Recenze | Domácí péče – víc takových debutů!

Velká příležitost pro návrat Aleny Mihulové na stříbrné plátno. Po 33 letech se vrací ve své nové filmové roli k povolání zdravotní sestry. Obětavá zdravotnice a matka Vlasta (Mihulová) myslí především na všechny okolo a sama na sebe zapomíná. Při banální nehodě na motorce lékaři přijdou na nevyléčitelný nádor na slinivce. Lékaři jí dávají půl roku života a Vlasta se po boku nepříliš citlivého manžela Ladi (Bolek Polívka) učí odpočívat a žít také sama pro sebe. Pomáhá jí v tom dcera jednoho z jejích pacientů (Tatiana Vilhelmová) a esoterická mentorka (Zuzana Krónerová). Manžel Vlasty si konečně začíná uvědomovat, že situace je vážná a začíná si k manželce hledat cestu.

Domácí péče - Alena Mihulová

Domácí péče – Alena Mihulová

Debutant Slávek Horák nenaplňuje toto označení v pravém slova smyslu. Celovečerní debut jeho Domácí péče bezesporu je. Ale Horák má za sebou dvacetiletou praxi natáčení reklamních spotů a krátkých filmů. Ve svém oboru je mezinárodní špičkou a na tiskové konferenci k filmu prohlásil, že čekat na svůj první film do čtyřicítky mu vůbec nevadilo. Nechtěl točit film za každou cenu.

Na scénáři Domácí péče je tento ojedinělý přístup vidět. Po Kobrách a užovkách se jedná o scénáristický vrchol tohoto roku. Směrování režiséra, jemný mix vtipu a dramatu, který nepřesahuje hranici vkusu. Přeci jen tématem je nemoc a potažmo smrt a ne každý v tom umí chodit. Několik scén včetně Vlastina pádu do čerstvě vykopaného hrobu patří ke komediálním třešničkám. Jsou to vždy úsměvné momenty, nikoliv gagy v klasickém slova smyslu.

Domácí péče - Alena Mihulová a Tatiana Vilhelmová

Domácí péče – Alena Mihulová a Tatiana Vilhelmová

Domácí péče je ale především drama v pravém smyslu slova. Mihulová svým civilním herectvím posiluje tísnivý osud svojí hrdinky a ukazuje, že je neprávem opomíjenou špičkovou českou herečkou. I poloha kterou předvádí její partner Bolek Polívka je umírněná a plně slouží celku.

Domácí péče - Bolek Polívka a Alena Mihulová

Domácí péče – Bolek Polívka a Alena Mihulová

Chtěl jsem pochválit skvělou výpravu i umístění příběhu na jižní Moravu. (Přeci jen tísnivost a bezvýchodnost ztracenců severní Moravy, to už tu bylo mnohokrát). Pak jsem se na tiskovce dověděl, že se točilo v domě režisérových rodičů, kteří byli do značné míry předobrazy obou hlavních hrdinů. Alena Mihulová a Bolek Polívka tedy ve filmu bydlí ve skutečném domě Horákových rodičů, spí v jejich posteli a i dramatická scéna ve Vinohradě se odehrává na pozemku Horákových. Hned mi tedy bylo jasné, kde se vzala ona autenticita, která z vizuálu, výpravy a kostýmů dýchá.

  • Režie - 80%
    80
  • Scénář - 90%
    90
  • Herci - 90%
    90
  • Vizuál a kamera - 95%
    95

Domácí péče

Lázeňský dandy, jak Slávka Horáka před karlovarskou premiérou tituloval umělecký ředitel Karel Och si na svůj debut počkal docela dlouho. A udělal moc dobře. Čtyřicítka není zralý věk, jak na tiskovce naznačovala jedna opravdu zralá novinářka. A tak má tedy Slávek Horák hodně času potvrdit, že je velký talent. Budeme doufat, že si na další titul, který bude realizovat, nepočkáme další dvě desítky let. Kéž bychom měli v českém filmu víc takových slibných režisérských nadějí.

90 %
Martin Staněk, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: A-Company/Tvorba Films © 2015
Logo KVIFF je majetkem firmy Film Servis Festival Karlovy Vary, a.s.

Slávek Horák (♦ 1975) – Bio

Slávek Horák

Slávek Horák

Narodil se 12. 1. 1975 ve Zlíně. Po gymnáziu absolvoval Filmovou školu Zlín pod vedením prof. Jana Gogoly. Poté byl přijat na FAMU na katedry hraná režie a scenáristika a dramaturgie, kde studoval pod vedením Karla Smyczka a Jaromila Jireše. Studium nedokončil kvůli pracovnímu vytížení při režírování reklamních spotů, díky nimž mu jeho rychlý vzestup umožnil pracovat na nejrozmanitějších projektech, od celosvětové kampaně pro Lexus po Českou spořitelnu s Petrem Čechem, natáčel pro Korejce v Austrálii, pro Rusy v Africe, pro Japonce v Čechách a pro Čechy v Jižní Americe. Sklidil nejedno ocenění na českých i mezinárodních reklamních festivalech. Pro mezinárodní projekt Straight8 natočil dva krátké filmy, oba byly vybrány z více než stovky prací z celého světa mezi nejlepších šest a byly promítány na filmovém festivalu v Cannes. Jeden z nich, Déjà vu, dodnes s úspěchem putuje po festivalech a avantgardních projekcích od San Francisca po Sydney. Jako asistent režie spolupracoval s Janem Svěrákem na filmu Kolja.

Domácí péče
Komedie / Drama
Česko, 2015, 92 min
Premiéra: 16. 7. 2015 A-Company

Režie: Slávek Horák
Scénář: Slávek Horák
Kamera: Jan Šťastný
Hrají: Bolek Polívka, Alena Mihulová, Tatiana Vilhelmová, Zuzana Kronerová, Sara Venclovská

Domácí-péče-plakat

  1. ještě by mě zajímalo kdo uděluje tyhle nomice,protože i herecký výkon Aleny Mihulová nic extra,teda asi tak nějak…

    Reagovat na tento komentář
  2. naprostý horor českého filmu po snímcích Pelišky,Musíme si pomáhat,kterým se nic nevyrovná.Totální úpadek české kinematografie,celý film nedává ve smyslu ani hlavu ani patu.Unylý scénář,do toho vulgarismy Polívky k nemocné ženě,….kurva Vlasto,nebo kurvy chlast a chlíčky to jsou naše koníčky naprosto mimo mísu,neprosto bez vkusu a bez nápadu,poprvé jsem se u filmu styděla.Konec zdlouhavý z nudy jsem nevěděla zda už vypnout nebo přehodit program.Asi tak,kdybych se dívala ven z okna uvidím více…

    Reagovat na tento komentář
    • Nejsem znalcem ani kritikem jako paní Šimona. Někdo považuje Hřebejka za komerční podbízivý kalkul někdo za umění. Neumím posoudit filmařské kvality Domácí péče. Možná nic moc. Troufám si tvrdit, že Alena Mihulová je dokonalá a Tatiana Vilehlmová špatná. Takže nepíšu o filmařském umění, ale snímek je hodně o životě a ze života včetně dokonale vykreslené Polívkovy postavy.

      Reagovat na tento komentář
  3. Věra Rychlá 1.1.2017, 21:21

    film strašný,přímo hrůzostrašný a ještě na Nový rok,jak může někdo něco takového natočit,jděte se podívat na onko odd.Jak může někdo vydělávat na lidském neštěstí.

    Reagovat na tento komentář
  4. Barbora Stará 12.11.2016, 02:41

    Domácí péče je film, který jakoby čerpal z mého života. Nemyslím tím vážnost nemoci, která hlavní hrdinku potkala, ale chování mého bývalého muže. Mojí
    bezmeznou obětavost druhým. Měla jsem tři zaměstnání, z toho i domácí péči a manžel stále neúspěšně podnikal. Choval se ke mě stejně jako Boleček. Bez lásky a bez emocí… Z takového života si nesu následky. Alena Mihulová je moje favoritka a protože jsem dětská sestra, mám ve své hlavě uloženo spoustu zážitků o které bych se mohla podělit. Jednou napíšu román a ten bude hodně dobrý. Děkuji za film, který mě velmi oslovil a hodně oživil bolavé rány v mém srdéčku. Děkuji všem a budete-li chtít témata a inspiraci pro další film, těším se. S pozdravem B.Stará

    Reagovat na tento komentář
  5. […] party nejlepších letošních českých snímků se k Domácí péči a Kobrám a užovkám přidá brzy i film Ztraceni v Mnichově. Novináři, kteří film už […]

    Reagovat na tento komentář

Odpovědět na Barbora Stará Zrušit komentář

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.