Komentář Oscar® nominace – Wind River zřejmě doplatil na #MeToo

Za sebou máme v pořadí už devadesáté nominace na filmovou nejprestižnější cenu, americké Oscary®. Zdá se, že po loňském ročníku, který vyvrcholil jedním z nejtrapnějších televizních momentů historie (omylem byl vyhlášen jako vítězný nesprávný film) se nás Akademie (A. M. P. A. S.) pokusila pobavit ještě před březnovým slavnostním udílením. Spolu s Andym Serkisem nominované prezentovala nejspíš dyslektická herečka Tiffany Haddish. Ta totiž jedinou kategorii nepřečetla bez přeřeků a špatné výslovnosti. Naštěstí vše zachránila doprovodná grafika a tak máme o nominovaných správný přehled.

Andy Serkis a Tiffany Haddish

Kauza Wind River

Pohled je to letos zajímavý. Filmový rok 2017 byl na silné filmy poměrně bohatý. I na herecké výkony. Bohužel Akademie si jako obvykle stihla všimnout jen těch nejkřiklavějších filmařských výkonů a některé zcela nebo částečně opomenula. Nelze si nijak vysvětlit absolutní opomenutí výtečné atmosférické kriminálky Wind River. Jestli filmu s tématem „zneužití“ nakonec paradoxně zlomila vaz všudypřítomná hysterická kampaň #metoo? Těžko říct. V každém případě minimálně nominace za scénář, režii a kameru by si tento mimořádný počin určitě zasloužil. Evidentně ale hrálo svou roli v jaké produkci snímek vznikal (Weinstein Company). Nepomohlo dokonce ani distancování režiséra a Jeremyho Rennera od chlípného producenta (psali jsme zde).

Stejně tak úplně neporozumím logice některých nominací. Logan: Wolverine si vysloužil jednu šanci v kategorii Nejlepší scénář. I Logan by se skvěle vyjímal v kategorii režie a kamera. Obecně by se asi ve výčtu nominací nejlepších filmů měly objevovat tituly, které mají nomimace v těch nejdůležitějších kategoriích. A tou originální scénář bezesporu je.
Pochopitelně že není možné zahrnout do nominací 50 titulů. Ale fakt, že akademie příliš nemiluje adaptace komiksů, sci-fi a vůbec všeho co zavání pojmem blockbuster, je obecně známá věc. Titanic byl opravdu velkou výjimkou. Stejně jako je znám její poměrně zásadní příklon k politickým tématům či nepsaným (i psaným) kvótám. Jak jinak si lze vysvětlit vítězství velmi průměrného a zapomenutého Moonlightu v loňském roce?

Nejzajímavější z první trojky jsou “Billboardy”

Nic tak křiklavě okatého v letošním listu nominovaných nenajdeme. Tvář vody od Guillerma del Tora má nejvíc šancí. Přestože snímek v tuto chvíli budí rozporuplné reakce. Ale to není nikdy na škodu. V každém případě je to stylový film, i když originální je pramálo. Dovolím si udělat malou prognózu. Nejspíš nakonec zaboduje spíš v technických kategoriích, stejně jako Dunkerk, který je co do počtu nominací druhý v pořadí.
Asi nejzajímavějším počinem loňska v nominačním přehledu jsou Tři billboardy kousek za Ebbingem. Snímek, který měl před pár dny premiéru v českých kinech nabízí výtečné herecké výkony a opravdu vynikající scénář. V tomto případě Akademie rozhodně nesáhla vedle a vybrala film, který je velmi originálně napsaný i zpracovaný. Je to náš jasný favorit. Doufejme, že nevyzpytatelnost akademiků se v tomto případě nepotvrdí.

V technických kategoriích boduje třeba Blade Runner 2049, Kráska a zvíře nebo i Strážci galaxie vol. 2.

Překvapení

Překvapující je počet šancí pro Nejtemnější hodinu, kde exceluje Gary Oldman (je nominován) nebo 4 nominace hororu Uteč. Horory se v nominacích na filmové ceny obecně moc často nevidí. Tady se ale sešlo několik věcí, jednoduchost a čistota scénáře, perfektní herecké výkony, režie i budování pomalu houstnoucí atmosféry. Navíc se jedná o jeden nejnavštěvovanějších a komerčně nejúspěšnějších filmů loňského roku (v poměru náklady/výnosy).

Jak to všechno dopadne se dozvíme 5. března nad ránem. Show bude na ABC moderovat Jimmy Kimmel. Zatím nemáme informaci o tom, zda show bude vysílat některá z českých televizí.

Martin Staněk, Totalfilm.cz
foto/video: Totalfilm.cz, CinemArt, Falcon, Todd Wawrychuk / ©A.M.P.A.S.

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.