Do českých kin míří přehlídka nejlepších slovenských filmů současnosti. V posledních letech už neplatí, že by nebylo z čeho vybírat. Slovenský film sbírá po festivalech mnohá ocenění a autoři se nebojí experimentovat, což je vlastnost, která českému filmu trochu chybí. Několik distribučních společností v čele s Artcamem uvádí do českých kin počínaje zítřkem přehlídku SOUČASNÝ SLOVENSKÝ FILM aneb Nad Tatrou sa blýská na lepší časy.
Kolekce je složená ze tří celovečerních dokumentů (Krehká identita režisérky Zuzany Piussi, Nový život režiséra Adama Oĺhy a Kauza Cervanová režiséra Roberta Kirchhoffa) a dvou celovečerních hraných filmů (Můj pes Killer režisérky Miry Fornayové a Ďakujem, dobre režiséra Mátyáse Priklera).
„U nás se často tváříme, že slovenský film je tak trochu ,mladší brácha‘ toho českého. To už ale zdaleka neplatí. V posledních letech vznikají na Slovensku pozoruhodné filmy, které zatím trestuhodně míjejí českou distribuci, i když řada z nich má i české koproducenty. Jsou to snímky, které mimořádně rezonují na zahraničních filmových festivalech, ale i u domácího publika. Potenciál soudobé slovenské tvorby ukazuje i fakt, že třeba film Nový život získal diváckou cenu na festivale v Jihlavě a Kauza Cervanová patří k nejnavštěvovanějším slovenským porevolučním dokumentům,“ říká k projektu ředitel Film Distribution Artcam Přemysl Martinek.
Přehled filmů uváděných v rámci přehlídky
Pozoruhodný snímek je intimní sondou do života tří různých rodin, z nichž každá je na jiném stupni společenského žebříčku, a každá se snaží nějak popasovat se změnami, které nám současnost přináší. Nepřikrášlený, ironický pohled na stav věcí v nejlepší tradici československých společensko-kritických filmů.
Jeden z mála česko-slovenských filmů, který se pokouší ohledávat nejen autentické prostředí vinařského kraje na pomezí obou zemí, ale především ožehavé téma dospívání jednotlivce tváří v tvář lhostejné společnosti. Film získal hlavní cenu na festivalu v Rotterdamu.
Skutečný případ zavražděné studentky byl inspirací i pro hraný film F. A. Brabce Bolero. Režisér Kirchhoff poukazuje nejen na peripetie vyšetřování a následného soudního procesu v době normalizace, ale i na současný život aktérů případu. Jeden z nejkontroverznějších a divácky nejúspěšnějších slovenských dokumentů posledních desetiletí.
Zuzana Piussi byla na sklonku loňského roku obviněna z několika trestných činů. Její dokument Krehká identita ukazuje proč. Neodbytně a se sžíravou ironií totiž sleduje národovecké slovenské hnutí a ukazuje nám, že nacionalistický patos je v zemích s pošramocenou kulturou sice směšný, ale rozhodně ne okrajový. Vydejme se tedy na pouť do kolébky civilizace, která je samozřejmě kolébkou slovenského národa…
Tatínkové jsou někdy pěkní ,lumeni‘. Otec Adama Oĺhy, známý slovenský pedagog a filmař, se po letech společného života rozhodl opustit svou ženu a šest dětí a začít znova. Adam tak přejímá jeho místo a pouští se do zaznamenávání rodinných peripetií. Komický film o trapnosti, rodině, vztazích a únavě ze zodpovědnosti. Film získal diváckou cenu na festivalu v Jihlavě.