Recenze | Teheránská tabu odvážně o problémech Íránců

Čtvrtý ročník unikátního projektu SCOPE 100, který se pořádá v ještě v dalších šesti evropských zemích, má letošního vítěze. 100 registrovaných milovníků artového filmu zhlédlo pět titulů, které zatím v jednotlivých zemích nenašly distributora. Následně vybrali jeden, který se pak do distribuce dané země dostane. Letos se to u nás povedlo filmu íránského animátora a režiséra Aliho Soozandeha Teheránská tabu.

Teheránská tabu (foto: Aerofilms)

Rotoskopie z nutnosti

Německý debut Íránce Aliho Soozandeha, který od svých 25 let žije a pracuje v Německu, se nebojí šlápnout do vosího hnízda. Je to jasné už z názvu snímku. Pro něj si zvolil originální metodu zpracování. Je jí rotoskopická animace, kterou český divák může znát z tuzemského snímku Alois Nebel. Režisér ji v tomto případě použil hlavně pro to, že z pochopitelných důvodů nebylo možno natáčet přímo v Íránu a žádná jiná destinace mu nepřišla dostatečně autentická. Vlastně jde o vizuální stylizaci. Podporuje divákovo soustředění se na dialogy a jednotlivé akce mezi postavami a nezaměstnává ho tolik vizuálním detailem.

Snímek je to hodně odvážný a bude diváka překvapovat od samého začátku. Nebojí se otevřeně vyprávět a zároveň věcně popisovat. Sex, drogy, korupce, prostituce, touhy a sny nové generace, nicotná důležitost ženy a šaría tady vytváří třaskavou kombinaci. Ta se projeví i v pár náhodně vyprávěných anekdotách, které ve filmu zazní z úst mužů.

V příběhu se divák setká s pomalu se proplétajícími příběhy několika postav, mezi které patří i němý syn jedné z hlavních hrdinek příběhu. Všichni jsou tu nuceni měnit své svobodné chování a na veřejnosti pečlivě selektovat, co je všeobecně přípustné pro přežití. Musí potlačovat svou přirozenost a zejména ženy úzkostlivě hlídat čistý obraz vlastní počestnosti.

Teheránská tabu vypráví o skutečných problémech tamějšího běžného života, který ať chceme nebo ne, je logicky spojen s vnímáním sexuality všeobecně. Nakonec je to příběh velmi smutný a s posledními obrazy snímku si asi každá evropská žena uvědomí, jaké štěstí pro ni znamená její původ.

Morálka a pokrytectví

Režisér používá ve svém snímku často odrazy tváří jednotlivých postav. Efektem zrcadla podporuje momenty dvojité morálky a pokrytectví, které jsou ve společnosti na denním pořádku přesto, že v soukromí jednotlivé postavy žijí životy mnohdy plné nedůstojných ústupků jen proto, aby si zachovaly osobní či rodinnou čest. Snímek má tu moc ve vás vzbudit i lehký vztek a údiv nad lhostejností, kterou ukazuje. Ale nezapomínejme, že jde o Írán, kde platí přísná pravidla stejně jako třeba v Sáudské Arábii. Režim je drsný především k těm, kteří by chtěli začít smýšlet jinak, a tak má každý obyvatel na paměti permanentně naléhavou blízkost možné smrti.

75
    80
  • Animace - 75%
    75
    70
    70

Teheránská tabu (2018)

To, že snímek o íránském životě vznikl v zahraničí, zásadně autorovi uvolnilo ruce. Mohl si dovolit otevřenost, na kterou ve filmech z tohoto prostředí nejsme a z podstaty věci ani nemůžeme být zvyklí. Teheránská tabu ukazují schizofrenii tamní společnosti. A je to ještě výpověď o to smutnější, že ti, kteří by rádi něco změnili musí volit jedině formu útěku. Pro evropského diváka má ale tenhle snímek velkou hodnotu, protože ho zcela jistě donutí srovnat si vlastní žebříček hodnot.

75 %
foto/video: Aerofilms © 2018

Teheránská tabu