Do kin míří nejlepší slovenské filmy současnosti, je na co se dívat

Do českých kin míří přehlídka nejlepších slovenských filmů současnosti. V posledních letech už neplatí, že by nebylo z čeho vybírat. Slovenský film sbírá po festivalech mnohá ocenění a autoři se nebojí experimentovat, což je vlastnost, která českému filmu trochu chybí. Několik distribučních společností v čele s Artcamem uvádí do českých kin počínaje zítřkem přehlídku SOUČASNÝ SLOVENSKÝ FILM aneb Nad Tatrou sa blýská na lepší časy.

 Slovenske filmy_plakat_media-page-001

Kolekce je složená ze tří celovečerních dokumentů (Krehká identita režisérky Zuzany Piussi, Nový život režiséra Adama Oĺhy a Kauza Cervanová režiséra Roberta Kirchhoffa) a dvou celovečerních hraných filmů (Můj pes Killer režisérky Miry Fornayové a Ďakujem, dobre režiséra Mátyáse Priklera).

„U nás se často tváříme, že slovenský film je tak trochu ,mladší brácha‘ toho českého. To už ale zdaleka neplatí. V posledních letech vznikají na Slovensku pozoruhodné filmy, které zatím trestuhodně míjejí českou distribuci, i když řada z nich má i české koproducenty. Jsou to snímky, které mimořádně rezonují na zahraničních filmových festivalech, ale i u domácího publika. Potenciál soudobé slovenské tvorby ukazuje i fakt, že třeba film Nový život získal diváckou cenu na festivale v Jihlavě a Kauza Cervanová patří k nejnavštěvovanějším slovenským porevolučním dokumentům,“ říká k projektu ředitel Film Distribution Artcam Přemysl Martinek.

Přehled filmů uváděných v rámci přehlídky

ĎAKUJEM DOBRE (režie: M. Prikler, Slovensko, 2013)

ďakujem dobre plakát

Pozoruhodný snímek je intimní sondou do života tří různých rodin, z nichž každá je na jiném stupni společenského žebříčku, a každá se snaží nějak popasovat se změnami, které nám současnost přináší. Nepřikrášlený, ironický pohled na stav věcí v nejlepší tradici československých společensko-kritických filmů.

MŮJ PES KILLER (režie: M. Fornay, Slovensko, ČR, 2013)

můj pes killer plakát

Jeden z mála česko-slovenských filmů, který se pokouší ohledávat nejen autentické prostředí vinařského kraje na pomezí obou zemí, ale především ožehavé téma dospívání jednotlivce tváří v tvář lhostejné společnosti. Film získal hlavní cenu na festivalu v Rotterdamu.

KAUZA CERVANOVÁ (režie: R. Kirkhoff, Slovensko, ČR, 2013)

kauza-cervanova-film-poster

Skutečný případ zavražděné studentky byl inspirací i pro hraný film F. A. Brabce Bolero. Režisér Kirchhoff poukazuje nejen na peripetie vyšetřování a následného soudního procesu v době normalizace, ale i na současný život aktérů případu. Jeden z nejkontroverznějších a divácky nejúspěšnějších slovenských dokumentů posledních desetiletí.

KREHKÁ IDENTITA (režie: Z. Piussi, Slovensko, ČR, 2012)

krehka-identita

Zuzana Piussi byla na sklonku loňského roku obviněna z několika trestných činů. Její dokument Krehká identita ukazuje proč. Neodbytně a se sžíravou ironií totiž sleduje národovecké slovenské hnutí a ukazuje nám, že nacionalistický patos je v zemích s pošramocenou kulturou sice směšný, ale rozhodně ne okrajový. Vydejme se tedy na pouť do kolébky civilizace, která je samozřejmě kolébkou slovenského národa…

NOVÝ ŽIVOT (režie: A. Oľha, Slovensko, ČR, 2012)

582798_349508498498013_2145652865_n

Tatínkové jsou někdy pěkní ,lumeni‘. Otec Adama Oĺhy, známý slovenský pedagog a filmař, se po letech společného života rozhodl opustit svou ženu a šest dětí a začít znova. Adam tak přejímá jeho místo a pouští se do zaznamenávání rodinných peripetií. Komický film o trapnosti, rodině, vztazích a únavě ze zodpovědnosti. Film získal diváckou cenu na festivalu v Jihlavě.

Comments are closed.

%d blogerům se to líbí: