Recenze | Tvář – Poláci prostě točit filmy umí

Tři roky zpátky natočila polská režisérka, scénáristka a producentka snímek Tělo, které získalo Cenu za režii na Berlinále. Teď Małgorzata Szumowská přišla se snímkem Tvář a z berlínského festivalu si odvezla Velkou cenu poroty v podobě Stříbrného medvěda. Scénář k němu stejně jako u Těla napsala společně s Michałem Englertem, který stál opět i za kamerou.

Tvář (foto: Film Europe)

Režisérka, scénáristka a producentka po svém a velmi systematicky v Tváři pitvá klasické stereotypy polského venkova a jeho stále přetrvávající bigotní víru. Volí k tomu jednoduchý příběh, kde jsou kulisami stavba největší sochy Ježíše Krista na světě dokončená v roce 2010 ve městě Świebodzin a současně první transplantace obličeje na světě, která byla provedena na onkologické klinice v Gliwicích.

Hlavní hrdina Jacek vypadá jako Ježíš přestrojený za metalovou máničku. Je to hodný kluk, co by rád do Londýna i se svou holkou, a právě teď pracuje na dokončení gigantické sochy. Rodné maloměsto je mu trochu těsné tou svou stále uplatňovanou bohabojností a zakomplexovaností, ale v podstatě si nemá na co stěžovat. Život v letargii bez výzev se zdá být v pořádku hlavně jeho rodině. Na Jacka se občas doma dívají trochu jako na lůzra, kterému by ani sto „otčenášů“ ráno, v poledne a večer nepomohlo. Pak se ale těsně předtím než má být soše Ježíše nasazena hlava stane Jackovi pracovní nehoda. Přijde při ní o skoro celou tvář. Plastická operace mu sice nějakou dá, ale současně s touhle novou situací se začnou ukazovat drobné trhlinky na kráse mezilidských vztahů kolem něj. Soucitné i zděšené pohledy nikdo zakrýt nedovede a fixování se vnitřní krásu duše tak nějak stojí víc úsilí třeba i jeho vlastní matku. A podobenství schované v posledních záběrech snímku, na kterých Ježíš spíš jako spartakiádní cvičenec je podobenství s Jackovou zohyzděnou tváří přesné.

Tvář (foto: Film Europe)

„Jacku, jseš teď jinej, a tohle bylo prostě varování, rozumíš, ale Ježíš ti dal ještě druhou šanci, slyšíš! Dal ti druhou šanci! Musíš ale bejt poslušnej, odvezdanej a musíš učinit pokání a srovnat se. My se s tím tvým novým ksichtem taky možná nějak srovnáme, ale budem na tebe koukat dlouho přes prsty, bo seš úplně jinačí, že tě ani vlastní máma nepoznává. Ještě, že aspoň ta tvoje ségra není tak strašně zpátečnická a i když vypadá jak stará mladá, má to aspoň v hlavě vpořádku a dokáže normálně přemýšlet a jednat. Ona a tata jsou ti, kterým na tobě vopravdu záleží. No a ta tvoje Dagmara? Uff, no to je těžký! Holt ji to všechno dost sundalo. Ale Jacku, vono to všechno pude! Víra tvá tě uzdraví!-Že jo?! Však koukej, vždyť ty se s tím novým ksichtem trochu dovedeš i smát! Jíš sice jako dobytek a často se ti vrací vzpomínky, ale i to nějak dáš. ..Vždyť máš kostel, tak se modli, buď lepší ovce, i exorcista za tebou může zaskočit. Co bude dál, se teprve uvidí. Vždyť TEN nad náma ví, co dělá. Nemysli na žádný kraviny, místo metalu si dej nějaký ty liturgický zpěvy, to ti jenom prospěje!“

Tvář (foto: Film Europe)

Szumowská se rozhodla ve filmu nedoostřovat některé záběry, což mi přišlo spíš jako takový „módní výstřelek“, který nemá širší kontext, ale co už. Možná, že je režisérka někdy až moc ostrá a přehání, ale mně se její filmařská odvaha a rozmanitost líbí.

70
  • Scénář - 65%
    65
    70
  • Kamera - 65%
    65
  • Hudba - 65%
    65

Tvář (2018)

Tahle kousavá freska polské venkovské malosti je sice živená někdy až přehnanou netolerancí stereotypního chování, ale je vtipná, živá a černým humorem umí zacházet. Tvář je pro mě ukázkou toho, že Poláci prostě umí točit a dávají o sobě filmovému světu vědět několikrát do roka.

70 %
foto/video: Film Europe © 2018

Tvář
Twarz
Drama / Komedie
Polsko, 2018, 91 min
Premiéra: 20. 9. 2018 Film Europe
Režie: Małgorzata Szumowska
Scénář: Małgorzata Szumowska, Michał Englert
Kamera: Michał Englert
Hudba: Adam Walicki
Hrají: Mateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol, Roman Gancarczyk, Dariusz Chojnacki, Anna Tomaszewska, Krzysztof Czeczot, Iwona Bielska, Marek Kalita, Ewa Kolasińska, Juliusz Chrząstowski, Dobromir Dymecki, Katarzyna Warzecha