Do kin míří romantický thriller Hastrman, zaujme také výraznou vizualitou

V marastu české kinematografie posledních měsíců bude asi debut Ondřeje Havelky působit jako zjevení. Podle dostupných ukázek i trailerů adaptace románu Miloše Urbana Hastrman je zjevné, že se jedná o vizuálně silný snímek. To je dobrá zpráva pro diváka, který v posledních letech pomalu rezignuje na českou produkci. V Česku má ročně premiéru několik obsahově i technicky špatných filmů. A zdá se, že většina jejich tvůrců rezignuje na standardy filmařské profese a neklade žádný důraz na řemeslo. Proto je potěšující i trochu šokující, že návrat ke klasické filmařině leží poslední dobou na bedrech slibných debutantů (Miroslav Krobot, Sofie Šustková, Josef Tuka).

Jiří Lábus s režisérem Ondřejem Havelkou (Hastrman, 2018)

Teď přichází zkušený Ondřej Havelka, pro kterého je Hastrman prvním celovečerním projektem. Havelka má za sebou ale letitou kariéru divadelního režiséra. Natočil také spoustu klipů a výrazné dokumentární filmy o předních kulturních osobnostech. Pro práci s hercem je vybaven víc než skvěle, většina diváků si ho pamatuje jako výrazný herecký talent osmdesátých let.
Producent filmu Čestmír Kopecký k profesionalitě Ondřeje Havelky prozrazuje: “Ondřej mě docela překvapil jednou v noci v dešti, když se všechno hroutilo, nic se nedařilo, libáňským hasičům došla voda, neměli nástavce na hydrant, všichni propadali hysterii, ale Ondřej neztratil glanc. To jsem v životě neviděl.”

Ondřej Havelka prozrazuje, proč si knihu Miloše Urbana vybral pro svůj první celovečerní hraný projekt: “Je to krásný a zároveň podivný milostný příběh, který je opředen aspekty romantismu, odehrávající se v  kulisách českého venkova počátku 19. století. Osvícenský aristokrat se osudově zamiluje do venkovské dívky. Navíc je příběh rámován pohanskými rituály a lidovými zvyky cyklického roku, které mě vždycky zajímaly a jejichž podstata začíná být znovu velmi aktuální. Stroze materiální chápání světa je už dnes passé.”

Příběh filmu se odehrává na vesnici ve 30. letech 19. století, kdy se baron de Caus (Karel Dobrý) vrací se svým sluhou z cest po světě. Na svém panství chce především začít s prací na obnově rybníků. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni i učitel Voves a farář Fidelius. Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. Z počátku 19. století se děj na moment přesune do současnosti, kde příběh jedné lásky, jedné vášně a jedné krajiny končí.

V hlavní ženské roli filmu Hastrman uvidí diváci přední herečku Divadla Husa na provázku Simonu Zmrzlou, která vyhrála na roli Katynky casting. „Katynka je nespoutaná a nezávislá, dnes by se dalo říct, že je na svou dobu emancipovaná. To je na této hrdince zajímavé a mně rozhodně blízké. Z dnešního pohledu je to úplně normální dívka, která ví, co chce a za tím si i jde,“ říká představitelka Katynky Simona Zmrzlá.

Roli Francla, sluhy barona a zároveň hastrmana v podání Karla Dobrého, ztvárnil Jiří Lábus. Ten přirovnává filmové zpracování Urbanova románu k tvorbě Františka Vláčila. „Přesvědčilo mě, že takový žánr tu léta ve filmu nebyl. Přemýšlím o podobném filmu, možná Vláčilova Ďáblova past? V současné době jde tak o výjimečné filmové dílo,“ popisuje Jiří Lábus.  Z Divadla Husa na provázku je kromě Zmrzlé i představitel faráře Fidelia Jan Kolařík, který si zahrál například ve filmu Petra Zelenky Karamazovi. Jako vesnický učitel Voves se v Hastrmanovi představí Jiří Maryško, místního rychtáře a otce Katynky ztvárnil David Novotný. V dalších rolích se objeví Norbert Lichý nebo Vladimír Polívka. Autorem hudby k filmu je hudební skladatel Petr Wajsar, za kamerou stál jeden z nejuznávanějších kameramanů své generace Diviš Marek.

Film se točil především v Českém ráji, pod vrchem Vlhošť a na severu Čech.
V kinech se novinka objeví ve čtvrtek 19. dubna.

-red-
foto/video: CinemArt, První veřejnoprávní © 2018