Recenze | Chata na prodej – stačí mít dobrý scénář a opravdu režírovat

Tomáš Pavlíček obsadil do své nové komedie skvělé herce, pracuje s dobrým scénářem a divákům předkládá komedii, ve které se zřejmě každý tak trochu najde. Jak prostý návod k natočení nadprůměrné české komedie. Neděje se tu žádný třeskutý a hraniční humor, ale bohatě to stačí na to, aby se divák celou dobu dobře bavil. A místy i dojal. Všechno tohle navíc Pavlíčkův film kvalifikovalo do jedné z letošních karlovarských festivalových soutěží. Na světě je film Chata na prodej, který naštěstí dokládá, že do mladých tvůrců vkládat naděje můžeme a že mají schopnost vybřednout ze současného marasmu české kinematografie.

Chata na prodej (foto: CinemArt)

Matka (Ivana Chýlková) se rozhodne, že ještě než definitivně prodá rodinnou chatu, všichni se na ní ještě musí naposledy sejít a strávit v ní poslední noc. Manžel (David Vávra), obě dospělé děti (Tereza Voříšková), jejich partneři (Judit Bárdos, Michael Pitthan) a nakonec i babička (Jana Synková), která tuto nemovitost z duše nenávidí a léta na ni odmítá jezdit. Výpravu doplňuje ještě senilní děda v podání Jana Kačera.

Dobře napsané dialogy

Samozřejmě že tahle rodina je velmi temperamentní, každý z jejích členů má svérázné názory a odmítá ustupovat. A to především ve věcech, které nejsou tak zásadní. To ostatně známe skoro všichni. Už na cestě na samu chatu probíhá několik šílených hádek a jablkem sváru dokáže být i babiččin pytlík s bonbóny.
To by ale nešlo bez dobrého scénáře. Každá scéna, replika, vtip i záběr má ve filmu svoje místo. Je evidentní, že Pavlíček přemýšlel. A to je v době, kdy do kin putují české filmy, které by před pár lety neuspěly ani před televizní komisí velmi pozitivní. Od svého debutu Parádně pokecal se talentovaný tvůrce posunul ke kvalitnímu mainstreamu a výsledek opravdu stojí za to. Scénář psal s Lucií Bokšteflovou.

Výtečné a funkční obsazení

Ústřední dvojice rodičů v podání Chýlkové a Vávry funguje výtečně, stejně jako poněkud více depresivní Tereza Voříšková, jejíž postava ději dodává jeden velmi bláznivý ale hlavně roztomilý element. Jana Synková jako babička opět dokazuje, že pokud jmá dostatečný prostor, vytvoří opravdu nezapomenutelnou a svěží kreaci. Dovedu si představit, že její věta “Nechcete gumový medvídky” může docela rychle zlidovět. Za pozornost stojí i Michael Pitthan, který ztvárňuje německého přítele Terezy Voříškové. Vůbec nevadí, že jeho role je vzhledem k situaci (neumí česky) téměř němá. Pavlíček jeho postavu zasadil do několika dobře napsaných situací i scén, takže i tento nápad plní funkci dobře.

Stopáž 77 minut někomu může připadat úsporná, leckdo ji navíc přivítá. Tady platí, že méně znamená více. V Chatě je prostě na této ploše řečeno vše.

80
    75