Vysoký zájem publika provází první Festival íránských filmů, který startuje dnes, 11. ledna nejsledovanější íránský snímek poslední doby – Rozchod Nadera a Simin, jenž je mimo jiné horkým kandidátem na letošní ceny Zlatý glóbus a Oscar. První projekce, která se uskuteční během slavnostního zahájení, je již beznadějně vyprodána.
Na druhý termín zbývá už jen několik posledních vstupenek. Nebývalý zájem projevili diváci také o další tituly z prezentovaného výběru klíčových snímků současné íránské kinematografie. Filmová přehlídka, která se koná v České republice poprvé v ucelené formě, představí průřez tvorbou nejuznávanějších íránských filmařek a filmařů, kteří jsou ve většině případů ověnčeni nejprestižnějšími mezinárodními filmovými cenami, jaké se udělují na festivalech v Cannes, Benátkách či v Berlíně. Festival potrvá ve velkém a malém sále pražského Kina Světozor až do neděle 15. ledna a diváci se mohou těšit na celkem sedmnáct projekcí.
„Zveme srdečně všechny filmové fanoušky stejně jako všechny, kdo rádi zkoumají „jiné kultury“. Kromě nejpopulárnějšího snímku Rozchod Nadera a Simin, který je po právu celosvětově označován za jeden z nejlepších filmů roku 2011, uvede festival řadu dalších neméně úspěšných snímků od kvalitních tvůrců. Rád bych doporučil například filmy Rakhshan Bani-Etemad, která je vůbec nejúspěšnější ženskou režisérkou v Íránu.
Na festivalu je zastoupena hned dvakrát – snímky Gilane a Feťačka,“ přibližuje programovou nabídku hlavní organizátor festivalu, Kaveh Daneshmand z produkční skupiny Tokada Productions.
Pořadatelé připravili pestrou dramaturgickou skladbu a rozdělili snímky do třech sekcí: Hraný film, jíž určuje téma Ženy v íránské kinematografii, dokumentární sekce Teherán, jež realisticky přiblíží život v íránské společnosti, zejména pak v Teheránu, a Sekce krátkých filmů, která dává prostor výjimečným mladým filmařům. Program festivalu a informace o vstupenkách, jež je možné si v předstihu zarezervovat, jsou k dispozici na www.iranianfilmfestival.cz
Snímek Rozchod Nadera a Simin režiséra Asghara Farhadiho bude během festivalu uveden hned dvakrát, přičemž v prvním termínu, během slavnostního zahájení, je již beznadějně vyprodán. Na sobotní projekci zbývá už jen několik posledních vstupenek. Volné vstupenky jsou stále ještě k dispozici na již zmíněné filmové počiny režisérky Rakhshan Bani-Etemad, Gilane či Feťačka, na nichž se podílela se svým dlouholetým kolegou, režisérem Mohsenem Abdolvahabem, nebo na snímky Dnes ještě ne, Tři ženy či Mahi a Heiran.

Rozchod Nadera a Simin
Gilane je příběhem mateřské statečnosti a lásky na pozadí válečného utrpení. Děj se odehrává v roce 1988 během vrcholící války mezi Íránem a Irákem. Gilane doprovází svou mladou těhotnou dceru Maygol z rodné vsi za dceřiným manželem Rahmanem do boji zmítaného Teheránu. Skutečnost, která je čeká na konci jejich strastiplného putování, je však děsivá a zdrcující…
Snímek Feťačka vypráví o životě dívky Sáry, která by se měla brzy provdat za svého snoubence, jenž se zanedlouho vrátí ze studijního pobytu v Torontu. Rozhodně však nepůsobí jako romantická nevěsta: dny a noci ji totiž zaměstnává snaha obstarat svou pravou lásku – heroin. Když Sáru málem zatknou při policejní razii v obchodním domě, dojde její matce trpělivost a odveze ji na odvykací kliniku s neortodoxními metodami.
Dalším pozoruhodným snímkem, který stojí za zhlédnutí je Mahi a Heiran. Po Gilane jde o další film odehrávající se během íránsko-iráckého konfliktu. Ústřední postavou příběhu je mladá venkovská dívka, která se zamiluje do afghánského imigranta. Prostřednictvím dokumentárních záběrů ilegálních přistěhovalců a reality uprchlických táborů film ukazuje pošlapávání lidských práv Afghánců, jejichž zoufalou situaci dokreslují i pohnuté osudy filmových hrdinů. Působivé líčení nadějí, které rodiče vkládají do svých dětí, a jejich obav i zklamání je vyprávěno jazykem srozumitelným divákům po celém světě.
Součástí sekce Hraný film je jeden z počinů mezinárodně ceněné režisérky Manijeh Hekmat nazvaný Tři ženy. Snímek prostřednictvím děje zkoumá íránské tradice a jejich roli v současné společnosti. Mistrně zachycuje generační konflikty v příběhu ženy, která pátrá po své ztracené matce a dceři. Během této cesty nalézá i cestu k sobě samé a tím i pravou příčinu svého celoživotního osamění. Tři ženy nabízí komplexní pohled na íránskou společnost zachycující rozmanitost mezi sociálními vrstvami.
Pod snímkem, který se plně soustředí na ženskou tématiku, je podepsána jedna z nejúspěšnějších íránských filmových osobností Niki Karimi. Zahrála si ve více než dvaceti filmech a vyzkoušela si rovněž roli režisérky. Dnes ještě ne je jejím v pořadí třetím režisérským a zároveň scenáristickým počinem.