letošní texty mají na svědomí Benj Pasek a Justin Paul (autoři hudební songů oscarového La La Landu). Chytlavé melodie obstaral John Debney (Kniha džunglí).

Režisér Michael Gracey si přál film vyplnit spoustou písniček a melodií, univerzálními nadčasovými emocemi a moderním rockem a popem, který by dokázal strhnout moderní publikum na fantastickou cestu s Barnumem a jeho aktéry.

“Psaní hudby k tomuto filmu nás donutilo prozkoumat oblasti a mix různých stylů, které bychom jinak nikdy ani nezkusili,“ říká Justin Paul.

Benj Pasek dodává: „Protože jsme psali písničky, které měli být v podstatě vyprávěním příběhu a zároveň o úžasném světě imaginace, mohli jsme tak do nich opsat naši vlastní radost ze skládání. Největší showman kombinuje spoustu věcí, které máme rádi: dává důraz na to, co dokáže vyjádřit jen muzikál a ostatní umělecké formy ne. Hudba dokáže vykreslit emoce neuvěřitelným způsobem, až všem začnou docházet slova.“

Zvládnutí úvodní písničky, Nejlepší show, která odstartovala film, bylo dobrodružství samo o sobě. „Je napsaná způsobem, kterým jsme ještě nikdy nic nenapsali. Michael chtěl, aby v publiku vzbudila očekávání, že někdo absolutně úžasný má přijít na scénu, někdo jako Kanye West, nebo Steve Jobs, showman, který dokáže absolutně nadchnout pro svůj výstup.

A Million Dreams byla zase jiná výzva: pohybovat se v čase. „Tahle píseň má sledovat Barnuma od jeho dětských let, přes jeho dvoření se Charity, až po jejich společný život ve městě. Hlavním nápadem bylo, že Barnumův sen ho nikdy nepřestane bavit,“ říká Paul. Pasek dodává: „Přemýšleli jsme nad tím, jak by chlapec, který o sobě pochybuje, vyjádřil svou naději. A to je i důvod proč tato skladba má v sobě obsaženou tuto až dětskou nevinnost – nikdy nevíte, jak moc bude vaše cesta za sny těžká, dokud jich nedosáhnete.“

Come Alive je další oblíbená skladba. „Je to moment, kdy se Barnumovi konečně začnou plnit jeho sny. Postavil své muzeum a jeho nápad se rozrůstá,“ komentuje Paul. „Píseň můžeme slyšet, když Barnum začíná šířit svou vizi. Nejdříve ji předá svým podivínům a pak i publiku, to ji zas předá svým přátelům a rodinám a ti ji roznesou vůbec po celém městě. Byla to zábava, skládat písničku pro takovýto moment.“

Nejromantičtější skladba je Rewrite the Stars, duet mezi Efronem a Zendayou. „Je to o Philipově rozhodnutí zlomit okovy vyšší společnosti a následovat své srdce, aby mohl být s Annou. Řekne jí, že pravidla už pro něj neexistují a jestli by nechtěla tenhle sen žít s ním. Ale Anna je dost praktické děvče a zažila už podobných situací víc, než si on dokáže představit,“ rozvádí Pasek. „Je to chvíle, ve které si oba uvědomí, že jejich láska je nemožná a je to jen sen o světě, který tu zatím není. Což je samozřejmě i něco, co zosobňuje Barnum v podání Jackmana.“ Zendaya se také přičinila při tvorbě písně. Gracey vzpomíná: „Byla to Zendaya kdo navrhla, že by Zac měl začít zpívat píseň sám, bez hudebního doprovodu. Zkusili jsme to a ukázalo se, že je to skvělý nápad.“

This is Me se zkoušela několikrát, ale Pasek a Paul jsou absolutně nadšení, co z ní nakonec vzniklo. „Uvědomili jsme si, že potřebujeme skutečně silný ženský hlas, abychom dokázali vyjádřit důvěru v sebe samotného, i když celý svět stojí proti nám,“ říká Pasek. „A když jsme měli stanovený tento cíl, vše do sebe začalo zapadat.“ Paul pokračuje: „Je to velmi inspirované momentální pop music, jako něco, co byste mohli slyšet od Kate Perry, Kelly Clarkson nebo Pink – od žen, které mají v sobě sílu a autoritu, které dokáží předat myšlenku dnešním způsobem, a to je přesně to, co pro nás dokázala Keala Settle.“

Možná nejvíce nakažlivou písní je však Never Enough, kterou zpívá Jenny Lind Rebeccy Ferguson Barnumovi. Paul říká, „Je to píseň spalující touhy. Na autentičnosti jí dodává fakt, že nejde o taneční vystoupení, ale o performanci.“

Každá píseň má svůj vlastní život, ale jejich kombinace vytváří ještě něco mnohem většího, říká choreograf Ashley Wallen: „Justin a Benj píší tak neuvěřitelně emocionálně silné písně, že je velká radost mít možnost k nim dělat choreografii. Když máte z hudby radost a nejenom pracovní, je to o tolik jednodušší v ní nalézt inspiraci. Jejich hudba je neuvěřitelně originální a texty jsou naprosto geniální.“

Hudba ve filmu nejsou jen písničky, ale i melodie od dvojnásobného výherce Oskara Johna Debneyho. Pasek a Paul byli naprosto nadšení, když zjistili, jak jednoduše se dokázali ve společné práci sladit. Paul říká: „John vytvořil celou hudební paletu a fantastický set melodií, které odkazují na jednotlivé písně naprosto fenomenálním způsobem. Vzal si náš materiál a byl ho schopný interpretovat svým vlastním. Přidal tak další vyprávěcí vrstvu, která by bez něj nebyla jinak možná.“

-red-
foto/video: CinemArt, Atlantic Records © 2017