Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

NOVÉ TRAILERY: Český thriller STVŮRY, akční spi-off Johna Wicka BALERÍNA, pokračování PŘÍBĚHU SLUŽEBNICE nebo Vorlův DŽOB.

Začal FESTIVAL ÍRÁNSKÝCH FILMŮ

Vysoký zájem publika provází první Festival íránských filmů, který startuje dnes, 11. ledna nejsledovanější íránský snímek poslední doby – Rozchod Nadera a Simin, jenž je mimo jiné horkým kandidátem na letošní ceny Zlatý glóbus a Oscar. První projekce, která se uskuteční během slavnostního zahájení, je již beznadějně vyprodána.

Dnes ještě ne

Na druhý termín zbývá už jen několik posledních vstupenek. Nebývalý zájem projevili diváci také o další tituly z prezentovaného výběru klíčových snímků současné íránské kinematografie. Filmová přehlídka, která se koná v České republice poprvé v ucelené formě, představí průřez tvorbou nejuznávanějších íránských filmařek a filmařů, kteří jsou ve většině případů ověnčeni nejprestižnějšími mezinárodními filmovými cenami, jaké se udělují na festivalech v Cannes, Benátkách či v Berlíně. Festival potrvá ve velkém a malém sále pražského Kina Světozor až do neděle 15. ledna a diváci se mohou těšit na celkem sedmnáct projekcí.
„Zveme srdečně všechny filmové fanoušky stejně jako všechny, kdo rádi zkoumají „jiné kultury“. Kromě nejpopulárnějšího snímku Rozchod Nadera a Simin, který je po právu celosvětově označován za jeden z nejlepších filmů roku 2011, uvede festival řadu dalších neméně úspěšných snímků od kvalitních tvůrců. Rád bych doporučil například filmy Rakhshan Bani-Etemad, která je vůbec nejúspěšnější ženskou režisérkou v Íránu.

Feťačka

Na festivalu je zastoupena hned dvakrát – snímky Gilane a Feťačka,“ přibližuje programovou nabídku hlavní organizátor festivalu, Kaveh Daneshmand z produkční skupiny Tokada Productions.
Pořadatelé připravili pestrou dramaturgickou skladbu a rozdělili snímky do třech sekcí: Hraný film, jíž určuje téma Ženy v íránské kinematografii, dokumentární sekce Teherán, jež realisticky přiblíží život v íránské společnosti, zejména pak v Teheránu, a Sekce krátkých filmů, která dává prostor výjimečným mladým filmařům. Program festivalu a informace o vstupenkách, jež je možné si v předstihu zarezervovat, jsou k dispozici na www.iranianfilmfestival.cz
Snímek Rozchod Nadera a Simin režiséra Asghara Farhadiho bude během festivalu uveden hned dvakrát, přičemž v prvním termínu, během slavnostního zahájení, je již beznadějně vyprodán. Na sobotní projekci zbývá už jen několik posledních vstupenek. Volné vstupenky jsou stále ještě k dispozici na již zmíněné filmové počiny režisérky Rakhshan Bani-Etemad, Gilane či Feťačka, na nichž se podílela se svým dlouholetým kolegou, režisérem Mohsenem Abdolvahabem, nebo na snímky Dnes ještě ne, Tři ženy či Mahi a Heiran.

EXTERNÍ TRAILER (v původním znění s AJ titulky)


Rozchod Nadera a Simin

Gilane

Gilane je příběhem mateřské statečnosti a lásky na pozadí válečného utrpení. Děj se odehrává v roce 1988 během vrcholící války mezi Íránem a Irákem. Gilane doprovází svou mladou těhotnou dceru Maygol z rodné vsi za dceřiným manželem Rahmanem do boji zmítaného Teheránu. Skutečnost, která je čeká na konci jejich strastiplného putování, je však děsivá a zdrcující…
Snímek Feťačka vypráví o životě dívky Sáry, která by se měla brzy provdat za svého snoubence, jenž se zanedlouho vrátí ze studijního pobytu v Torontu. Rozhodně však nepůsobí jako romantická nevěsta: dny a noci ji totiž zaměstnává snaha obstarat svou pravou lásku – heroin. Když Sáru málem zatknou při policejní razii v obchodním domě, dojde její matce trpělivost a odveze ji na odvykací kliniku s neortodoxními metodami.
Dalším pozoruhodným snímkem, který stojí za zhlédnutí je Mahi a Heiran. Po Gilane jde o další film odehrávající se během íránsko-iráckého konfliktu. Ústřední postavou příběhu je mladá venkovská dívka, která se zamiluje do afghánského imigranta. Prostřednictvím dokumentárních záběrů ilegálních přistěhovalců a reality uprchlických táborů film ukazuje pošlapávání lidských práv Afghánců, jejichž zoufalou situaci dokreslují i pohnuté osudy filmových hrdinů. Působivé líčení nadějí, které rodiče vkládají do svých dětí, a jejich obav i zklamání je vyprávěno jazykem srozumitelným divákům po celém světě.

Mahi a Heiran

Součástí sekce Hraný film je jeden z počinů mezinárodně ceněné režisérky Manijeh Hekmat nazvaný Tři ženy. Snímek prostřednictvím děje zkoumá íránské tradice a jejich roli v současné společnosti. Mistrně zachycuje generační konflikty v příběhu ženy, která pátrá po své ztracené matce a dceři. Během této cesty nalézá i cestu k sobě samé a tím i pravou příčinu svého celoživotního osamění. Tři ženy nabízí komplexní pohled na íránskou společnost zachycující rozmanitost mezi sociálními vrstvami.

Pod snímkem, který se plně soustředí na ženskou tématiku, je podepsána jedna z nejúspěšnějších íránských filmových osobností Niki Karimi. Zahrála si ve více než dvaceti filmech a vyzkoušela si rovněž roli režisérky. Dnes ještě ne je jejím v pořadí třetím režisérským a zároveň scenáristickým počinem.

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast