Recenze | Dukla 61 – nic lepšího v televizi od Pustiny nebylo

Je vždycky potěšující, když se na obrazovce objeví něco, co by obstálo i v mezinárodní televizní konkurenci. Odhlédnu-li od historické limonády Marie Terezie, které mezinárodní uvedení zajistila spíš předem domluvená koprodukce, DUKLA 61 patří jednoznačně k dílům, které by mohly uspět bez problémů i na zahraničních trzích. Dvoudílná televizní minisérie režiséra Davida Ondříčka se totiž opravdu hodně povedla.

Dukla 61 (foto: Česká televize)

Ondříček natočil příběh nezměrné tragédie v dole Dukla, při které zahynulo 108 horníků (wikipedie zde). První část filmu je plnokrevné rodinné drama, druhá je čistě katastrofický film s emocionálním přesahem. Scénář mají na svědomí Jakub Režný s Matějem Podzimkem (ten zároveň s Michalem Reitlerem film dramaturgoval).

Dukla 61 sleduje rodinu elitního horníka Šlachty (Marek Taclík). Doma má zemitou a ráznou ženu (Martha Issová), která doma vládne pevnou rukou. Domů se vrací jejich syn Petr (Oskar Hes), aby rodičům oznámil, že přerušuje studium na vysoké škole, protože s přítelkyní čeká dítě. Po velké rodinné rozepři se mladík po boku otce vydává do dolů, aby zakusil zač je toho loket a rozmyslel si neuvážené rozhodnutí s přerušením studia a plánováním rodiny. Nikdo ale nepočítá s tím, že se mu práce horníka zalíbí…

Geniální Issová

Rodinné drama v prvním díle Dukly nabízí ještě mnohem víc zajímavých epizodek a linek a především staví do popředí Marthu Issovou. Její herecká kreace patří k tomu nejlepšímu, co kdy vytvořila. A je velká škoda, že Ondříčkův film nešel (byť třeba v kratší verzi) do kin. Český lev by ji stoprocentně neminul. Je až neuvěřitelné, jak přirozeně tato pražská herečka pracuje s kratkou češtinou. Nepůsobí to nijak parodicky. Stejné je to i u ostatních obsazených herců. Mile překvapí i Jiří Langmajer v roli ředitele dolu. Především jedna ze závěrečných scén, kde spolu s Martinem Myšičkou zapisuje jména mrtvých horníků do seznamu, patří k nejsilnějším momentům celého dvoudílného filmu.
Stále více do povědomí diváků se poslední dobou dostává vynikající ostravský herec Robert Mikluš (strážmistr Zahálka ze seriálu Doktor Martin). Jeho Eda Slonka je určitě jednou z nejzapamatovatelnějších vedlejších postav minisérie.

Dukla 61 (foto: Česká televize)

Fungující dramaturgie

Dramaturgická péče je na obou částech Dukly opravdu hodně znát. Je vlastně cele)kem příznačné, že v době, kdy český film na plátnech kin zažívá kvalitativně nejhorší období za posledních dvacet let, stává se i v Česku televize lídrem kvalitní filmařiny. ČT má za poslední dobu minimálně tři zářezy, za které se rozhodně stydět nemusí. Licence na americkou verzi detektivního thrilleru Spravedlnost se dokonce prodala do zámoří. Ale zpátky k Dukle. David Ondříček rozhodně ví, jak na to. I svým posledním filmem Ve stínu ostatně dokázal, že je především přemýšlivý a atmosférický režisér. Všechna jeho díla mají pevnou stavbu a vědí, co chtějí divákovi sdělit. Aniž by na to režisér šel nějakou polopatickou cestou. Je evidentní, že Dukla 61 není určena pro čirý divácký konzum založený na vytáhnutí jedné tragické události z propadliště dějin. Jedna věc, je záslužná činnost, připomenout takto tragickou událost, druhá věc je způsob prezentace. Smutný příklad dobrého úmyslu, ale příšerného výsledku byl nedávno historický film Milada. Ondříčkova Dukla ale horníky uctívá se vší parádou, citlivostí i filmařským umem.

Dukla 61 (foto: Česká televize)

Technicky perfektní

David Ondříček, jak je u něj zvykem, si pohlídal všechny technické složky filmu. A jsou opravdu dokonalé. Ať už kamera Marka Dvořáka, úsporná hudba Beaty Hlavenkové (skladatelka filmové hudby se v našich končinách často nevidí) či efekty vzniklé později v postprodukci. Film má všechny kvalitativní atributy distribučního filmu a je velká škoda, že se na plátnech kin neobjevil. Z původního dolu zbyly dnes už jen dvě poslední budovy (hlavní zachovalá budova byla v postprodukci přenesena ve 3D do natočeného filmu). Dále se natáčelo v dole Rako Lupky v Rakovníku, Barbora v Karviné, Žofie v Ostravě–Porubě, v dolech Chlebovice a Paskov ve Frýdku–Místku, a Havířově a Příbrami.

Dukla 61 (foto: Česká televize)

ČT navíc připravila i dokument o kastrofě. Zatímco hraný film zobrazuje dramatickou situaci důlního neštěstí a její dopad do života jedné hornické rodiny, doprovodný dokumentární film si klade za cíl představit divákům širší politické a sociální okolnosti života v Ostravsko-Karvinském regionu v letech 1945 až 1961 tak, aby vznikl plastický obraz doby, vývoje těžebního průmyslu a zvláštního postavení horníků v naší společnosti. Autoři toho chtějí dosáhnout konfrontací dobových filmových materiálů s dnešním výkladem historiků a s vzpomínkami pamětníků, kteří budou uvádět dobovou budovatelskou propagandu na pravou míru. Dokument má premiéru v pondělí 28. 5. na ČT2

Martin Staněk, Totalfilm.cz
foto/video: Česká televize © 2018

Dukla 61 (TV film)
Drama
Česko, 2018, 154 min (2 části)
Režie: David Ondříček
Scénář: Jakub Režný, Matěj Podzimek
Kamera: Marek Dvořák
Hudba: Beata Hlavenková
Premiéra: 27. 5. 2018 ČT1
Hrají: Marek Taclík, Martha Issová, Oskar Hes, Antonie Formanová, Peter Nádasdi, Robert Mikluš, Petr Buchta, Jiří Sedláček, Štěpán Kozub, Jiří Langmajer, Martin Myšička, Václav Neužil ml., Tomáš Bambušek, Lucie Žáčková, Izabela Firlová, Pavel Batěk, Kristýna Krajíčková, Vojtěch Babišta, Anita Ešpandrová, Marianna Chovanová, Tomáš Mařec, Adam Vohánka, Lukáš Melník, Milan Cimerák, Jakub Vašek, Jiří Krupica, Miloslav Maršálek, Sára Arnsteinová, Miroslav Rataj, Jan Lefner, Vladislav Georgiev, František Večeřa, Lenka Schreiberová, Martina Krátká, Anna Cónová, František Loukota, Markéta Konvičková, Sylvie Krupanská, Zdeňka Miklušová

  1. Libuse Raszkova-Selner 28.5.2018, 13:40

    Bohuzel nemohu sdilet kladne odezvy na film Dukla 61. Zpusob reci a spousta vyrazu se na Ostravsku a ani v havirske zantyrce vubec nepouzivaji. I moje maminka, ktera tady od sveho narozeni zije, byla na tento film velice zvedava, nebot si na tuto katastrofu dobre pamatuje. Bohuzel musela znechucene prepnout na jiny program. Byla velice zklamana. I ja jsem, ackoli rozena Ostravacka, nerozumela nekterym vyrokum hercu. Mluvili velice nesrozumitelne. I kdyz se heci snazili, vyznela to trapne az komicky. Jazykova poradkyne se nevyznamenala. Doufame, ze dokument bude lepsi.

    Reagovat na tento komentář

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: