Vary ve vašem kině – výběr filmů z festivalu se letos hodně povedl

Letos je výběr filmů KVIFF Distribution velmi povedený. Každoroční reprezentativní výběr třech filmů z programu karlovarského festivalu tentokrát nabízí polský, brazilský a dánský film. Studená válka získala Cenu za režii v Cannes, Mama Brasil je snímek plný temperamentu a barev jedné semknuté rodiny z předměstí Rio de Janeira a Tísňové volání je velmi originální a plnokrevný thriller, zřejmě nejlepší v tomto roce. Na filmy můžete vyrazit do vybraných kin už nyní, plošně jsou v distribuci od 12. července.

Studená válka (Polsko, 2018)

„Oba byli silní a báječní lidé, ale jako pár byli jedna velká nekonečná katastrofa,“ vzpomíná na svoje rodiče režisér milostného příběhu Studená válka Paweł Pawlikowský. Zula a Wiktor, čtyřicet let se rozcházeli a scházeli, hledali se a ubližovali si na obou stranách železné opony, inspirovali Pawlikowského k natočení „tajuplného, nádhernou hudbou a brilantní choreografií protknutého, vizuálně okouzlujícího snímku,“ jak o něm píše deník The Guardian. V jednu chvíli říká filmový Wiktor Zule: „Láska je láska a hotovo.“ Studená válka se veze na tak silné romantické vlně, že ani jinou alternativu nepřipouští, ale ne každý uvěří v lásku tak neochvějně. „Může existovat láska, která vydrží? Může být trvalejší než život, historie, tento svět,“ ptá se režisér sám sebe. Kunderovsky laděným milostným eposem navazuje Paweł Pawlikowský na úspěch oscarové Idy. Za dílo nabité elektrizující hudbou i obrazovou krásou byl na festivalu v Cannes odměněn Cenou za nejlepší režii.

Tísňové volání (Dánsko, 2018)

 „Nápad na tento film mi vnukla situace, kdy jsem se náhodou dostal ke skutečnému tísňovému volání od unesené ženy. Jela v autě, a protože seděla vedle únosce, musela mluvit v náznacích. Nejdřív mě zaujalo samotné napětí v tom telefonátu, jako kohokoli, kdo jej slyšel, ale pak jsem začal přemýšlet nad tím, co je na něm vlastně tak poutavé,“ vypráví režisér Gustav Möller o tom, jaký moment ho inspiroval k natočení jeho prvního celovečerního filmu Tísňové volání. „I když jsem slyšel jen zvukový záznam, živě jsem to viděl před očima. Viděl jsem tu ženu, auto, v němž seděla, silnici, kudy jela, a dokonce i únosce vedle ní. Pak mi došlo, že každý, kdo by ten telefonát slyšel, by si ho vizualizoval jinak: viděl by jinou ženu, jiného únosce atd. Mým cílem bylo vytvořit napínavý thriller založený na hlavní postavě, ale ještě k tomu jsem chtěl, aby si každý divák z jeho sledování odnesl svůj vlastní jedinečný zážitek,“ dodává. Gustav Möller, jeden z nejslibnějších tvůrců nové dánské filmové generace, uvádí nejočekávanější thriller roku oceněný milovníky severských detektivek Cenou diváků za nejlepší zahraniční film na filmovém festivalu Sundance a Cenou diváků z Mezinárodního filmového festivalu v Rotterdamu.

Mama Brasil (Brazílie, 2018)

Scénář k filmu Mama Brasil napsal režisér Gustavo Pizzi s protagonistkou hlavní role, jeho bývalou ženou Karine Teles (Irene). V mnohém se také našim životům podobá,“ vypráví režisér. „Oba jsme odešli z domova velmi mladí: mně bylo 16 a Karine 17. Když jsem odešel z domova, díval jsem se jen dopředu. Vůbec jsem se nestaral o rodiče nebo bratry, kteří tam zůstali. Ale když jsem se stal otcem, začal jsem přemýšlet o minulosti. Naši rodiče nám přijeli do Ria pomoct a tehdy jsme se začali bavit o tomto filmu. Řekl jsem rodičům: ,Muselo pro vás být těžké, když jsem odešel.‘ Nic moc na to neřekli, ale jejich oči mi prozradily všechno, co jsem potřeboval vědět. Došlo mi, že musím tenhle příběh vyprávět.“ Rodinné balení lásky z předměstí Rio de Janeira, snímek Mama Brasil brazilského režiséra Gustava Pizzia v hlavní roli s okouzlující Karine Teles, dojímá, baví, zahřívá a slibuje, že život má spoustu barev a nových začátků.

čtěte také: Recenze – Mama Brasil

-red-
zdroj: Aerofilms © 2018

%d blogerům se to líbí: