Po skončení Twilight ságy velká studia přemýšlela čím tuhle úspěšnou dojnou krávu nahradit. Vzniklo několik teenagerovských bestsellerů, které uspěly na knižním trhu, ale na plátna se jim úspěšně prorazit nepodařilo. Výjimkou jsou snad jen Hunger Games, kterým se popularitě upíří ságy podařilo alespoň přiblížit.
Doplnit pomyslnou svatou trojici může nyní Divergence. Předloha mladé spisovatelky Veronicy Roth zaznamenala jak ve světě i u nás na knižních pultech velký úspěch. Totéž platí i o filmu, který měl po druhém týdnu v amerických kinech tržby vyšší než 100 milionů dolarů.
V čem tedy tkví úspěch a alchymie Divergence?
Vanessa Taylor vytvořila svět v období po zničující celosvětové válce. Svět je rozdělen na pět frakcí (Odevzdanost, Neohroženost, Sečtělost, Mírumilovnost a Upřímnost). Každý člověk je zařazen do jedné z nich podle svých vlastností a hodnot, které vyznává. V 16 letech musí podstoupit rozřazovací test, který rozhodne kam se zařadit. Při konečném rozřazovaní ale má každý možnost zvolit frakci bez ohledu na test. Toho využije i naše hlavní hrdinka Beatrice. Při testu se totiž ukáže, že nezapadá ani do jedné z frakcí. Má předpoklady a talent pro více frakcí.
Systém, ale nikoho takového nepřipouští a divergentních jedinců se zbavuje. Tris (Shailene Woodley) tedy nesmí nic prozradit. Vybere si jednu z frakcí (Neohrožení) a doufá, že se na její výjimečné schopnosti nepřijde. Marně, ve chvíli, kdy na to systém zosobněný v postavě Kate Winsletové přijde, začíná opravdový boj o život. Tris na to ale není sama. Pomáhá jí její výcvikový instruktor Čtyřka (Theo James).
V čem tedy tkví úspěch Divergence ať už ve filmové nebo knižní podobě? Samozřejmě, že se na plátnech nekoná nic zásadně objevného. Je tu spousta klišé a věcí, které už jsme nesčetněkrát viděli. Ale když se to umí podat neotřele, funguje to. Režisér Neil Burger spolu se scénáristy dávkoval dobře. V prvním díle je romantických chvilek pomálu. Film zaujme na samém začátku vizuálem.
Postapokalyptické Chicago se zchátralými mrakodrapy porostlými zelení a zvláštními klimatizačními jednotkami, které vypadají jako kradené z velkokapacitních tunelů. Hned po rozřazovacím obřadu se rozjíždí neutuchající akce. Tris si vybrala frakci, která je ze všech nejpřitažlivější. Neohrožení jsou „magoři“, kteří za jízdy naskakují do vlaku nadzemky, vyskakují z něj na okolní střechy a jsou tak nějak pořád cool.
Hlavním úkolem této frakce je starat se o vnitřní i vnější bezpečnost celého města. Její kadeti podstupují při výcviku nebezpečné zkoušky a zbabělost a neúspěch se tu netrpí.
Veronica Roth vymyslela velmi přitažlivý a znepokojivý svět, který připomíná tak trochu totalitní režim, tak trochu orwelovský román.
Ve vzduchu tu visí spousta otazníků, nebezpečí a nevyhnutelného střetu. Od začátku příběhu k němu všichni směřují a když dojde na lámání chleba, funguje to velice dobře. Vyvrcholení celého filmu je uspokojivé a vytváří předehru pro maso dalšího pokračování.
Samozřejmě, dalo by se namítnout, že autorka románu si vypůjčila od svých slavných kolegyň několik zápletek, funkčních nezbytností a vytvořila něco mezi Twilight a Hunger Games. Ale evidentně to v záplavě podobných pokusů velmi dobře zafungovalo a pro mne osobně je diváckým vítězstvím fakt, že to šlo bez těch otravných a vybledlých tvářiček s tesáky v puse.
Tris a Čtyřka nejsou uvzdychanou mileneckou dvojicí z Bravíčka – a za to tleskám rovněž.
Divergence není zrovna sci-fi pro milovníky žánru, ty asi neuspokojí. Ale aspoň neuráží inteligenci přemýšlivých diváků a to se u filmů pro teenagery podaří málokdy.
[usr 7]
Jakub Gutt, totalfilm.cz
foto/video: Bontonfilm © 2014