Recenze | Nový Halloween je poctou jedničce, moc se povedl

Opravdu? Ono se to vážně povedlo. Po čtyřech desítkách let vzniklo první opravdu dobré pokračování klasického hororu Halloween. Na výsledku je velmi patrné, že novovodobí tvůrci jsou velcí fandové původního snímku a atmosféry i zákonitostí tohoto subžánru se drží zuby nehty. Filmu to prospívá, stejně jako opětovné angažmá klasické hororové královny Jamie Lee Curtis. Je skvělá, stejně jako celé tohle pokračování.

Halloween (foto: CinemArt)

Když došlo k šílenému řádění Michaela Myerse, Laurie (Jamie Lee Curtis) přežila. Ale nebylo to bez následků. Hrůza ji provází po celých čtyřicet let, stejně jako touha po pomstě. Se svou dcerou má komplikovaný vztah, protože ji v dětství ovlivnila permanentním strachem hraničícím s paranoiou a věčným čekáním na návrat šíleného Michaela. Ten je celou dobu umístěn v detenčním ústavu pod dohledem psychiatrů. Při převozu do jiného zařízení ale unikne. Rázem začíná halloweenský boj o život.

Film vznikl pod taktovkou Jasona Blumea, jehož produkční společnost má s horory bohaté zkušenosti. Režii svěřil Davidu Gordonu Greenovi, ale nechybí tu coby poradce a spolucenárista také klasik a režisér jedničky John Carpenter. Ten je zároveň autorem i známého děsivého hudebního motivu, který máme všichni hluboko pod kůží. Na novém Halloweenu je ale právě nejskvělejší to, co jsem už zmínil na začátku. Vracíme se do stejných míst, objevuje se tu několik odkazů na původní díl a novodobý Halloween si zachovává svou původní atmosféru.

Zlaté návraty

Green vlastně užívá stejných postupů jako Carpenter v roce 1978. Michael je stále nevyzpytatelný, brutální a ve své podstatě zůstává stále čirým zlem bez jakýchkoliv emocí. Přestože dostanete přesně to co čekáte, tvůrci dokáží v některých momentech i překvapit (minimálně jednou se mi to stalo).
Návrat Jamie Lee Curtis je zatraceně fajn, protože babča je brutálně drsná. Ale stále nemá na Myerse, který na plátně rozjede doslova krutopřísná jatka. Nikdo nepřežije, občas je jeho “impozantní zásah” i vtipný (pokud jste tak trochu cynik jako já).

Halloween (foto: CinemArt)

Nový Halloween by mohl být vlastně úplně v pohodě remakem i sequelem dohromady. Co se stalo v jedničce se dozví neznalec záhy a v rukou původních tvůrců se tady prostě nemohla stát žádná zásadní chyba. Tenhle slasher je nejen dárkem pro milovníky původního filmu ale především pro ty, jimž řádění psychopatických vrahů v tomto subžánru činí neskonalé potěšení. Počítám se k nim i já. Za každou mrtvolu jsem si v mysli dosadil všechny milé lidi, kteří mne v poslední době naštvali. Děkuju, Michaele!

80
  • Scénář - 65%
    65
    80
  • Kamera, vizuál - 75%
    75
  • Hudba - 90%
    90

Halloween (2018)

Výborně zvládnutý sequel, na kterém se krom menších drobností nedají najít chyby. Pro milovníky původního filmu i žánru nutnost.

75 %
foto/video: CinemArt © 2018

Halloween
Horor / Thriller
USA, 2018, 106 min
Premiéra: 18. 10. 2018 CinemArt
Režie: David Gordon Green
Scénář: Jeff Fradley, Danny McBride, David Gordon Green, John Carpenter (původní scénář)
Kamera: Michael Simmonds
Hudba: John Carpenter, Cody Carpenter, Daniel A. Davies
Hrají: Jamie Lee Curtis, Judy Greer, Andi Matichak, James Jude Courtney, Nick Castle, Haluk Bilginer, Will Patton, Virginia Gardner, Rhian Rees, Miles Robbins, Toby Huss, Omar J. Dorsey, Jefferson Hall, Dylan Arnold, Christopher Allen Nelson, Drew Scheid, Carmela McNeal, P. J. Soles