Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

VÍTÁME VÁS NA NAŠEM NOVÉM WEBU. VĚŘÍME, ŽE SE VÁM TU BUDE LÍBIT.

Do kin míří sugestivní Climax – taneční horor Gaspara Noe

Ve čtvrtek 1. listopadu do kin vstupuje film taneční thriller Climax. Svůj nový film charakterizuje sám režisér Gaspar Noe: „Sám proti všem pro vás nebylo dost dobré, Zvráceného jste nenáviděli, Vejdi do prázdna se vám hnusilo, Love jste prokleli, zkuste teď Climax, můj nový film.“ Podívejte se na trailer a přečtěte si popis režiséra, který vám osvětlí o čem Climax, který překračuje hranice žánru vlastně je.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Natáčení probíhá nahodile[/pullquote]Vždycky mě fascinovaly situace, které zničehonic ovládl chaos a anarchie, ať už se jednalo o pouliční šarvátky, šamanské seance umocněné psychotropními látkami nebo mejdany, na kterých účastníci hromadně ztráceli hlavu pod vlivem přemíry alkoholu.
To samé platí pro moje natáčení. Dopředu nic nepíši ani nepřipravuji a nechávám situacím přede mnou volný průběh, jako při natáčení dokumentu. To mi činí největší potěšení. A kdykoli zavládne chaos, moje radost ještě roste. Právě proto jsem se, místo vytvoření skutečného scénáře, rozhodl tento hutný a pohlcující příběh jednoduše vyprávět. Skupina tanečníků se sejde v osamělé budově, aby zde připravili představení. Po jejich poslední zkoušce zavládne chaos. Na základě poznámek na jednu stránku se mi podařilo zachytit okamžiky pravdy a v obrazech převyprávět tyto události v jednom sledu. Když chcete po tanečnících, hercích nebo nehercích, aby se fyzicky nebo slovně projevili neuspořádaným nebo chaotickým způsobem, neobejdete se bez improvizace.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Točilo se chronologicky[/pullquote]To se týkalo i tance. Kromě úplně první scény, která měla předem danou choreografii, měli tanečníci absolutní svobodu projevit se svým vlastním jazykem, velmi často až nevědomým, a odhalit svou osobní vnitřní vřavu. Jejich spontánnost a současně fyzické mistrovství, s jakými předváděli taneční styly jako vogue, waack nebo krump, mi vyrazila dech. Když pracujete s těmi nejlepšími tanečníky, je to až omračující.
Jednotlivé scény jsme natáčeli chronologicky, abychom jednak dosáhli vzájemné důvěry, jednak podpořili duch zdravé soutěživosti, která tanečníky motivovala k ještě psychotičtějším výkonům. Tanec bývá vnímán jako něco, v čem je každý krok naplánovaný. Já jsem se naopak snažil svoje protagonisty přimět k tomu, aby napodobovali stavy posedlosti podobné těm, které se odehrávají při rituálních tranzech.

Přestože drogy mají v příběhu rozhodně své místo, nesnažil jsem se zobrazit změněné stavy vědomí pomocí vizuálních efektů a zvuků z pohledu subjektu, na svoje postavy jsem se naopak striktně díval z vnějšku. Dalším pravidlem bylo točit velice rychle a v dlouhých záběrech, což nám umožnilo vskutku výjimečné místo natáčení. Díky tomu jsem v únoru 2018 všechny záběry dokončil během dvou týdnů. Nicméně choreografii do první scény jsme s tanečníky zkoušeli předem.
Nemůžete mluvit o tanci a nezmínit se o hudbě. Respektovali jsme dobu, ve které se film odehrává, takže v něm nenajdete hudbu, ať už rytmickou či melodickou, která by vznikla až po polovině 90. let. Také jsme se snažili použít známé skladby a využít emocí, které v divákovi samy o sobě vyvolají.

Climax (foto: Aerofilms)

Naším prvotním cílem bylo natočit film s těmi nejlepšími tanečníky, které je možné ve Francii najít, nebo kteří sem mohou aspoň přicestovat. Film měl být postaven na pohybovém vyjádření, proto jsme se Sergem Catoirem nehledali herce. Vymetali jsme různé krump battly, tančírny vogue v Paříži a projížděli taneční videa na internetu. Velice rychle a instinktivně jsme byli schopní vycítit, se kterými tanečníky by stálo za to vytvořit tým a natáčet. Přesvědčili jsme odvážné koproducenty mého filmu Love a produkce tohoto nízkorozpočtového filmu se dala do pohybu.
V rekordním čase jsme našli zavřenou školu ve Vitry a zajistili si práva na skladby, o kterých jsem snil. Dva dny před natáčením jsme se setkali s akrobatkou a herečkou Souheliou Yacoub a obstarali pracovní povolení pro neuvěřitelného hadího muže Strausse Serpenta z Kamerunu. Řadu nečekaných zádrhelů jsme už měli za sebou, a tak jsme si natáčení užívali v příjemné atmosféře. Improvizované výstupy tanečníků, ať na parketu nebo při nepřipravených dialozích, nás všechny ohromily.

-red-
zdroj: Aerofilms © 2018

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast