Svět nevidomých je pro mnohé prostor plný tmy a prázdnoty. Jak ale ukazuje pětice snímků, jejichž zhlédnutím zdarma DAFilms.cz v týdnu od 14. do 20. října oslavuje mezinárodní Den bílé hole, je i tento svět plný chutí, zvuků a fyzických prožitků. Ty přetváří okolní známé prostředí do zcela nových a fascinujících podob, uvnitř kterých krystalizují silné rodinné, přátelské i milenecké emoce. Spletitá, něžná, vysilující, oddaná, závislá – jaká je podoba lásky těch, kteří své milované nikdy nespatří?
Jaký je život ve tmě? Jak „vidí“ svět ti, kteří se nemohou spolehnout na svůj zrak? Výběr pěti jedinečných dokumentů spojuje zájem filmové kamery nahlédnout do životů nevidomých a odejmout část tmy i nejistoty, které v nich nacházíme. Pohled na uměleckou tvorbu, zrychlování globální společnosti i problémy rodinných a mileneckých vztahů doplňují silné příběhy hlavních protagonistů jednoho hraného, krátkometrážního a tří celovečerních dokumentů.
Uvedení snímků zdarma je součástí oslav 15. října jako mezinárodního Dne bílé hole, jehož ideu – upozornění na život nevidomých – prostřednictvím online streamování nově rozvíjí.

ODKAZ KE SHLÉDNUTÍ FILMU
Film zobrazuje čtyři příběhy. Čtrnáctiletá Zuzka se pokouší najít svojí první lásku. Poznává jí po inernetu, ale skrývá své tajemství, že je slepá. Róm Miro miluje téměř slepou bílou dívku, ale skutečnost, že je tmavé barvy mu komplikuje naplnění lásky. Manželé Elena a Laco čekají miminko.

Slepé lásky (foto: archiv)
Příběh představuje vcítění se do budoucí nevidomé maminky a její velkou touhu a sílu vychovávat dítě. Očekávání přináší jemné situace naplněné radostí ale i otázkami. Učitel hudby Peter je člověk svérázné fantazie. Rád poslouchá dobrodružné rozhlasové hry, které ho vtahují do svého světa. Peter se svojí ženou žijí milý vztah mezi stěnami malého bytu, kde se odehrává jejich malý, velký příběh.

ROZHOVOR S JURAJEM LEHOTSKÝM
Ohlížíme se do velké minulosti, mezitím jste odpremiéroval nový film Zázrak. Co je první vzpomínkou, která Vám přijde na mysl, když řekneme Slepé lásky?
Bolo to objavovanie iného, nepoznaného sveta a poznanie, ako sa dá žiť inak. Bolo to pre mňa veľmi inšpiratívne obdobie. Spoznal som zaujímavých ľudí a ich životy nás inšpirovali k písaniu filmu. Veľmi nás to bavilo a mali sme z toho radosť.
Proč jste se rozhodl natočit film o nevidomých, jejich vztazích a světě? Stály za rozhodnutím osobní zkušenosti anebo nějaké zásadní setkání?
Pre mňa bola prvotná inšpirácia otázka, akým spôsobom zacíti tú svoju lásku nevidiace dievča, rozmýšľal som nad tým, kde sú skryté impulzy lásky. Neskôr sa film rozrástol na širší záber a rozprávali sme o rôznych podobách lásky medzi nevidomými ľuďmi. Myslím si, že film je určený hlavne nám vidiacim, je to nový ponor do nového sveta.
Kde jste hledal hlavní protagonisty filmu? Bylo složité je najít?
Prešiel som celé Slovensko a snažil som sa nájsť zaujímavých ľudí. Zo stovky stretnutí vzišli nakoniec štyri postavy pre štyri nezávislé príbehy. Dôležité bolo, aby naši protagonisti mali za sebou niečo hlbšie, aby ich príbeh mal zmysel a myšlienku.
Podle jakého klíče jste vybíral příběhy, které jsou do určité míry až archetypální – slepý učitel hudby nebo nevidomý Rom zamilovaný do bílé dívky?
Našim cieľom bolo obsiahnuť celý život ako taký. Ukázať prvé zaľúbenie, prežívanie a bojovanie za lásku, cítenie lásky k dieťaťu či prežívanie lásky v staršom veku. Chceli sme zobraziť dôležité fázy života, ktorými prechádzame všetci.
Jaké byly podle Vás hlavní motivace vystupujících osob, které se postavili před kameru, přestože s ní nemohli pracovat? Jaká byla jejich zpětná vazba na výsledný film?
Hlavní hrdinovia filmu išli do nakrúcania s radosťou a vzájomnou dôverou. Ich život sme zobrazovali 5 rokov a každý príbeh sa vyvíjal inak. A v niektorých príbehoch sme ani netušili, ako sa to skončí. Myslím, že ich pocity po vzhliadnutí filmu boli spojené s určitou satisfakciou a myslím, že film sa im páčil. Mali ho možnosť uvidieť v audio verzii nahovorený Milkou Vášaryouvou.
Proč jste si vybral formu hraného dokumentu? Co Vám nabídla navíc v přiblížení života nevidomých na rozdíl od klasického dokumentu? Šlo v tomto případě o otázku etickou?
Ja som sa chcel priblížiť forme hraného filmu. Túžil som rozprávať film v obrazoch a v akcii. Chcel som sa vyhnúť dokumentárnym výpovediam a hovoriacim hlavám. Spolu so scenáristom Marekom Leščákom sme preniesli ich výpovede do príbehu. Bola to pre mňa zaujímavá cesta a forma. Ide stále o dokumentárny film, takže ich životy a príbehy stoja za nimi, sú ich a sú skutočné, len sú prerozprávané obrazovou a príbehovou formou.
Další filmy ke shlédnutí zdarma:
JOUR DE NUIT
REŽIE: Dieter Fahrer, Bernhard Nick
2000 / Francie, Itálie, Švýcarsko / 90 min

Jour du nuit (foto: dafilms.cz)
Postaví si stojan směrem k okraji údolí poblíž vodopádu a jen tak tam je, pozoruje a maluje. Prostě být u toho, zažívat sílu přirozeného světla. Jeho dům, středobod jeho světa a teplo domova v zimních měsících, stojí na kraji lesa. Paříž, „Ville lumíère”. Muž. Žena. Oba herci. Oba slepí. Slepí v oslepujícím, oslnivém světě. Naslouchat v temnotě. Pozorovat tmu. Zůstat ostražitý. Stínohra postav se vynoří z temnoty do světla: hrající si dítě, které zná pouze přítomný okamžik a tak zakouší ono úžasné „tady a teď“, ve kterém spočívá existence věcí. Film o světle, vidění a vnímání.
NESPATŘENÉ
REŽIE: Miroslav Janek
1997 / Česká republika / 53 min

Nespatřené (foto: dafilms.cz)
„Lidé si představují, že nevidomí žijí ve tmě a nic o věcech kolem sebe nevědí. Ale oni mají konkrétní představu o každé věci,“ říká fotografka Daniela Horníčková, pod jejímž vedením zachycovaly nevidomé děti z pražské školy Jaroslava Ježka svůj blízký svět s pomocí fotoaparátu. Děti fotografovaly ve škole, na výletech, doma i na internátu, nejvíc se zaměřovaly na věci, které znaly pomocí hmatu. V roce 1995 se do projektu zapojil režisér Miroslav Janek a natočil dokument, který vede k uvědomění si problematiky a jedinečnosti procesu tvorby
POPATRZ
REŽIE: Adam Palenta
2008 / Polsko / 4 min

Popatrz (foto: dafilms.cz)
Slepé děti nás zvou do světa vnímavosti a fantazie. Pomocí hmatu se snaží zjistit, co je na obrázku. Původní obraz je však úplně jiný než ten, který popisují. Vnímavost slepého dítěte je mnohem citlivější a hlubší než vnímavost člověka, který se dívá očima.
MASTER CHEN LIVES ON 88 LUCKY STREET
REŽIE: Zero Lin, Ada Bligaard Søby
2010 / Dánsko / 20 min
Pan Chen v životě neviděl svou ženu, svou dceru ani mrakodrapy, které obklopují jeho domov uprostřed Šanghaje. Je slepý a na živobytí si vydělává tradičními čínskými masážemi, které poskytuje zaneprázdněným podnikatelům. Chen přišel o zrak v bitce v dobách svého potulného mládí a tak nikdy nespatřil kolosální změny, kterými Čína za posledních dvacet let prošla. Zero Lin a Ada Bligaard Søby natočili vnímavý snímek o muži, který si pamatuje červenou barvu, ale už si nevzpomíná, jak vypadá růžová. Snímek vypráví i o světě, který jej obklopuje, o světě malých, hustě osídlených uliček v těsném sousedství moderních mrakodrapů, které rostou jako houby po dešti.
připravil: totalfilm.cz, -MS-
zdroj: dafilms.cz, Doc Alliance Films, Andrea Průchová