Recenze | PEVNOST se dere přes ochranný štít Podněsterské republiky

Podněstří – neprobádaný kout světa, prapodivná krajina bezčasí. Stát ve státě. Země nikoho, země, která si hledá své místo na slunci. Právě sem přijíždějí dva mladí čeští filmaři, Klára Tasovská a Lukáš Kokeš, aby pronikli do tajů místních končin, „odemknuli petlici“ oné nedobytné pevnosti, (po)otevřeli její brány a nahlédli pod pokličku koloritu a systému žití.
Pod maskou identity turistů, téměř „špionážním způsobem,“ mapují „království“ obestřené hradbami autoritativní moci, halící se do splínové atmosféry, v níž si podávají ruce komunistické výkřiky s každodenní letargií.

Pevnost (foto: Artcam)

Pevnost (foto: Artcam)

Již úvodní dlouhotrvající sekvence záběru, vyhlížející skrze vlakové okno, na zasněženou planinu, s detailním pohledem na okenní krůpěje kapek, vytváří impresi země s chladnou duší a plačícím srdcem. Vyprávění cestujícího v kupé o zapeklitých absurditách s cestovními pasy, je prvním živoucím důkazem limitů, s nimiž musí občané Podněstří bojovat. Zároveň se odkrývají i další patálie, „propasti“ a odcizení nejednotné a svým způsobem izolované společnosti.

Pevnost (foto: Artcam)

Pevnost (foto: Artcam)

Oba filmaři, bez jediných poznámek či komentářů, nechávají prostřednictvím vizuální narace, „číst“ diváka v různorodých minipříbězích, medailonovém filozofování a prodírat se „komnatami“ života místních obyvatel. Názorová exkurze do mysli lidí různých sociálních skupin, věku, zaměstnání.

Někteří obyvatelé se vyznačují jistou rezervovaností, bojácností, hovořit o názorovém ukotvení, jiní trpkostí ze současného stavu situace, s nemožností změnit duch stádovité společnosti, loutkaření v rukou státotvorné moci prezidenta Smirnova. Jiní ve své mysli volí „útěky“ před realitou např. povyražením si na taneční zábavě, jiní ve světě televizních her.
Statický „sklon“ kamery vždy dlouze zabírá celek metropole – šedivé panelákové komplexy v mlžném „hávu“, s důrazem přechodu z pozadí na „hrdinu“ a útroby jeho zázemí.

Pevnost (foto: Artcam)

Pevnost (foto: Artcam)

Šablonovitá a kontinuální „kulisa“ s řetězícími se reakcemi lidí, neohraničenými a nejasnými střihovými skoky z jednoho obrazu do druhého, působí trochu nedotaženě, prchavě a chaoticky. Prostupující pomalejší tempo naopak podtrhuje stopy reálnosti a všednosti. Jsme vtaženi, ocitáme se v síti pošmourné monotónnosti.
Dokument zároveň přibližuje život a náladu země v období předvolebního střetu tří prezidentských kandidátů. Vymývání mozků mediální propagandou, manipulace údernými a jednoduchými hesly, které člověka provázejí na každém rohu. S apelem účelově ukázat pozitivní a lidskou tvář prezidenta Smirnova. Pseudoveselí vystavěné na zájmu mladých lidí.

Pevnost (foto: Artcam)

Pevnost (foto: Artcam)

Komunistická „omšelost“ se okatě a hmatatelně nese např. záběrem na sochu Lenina, profilování vojenské přehlídky připomíná scénu prezentovanou ve stále opakovaném seriálu Chlapci a chlapi, cvičení gymnastek se stuhami a lá spartakiádní výjevy atd.
Oceňuji nápad, odvahu a vůli podrobit dokumentaristickému zkoumání „ztracený ostrůvek“ světa a přejít přes „ochranný štít“ pevnosti Podněsterské republiky.

hodnocení 70
Oba filmaři se nacházejí v pozici jakési zpovědní vrby. Dokumentu, i přes veškeré zapálení, chybí větší filmařská sebedůvěra. Myslím, že z námětu samotného, by se dalo vytěžit ještě víc. Takhle zde „vládne“ jen určitá jednolitá lineárnost a panoramatický „přelet“ bez hlubšího zářezu.

Andrea Ctiborová, totalfilm.cz
Foto/Video: Artcam, NUT © 2012, youtube kanál totalfilm.cz

ji-vertical-en

Ocenění: MFDF JIHLAVA 2012 – NEJLEPŠÍ ČESKÝ DOKUMENTÁRNÍ FILM 2012

Pevnosticon_csfd
Distribuce: ARTCAM (od 24. ledna 2013)
Dokumentární
Česko, 2012, 70 min

Režie: Klára Tasovská, Lukáš Kokeš

posterpevnost_cr

Článek jsme oštítkovali takto:

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: