Recenze | Mars není jen čokoládová tyčinka

Měli byste vědět, že Mars není jenom čokoládová tyčinka. Režisér Benjamin Tuček totiž společně se svou „crew“ z divadla Vosto5 a jedním opravdovým vědcem „zaskočil“ do amerického Utahu a v hodině a půl divákům na plátně nasimuloval geniálně uhozenou vztahovou romanci, která se odehrává na sousední planetě naší sluneční soustavy. Scénář napsal Benjamin Tuček společně s Terezou Nvotovou, která si zároveň ve snímku zahrála jeden ze sedmi charakterů. Talentovaný Tuček se podílel v minulosti kromě jiného také na scénáři ke snímku Protektor a naposledy také na seriálu Kancelář Blaník, neméně talentovaná Tereza Nvotová zase upoutala pozornost svým filmem špína nebo dokumentem Mečiar.

Mars (foto: CinemArt)

Zajímavé byly i okolnosti natáčení snímku. Originální nápad na film, který nemá svým podáním, žánrovým rozptylem (od sci-fi až po western) a humorem v českém filmu obdoby, se natáčel v Mars Desert Research Center. To se nachází v poušti amerického Utahu a sloužil dříve k simulaci pobytů na zmíněné „rudé planetě“. Třináctičlenná skupina složená z herců a štábu tam odjela natáčet před třemi lety poté, co se jim povedlo vyhrát soutěž, a strávila tam v přísných podmínkách 20 natáčecích dní. Zároveň to byla první posádka na světě, která na zmíněné vědecké základně mohla realizovat filmové natáčení.

Velitelem posádky je (Jiří Havelka), kterému se vrací traumata z dětství a který zároveň touží po tom, že Mars bude konečně osídlen. S jeho minulostí mu pomáhá psycholožka (Tereza Nvotová), která se sebevědomě považuje za nejdůležitějšího člena posádky, který chce zodpovědně, byť po svém, vytvářet všeobecnou pohodu. Je tu také milionář Tomina (Tomáš Jeřábek). Na Marsu se chce oženit se svou přítelkyní (Halka Třešňáková), která se chtěla vdávat úplně někde jinde. Taky s nimi přistál inženýr (Petr Prokop), který na Mars letěl, aby si něco vydělal. Nakonec je tu ještě hvězda Vendy (Petra Nesvačilová), která tak nějak pořád nevěří, že na Marsu skutečně je. Dohromady tvoří extrémně nesourodou partu, která se pokouší na popud velitele hovořit anglicky, chová se neomaleně a řeší malichernosti. Sedmým členem posádky se stane robot Bot (Ondřej Doule), který zůstal zapomenut na stanici při předchozí misi. Má zastaralý operační systém, přežil několik elektromagnetických bouří a po celé ty osamělé roky si předčítal jedinou knihu s westernovou tématikou. Zároveň je vypravěčem příběhu. Posádka musí striktně dodržovat několik zásad a udržovat nezbytnou disciplínu.

Mars (foto: CinemArt)

V klaustrofobním prostoru oprýskané základny, jež některým členům připomíná plechovku, musí posádka striktně dodržovat několik zásad a udržovat nezbytnou diciplínu. Musí třeba omezeně používat vodu a také vystačit s omezeným přídělem kosmické stravy. Společné soužívání posádky se občas mění spíš ve společné souložení, protože psycholožka se drží svých oblíbených pracovních postupů a Vendy si zase naopak s ničím moc neláme hlavu. Každopádně její láska k Whitney Houston zanechá stopu i na Marsu. Celý tým ve svých slušivých skafandrech objevuje taky okolní pouštní krajinu, aby pak následně zjistil , že poznatky o Marsu se v mnohém neshodují se skutečností. Nad tím vším se sem tam ozve komentář robota Bota, který jako osamělý vesmírný kovboj přináší pohled viděný optikou umělé inteligence zahlcené informacemi o Indiánech.

Mars se natáčel klasickou filmovou kamerou, ale zároveň v něm byly použity i záběry z GoPro. Speciální pozornost si zaslouží kostýmy ušité z látky, kterou se potahují žehlící prkna. Přežít v nich na poušti den byl pro herce skoro nadlidský úkol. Ve filmu jsou také použity záběry z instalace Krištofa Kintery nazvané Postnaturalia, která probíhala v pražském Rudolfinu v minulém roce. Bezvadně se hodila do konceptu a společně s hudbou, kterou složili členové kapely Midi Lidi. Ta podle slov režiséra měla znít jako space country. To se myslím povedlo.

• Režie - 65%
    65
  • Scénář - 65%
    65
  • Kamera - 60%
    60
    70
  • Vizuál - 75%
    75

Mars (2018)

Mars má k nějakému mainstreamu na plátně hodně daleko. A to se mi líbí. Chce to odvahu pustit se do tak jiného projektu na české poměry. Mars si sice bude trochu složitěji hledat diváky, ale já se mezi skalní příznivce určitě po projekci rozhodně počítám.

65 %
foto/video: CinemArt © 2018

Mars