Recenze | Souboj pohlaví zdobí hlavně výkon Emmy Stone

Souboj pohlaví si vzal za úkol seznámit veřejnost se skutečným americkým příběhem z počátku 70. let., který byl završen tenisovou exhibicí mezi dvěma slavnými tenisty různých pohlaví, jak si asi čtenář dokáže domyslet podle návodného názvu filmu. Snímek režírovala dvojice Jonathan Dayton a Valeris Faris, kteří bodovali před dvanácti lety se snímkem Malá Miss Sunshine. Scénář napsal Simon Beaufoy, který je také autorem toho ke snímku Milionář z chatrče.

Souboj pohlaví (foto: Bontonfilm)

O co vlastně přesně v tomhle příběhu jde? Konkrétně především o jeden tenisový zápas mezi tehdejší nejlepší americkou tenistkou Billie Jean King a bývalým tenisovým šampionem, gamblerem a velkohubým šoumenem Bobbym Riggsem. To je ale vrchol snímku. Na jeho začátku stojí odvážné rozhodnutí zmíněné Billie. Nesouhlasí totiž s přístupem Americké tenisové asociace k tenistkám. Ta považuje za normální ženám vyplácet mnohonásobně nižší výhry než mužům. Stejně tak ji rozčilují poznámky, že ženský tenis se nikdy atraktivností nevyrovná tomu mužskému. Což zní z dnešního pohledu a zejména toho mužského asi dost absurdně… Do toho se ale ještě snímek dotkne i tenistčina románku s kadeřnicí Marilyn (Andrea Riseborough), což by si v příběhu zasloužilo mnohem více prostoru a dodalo mu potřebnou atraktivnost a taky by se tak dala lépe vykreslit složitost doby a risk, který Billie svým jednáním podstupovala.

Roli tenistky si zahrála oscarová Emma Stone, jejího vyzyvatele Steve Carell. Před kamerou to pro ně nebylo první setkání. Zahráli si spolu už ve snímku Bláznivá, zatracená láska z roku 2011, kde se potkali jako dcera a otec. Stone hraje skutečně naplno, a to včetně tenisového kurtu. Skutečnou Billie má hlasově i pohybově zvládnutou. Steve Carell v roli Bobbyho dělá psí kusy a nakonec je z něj spíš karikatura.

Únavná pasáž se zápasem

Za neuvážený krok tvůrců považuji samotný exhibiční zápas. Je ve filmu poctivě celý převyprávěn, a to je únavné. Jistá dobře uvážená zkratkovitost by se tady v zájmu divákovi pozornosti hodila. Souboj pohlaví má sice občas příjemnou kameru a atmosféru, zejména ve chvílích, které se týkají Billie a Marilyn, ale scénáristicky příběhu chybí odvaha a schopnost vycizelovat dialogy.

Skvělý vizuál

Bavil mě vizuál filmu. Retro, jak se patří – kostýmy, účesy, módní doplňky. Dokonce se v rámci příběhu dostane i na zásadní otázku, zda se dá po tenisovém kurtu, kterému striktně tehdy velela bílá, pobíhat v úboru, na kterém jsou třeba barevné pruhy.

• Režie - 55%
    55
  • Scénář - 40%
    40
    70
  • Kamera, vizuál - 70%
    70

Souboj pohlaví (2018)

Tenhle film má být asi hlavně důkazem toho, že se emancipovaná Američanka nedala zastrašit nikým z opačného pohlaví. Jenže, aby se z tohohle příběhu na plátně nestalo průměrné dílo ze sportovního prostředí, se kterými se v poslední době roztrhl pytel, chtělo by to scénáristu s větší fantazií a entuziasmem. Pak by se asi dvě hodiny filmu daly snést o dost lépe. Takhle je ze Souboje pohlaví spíš v zásadě ničím neurážející malý pomníček jedné hrdé tenisové feministce. Přála bych si ale, abych si z toho snímku byla odnesla víc než jen dojem, že holky jsou super a kluci jsou pitomci.

60 %
foto/video: Bontonfilm © 2018

Souboj pohlaví
Battle of the Sexes
Životopisný / Sportovní / Drama / Komedie
USA / Velká Británie, 2017, 121 min
Premiéra: 5. dubna 2018 Bontonfilm
Režie: Jonathan Dayton, Valerie Faris
Scénář: Simon Beaufoy
Kamera: Linus Sandgren
Hudba: Nicholas Britell
Hrají: Emma Stone, Steve Carell, Andrea Riseborough, Natalie Morales, Sarah Silverman, Alan Cumming, Bill Pullman, Elisabeth Shue, Austin Stowell, Fred Armisen, Jessica McNamee, Wallace Langham, Eric Christian Olsen, Mickey Sumner, James Mackay, Agnes Olech, Martha MacIsaac, Mark Harelik, Lewis Pullman, Enuka Okuma, Bridey Elliott, Amy Holt, Michael Chieffo, Jamey Sheridan, Tom Kenny, Matt Malloy, Dan Bakkedahl, John C. McGinley, Mike Vogel, Nancy Lenehan, Bob Stephenson, Nelson Franklin, Mary Tyler Moore (a.z.), Chris Parnell, Tim Ransom