Nova na podzim: EXPOZITURA a SOUKROMÉ PASTI II.

Seriál Expozitura, inspirovaný případy Berdychova gangu, k němuž napsali scénář známí reportéři Josef Klíma a Janek Kroupa a další pokračování úspěšného, spíše veřejnoprávního projektu Soukromé pasti. To jsou 2 pilíře podzimního schématu na Nově.

EXPOZITURA (2011)

Elitní policejní jednotka, která byla vytvořena pro účely stíhání nejvyšších pater organizovaného zločinu a pro boj s mafií, se dostala na druhou stranu barikády. Její nejvýznamnější detektivové se spojili s kriminálníky, vytvořili svůj vlastní gang a zmocnili se kontroly nad doposud nejmocnějšími zločineckými skupinami v zemi. Nyní střeží společné tajemství a dělí se o tučné zisky plynoucí z podsvětí. Šéfové policejní jednotky (a supergangu zároveň) byly odhaleni dvojicí podřízených.

Záběry ze seriálu Expozitura (c) Nova 2011

Muž a žena začínali v oddělení bez sebemenšího podezření na nekalé praktiky uvnitř policie. Postupem času si stále více uvědomují, jak osamoceni jsou uvnitř jednotky, a nakonec bojují o holé přežití, když se je gang rozhodne odstranit. Spolehnout se můžou jen jeden na druhého a jejich pracovní vztah postupně přerůstá v obrovskou lásku.

Expozitura na Nově (c) Nova 2011

Nyní žijí společně jako manželé. Jejich bývalí nadřízení sedí za mřížemi, ale stále existuje podezření, že ty nejvyšší špičky organizace zůstaly na svobodě a možná se stále podílejí na vedení policie, nebo dokonce dalších významných složek státu.
Expozitura – tímto slovem se označuje pracoviště útvaru s celorepublikovou působností, které je mimo sídelní město útvaru. Mezi nimi je i expozitura Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu.

Rozhovor s Josefem Klímou, autorem scénáře

Josef Klíma

V době, kdy Janek Kroupa natáčel do pořadu Na vlastní oči seriál reportáží o Berdychově gangu, zrodila se myšlenka adaptovat tuto tématiku do hraného seriálu. V minulosti se u nás nikdy nespojili vysoce postavení policisté a zločinecké podsvětí tak, že by vytvořili organizovaný a zdánlivě neprůstřelný gang. Policisté vytipovali oběti a zločinci je oloupili (případně se oběti přímo ztratily). Policisté, kteří trestnou činnost vyšetřovali, měli pod kontrolou, aby se pravý pachatel nenašel. Přesto dva kolegové (muž a žena), stojící na straně zákona, postupně tento komplot odhalili a potají se jim podařilo nasbírat dostatek důkazů, aby mohli být viníci usvědčeni a odsouzeni k poměrně vysokým trestům. Dobro zvítězilo nad zlem, tak jako ve skutečném filmu, a expozitura (oddělení) elitního policejního sboru, kde ke zločinům docházelo, byla zrušena.

Každá činnost mívá zpravidla spouštěcí činitel. Co jím bylo v případě Expozitury a jak dlouho jste pracovali na scénáři?
Spouštěcím ventilem byl seriál reportáží o Berdychově gangu, který Janek kroupa točil pro pořad Na vlastní oči. Uvědomili jsme si, že to nejsou jen krimi příběhy, ale zároveň tradiční konflikt dobra a zla, který nemusíme vymýšlet, protože se přímo odehrál.

Seriál je vaším společným dílem s Jankem Kroupou. Kdo z vás dvou byl při práci větší realista a kdo naopak odvážnější snílek?
Těžko říct. Janek víc dodával zápletky a já je spíš víc zpracovával. Oba jsme se přitom snažili co nejvíce držet reálií, které jsme znali ze své novinářské praxe.

S kolegou Kroupou jste zpracovali mnohem víc témat a lidských příběhů, než se v seriálu skutečně objevilo. Nebylo těžké vybrat ty “pravé”?
Nebylo to tak těžké, protože ne každý příběh se hodí pro fiktivní zpracování. Spíš když člověk pracuje s realitou pro fiktivní zpracování, kombinuje jak zápletky, tak charaktery. Od všeho kousek a ještě fabulovat.

Při práci tohoto druhu se v podstatě neustále brodíte bahnem lidské společnosti. Nemáte už toho někdy plné zuby?
Mám. Proto jsem se už před lety rozhodl, že si budu hlavně vybírat příběhy s tzv. kladným hrdinou. To znamená někým, kdo se dostal do problémů bez vlastního přičinění, je to slušný občan a instituce, které by se ho měly zastat proti lumpům, totálně zklamaly. Pak aspoň vím, že za někoho můžu bojovat, a nelámu si hlavu, zda jen nezobrazuji příběhy, v nichž jsou jen větší či menší lumpové. A průběžně se čistím. Hlavně muzikou, kterou hraju v poslední době s kapelou.

S Jankem často trávíte víc času než se svými nejbližšími. Nejdete si už někdy na nervy?
Jdeme. Ale to je takový průvodní jev intenzivní spolupráce, už to bereme oba jako nutné zlo a snažíme se aspoň minimalizovat body střetů. Ale pamatuju si, jak jednou v noci Janek mlátil rukou do futra u střižny a litoval, že ho doma učili, aby starší nebil – a taky jak jsem jednou já vysklil ve vzteku dveře u redakce Na vlastní oči, když mě rozčílil. Ale stejně jsme si souzeni, protože naše cesty se už několikrát formálně rozešly a zase jsme nakonec skončili ve stejném pořadu.

Expozitura je inspirována skutečnými událostmi. Myslíte, že se v ní aktéři kauzy Berdychova gangu poznají?
My doufáme, že ne.

Nebojíte se pomsty?
My doufáme, že nemusíme.

SOUKROMÉ PASTI 2 (2011)

Diváky i kritiky ceněná série televizních filmů Soukromé pasti se vrací. Televize Nova přináší další premiérové díly úspěšného projektu o důležitých věcech každodenního života.

Soukromé pasti: Manželství nebo život (c) Mediapro 2011

Série filmů, v nichž se představí nejlepší čeští herci, rozebírá zlomové životní situace, které dobře známe a do nichž se zpravidla dostáváme především vlastním přičiněním. Hrdinové jednotlivých příběhů jsou donuceni okolnostmi řešit životní dramata, jež rozhodně nejsou snazší, čím jsou obecně častější a známější. Musí hledat odpovědi na závažné otázky, protože jim prostě nic jiného nezbývá. Svými životními průšvihy a zoufalým hledáním východisek z bezvýchodných situací jsou divákům blízcí, protože leckdo z nás už někdy něco takového, nebo přinejmenším podobného prožil.

Soukromé pasti: V síti - (c) archiv MediaPro 2011

Soukromé pasti sklízely úspěchy i v zahraničí. Mimo jiné se snímek Tatínkova holčička představil v září 2009 na 11. mezinárodním festivalu televizní tvorby ve francouzském La Rochelle. Drama odvážně upozorňující na jeden z nejbolestnějších společenských problémů – sexuální zneužívání dětí získal Cenu pro nejlepší snímek v sekci evropské televizní tvorby.

Získaná ocenění

* 11. mezinárodní festival evropské TV tvorby La Rochelle, kategorie: Původní televizní film (Tatínkova holčička, scénář Petra Ušelová, režie Petr Slavík)

* TV ceny Elsa 2009, kategorie: Původní TV dramatická tvorba – pořad

* TV ceny Elsa 2009, kategorie: Původní TV dramatická tvorba – režisér (Petr Slavík/Tatínkova holčička)

* TV ceny Elsa 2009, kategorie Původní TV dramatická tvorba – herečka (Eliška Balzerová/Riskantní Interview)

* Ceny FITES (Česká filmová & televizní společnost) pro rok 2009

Starší článek

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: