Recenze | Cukrář je o pocitech a jemných nuancích lásky

Cukrář – snímek, který teď těsně před Vánoci přichází konečně do českých kin, je celovečerním debutem izraelského režiséra Ofira Raula Graizera. Vznikl v německo-izraelské koprodukci a svou světovou premiéru si letos užil v Karlových Varech se vší parádou. Tamější diváci ho po první projekci odměnili pětiminutovým potleskem vestoje. Graizer je i autorem scénáře, který je inspirovaný skutečným příběhem jedné jeho přítelkyně.

Cukrář (foto: Pilot Film)

Děj filmu začíná v berlínské cukrárně, kde „kraluje“ mladý cukrář Thomas. Pravidelně ji navštěvuje i zákazník Oren z Jeruzaléma, který do města jezdívá na služební cestu. A nejsou to jenom oblíbené skořicové sušenky pro jeho ženu, které ho v cukrárně zajímají. Thomas a Oren se při jedné z dalších návštěv zblíží. Následně pak tráví společně v Berlíně veškerý možný čas, kdykoliv Oren přijede. Jejich milostný vztah nabírá na intenzitě. Brzy nato ale Oren nešťastnou náhodou v Jeruzalémě zemře a Thomas se to dozví až zprostředkovaně. Rozhodne se, že se vydá do Jeruzaléma po stopách jeho manželky a syna. Žena zesnulého Orena Anat vede v Jeruzalémě košer kavárnu. Jako vytížená čerstvá vdova toho má právě teď až nad hlavu. Thomas ji v Jeruzalémě vystopuje a pravidelně přichází do její kavárny.

Cukrář (foto: Pilot Film)

Po čase mu nic netušící Anat nabídne práci pomocné síly v kuchyni a Thomas pro její kavárnu začne brzy také péct. I Anatin syn Itai si k Thomasovi pomaličku nachází cestu. Jediný, kdo se stále tváří nedůvěřivě, je Anatin bratr Motti (Zohar Strauss). Ani Thomasův původ, ani jeho pečení se u přísně praktikujícího Žida s velkým pochopením nesetkává. Anat ale Thomas stále více přitahuje a jejich společně strávený čas v kavárně, která se striktně řídí košer pravidly, v sobě má stále větší smyslnost a sexuální náboj spojený s vášní k jídlu. Tehdy Anat také najde sílu a odvahu projít krabici věcí, která jí zbyla po zesnulém Orenovi z dob, kdy jezdil do Berlína. Všechno jí pak pomalu začne dávat smysl. I ona ale dobře ví, že poručit srdci je těžké.

Špičkové herecké výkony

Režisérovi se podařilo snímek obsadit schopnými herci. V roli Thomase se představil Tim Kalkhof, mladý německý televizní herec. Ten velmi citlivým a niterným způsobem obsáhl širokou paletu pocitů a hlubokého smutku, který je od jisté chvíle v příběhu přítomný. Vdovu Anat si zahrála francouzsko-izraelská herečka Sarah Adler. Její postava je plná vášně a smyslnosti, vzpomenu-li si třeba na její noční scénu, kdy neodolá a pochutná si na zbytku dortu, který zůstal na talíři. V příběhu zůstává i prostor pro tajemství a divák může jenom spekulovat v případě matky zesnulého Orena (Sandra Sade), což se mi osobně moc líbilo. A neméně i otevřený konec příběhu.

Cukrář má krásnou a čistou kameru, která podporuje komornost a ušlechtilost samotné filmařiny, kterou byl film realizován. Především pocitový příběh má minimum dialogů a diváka nechává vnímat jemné nuance lásky a neohraničené sexuální orientace.

• Režie - 85%
    85
  • Scénář - 90%
    90
  • Herci - 95%
    95
    80

Cukrář (2017)

Graizer svým jemným subtilním dramatem dokáže bez patosu vyprávět o nevyzpytatelnosti životních náhod a vášních mileneckých, ale také gastronomických, které neznají hranice mezi národy a překážku pro ně netvoří ani minulost a náboženství. Skromné, ale podmanivé herectví nechává diváka s postavami dýchat v příjemné jednotě a pochopení. Nehrozí, že by snad některá z postav mohla být považována za oběť někoho jiného. Navíc je to typ filmu, který je dobré sledovat s plným žaludkem. Jinak totiž divák riskuje, že se chvílemi bude potýkat s kanoucí slinkou v koutku svých úst.

85 %
foto/video: Pilot Film, Totalfilm.cz © 2017

Cukrář
האופה מברלין
The Cakemaker
Izrael / Německo, 2017, 104 min

Režie: Ofir Raul Graizer
Scénář: Ofir Raul Graizer
Kamera: Omri Aloni
Hudba: Dominique Charpentier
Hrají: Sarah Adler, Tim Kalkhof, Zohar Strauss, Stephanie Stremler

1. […] Hoci išlo o celovečerný debut režiséra Ofira Raula Graizera, hneď s ním bodoval na mnohých medzinárodných festivaloch a veľmi pozitívne film hodnotili mnohí recenzenti. „Graizer svojou jemnou, subtílnou drámou dokáže bez pátosu rozprávať o nevyspytateľnosti životných náhod a mileneckých vášní, aj tých gastronomických, ktoré nepoznajú hranice medzi národmi, ale prekážku pre ne netvorí ani minulosť a náboženstvo. Skromné, ale podmanivé herecké výkony nechávajú diváka dýchať s postavami v príjemnej jednote a pochopení,“ uvádza rezencia na stránke Totalfilm.cz. […]