U všech Skotů! Ve Zlíně se vrací do budoucnosti (zajímavosti o trilogii)

Aktuálně probíhající 60. Mezinárodní festival filmů pro děti a mládež ve Zlíně se názvem letošní profilové sekce 2020: Návrat do budoucnosti inspiroval stejnojmennou kultovní trilogií Roberta Zemeckise z 80. let. Čím to je, že se dobrodružství Marty McFlye a doktora Browna stala tak milovaným kulturním fenoménem?

Michael J. Fox v trilogii Návrat do budoucnosti

Nikdo to nechtěl

Přípravy filmu přitom vůbec nebyly jednoduché – námět o roztržitém vědci Emettu Brownovi a teenagerovi Marty McFlyem si jako nechtěnou horkou bramboru předávala v první polovině osmdesátek, kdy na plátně frčeli velcí, osvalení chlapáci s ještě většími kvéry, v podstatě všechna velká hollywoodská studia. Scénář údajně prošel dokonce čtyřiceti z nich, přičemž výhrady k němu paradoxně mířily na všechny strany. Zatímco Disney, lídr filmové zábavy pro celou rodinu, měl námitky ke scéně, kde Marty McFly v minulosti prchá před milostnými návrhy jeho nicnetušící mladší matky, pro ostatní studia zase příběh zase film působil moc nekonfliktně a postrádal výraznější sexuální napětí, kterým se vyznačovaly tehdejší teenagerské komedie.

Nakonec se námětu ujalo studio Universal, a neprohloupilo. Přes počáteční ústřelky, jako byly snahy překopat scénář a přejmenovat celý film na Mimozemšťana z Pluta, si nakonec režisér Robert Zemeckis a producent Steven Spielberg prosadili svou vizi a výsledkem bylo jedenáctitýdenní okupování postu nejnavštěvovanějšího filmu v USA a všeobecně velmi spokojené recenze. Spokojeni tak byli jak kritici, tak diváci.
Na náročné přípravy filmu přitom navázalo i neméně komplikované natáčení, spojené zejména s castingem hlavních rolí. Kolem role trhlého vědátora, doktora Browna, nějakou dobu kroužil Jeff Goldblum, nakonec ale tvůrce přesvědčil Christopher Lloyd. Větší kolotoče doprovázely obsazení teenagera Martyho, které dokonce dvakrát pozdržely start natáčení. O roli se ucházel i tehdy jednadvacetiletý Johny Depp, nakonec ji ale dostal herec Eris Stolz. Po několika týdnech procesu ovšem Robert Zemeckis byl nucen toto rozhodnutí vzít zpět, protože Dennis byl pro roli údajně příliš dramatickým hercem, který nezvládal dostatečně prodat komediální podstatu své postavy. Navzdory několika natočeným scénám tak studio bylo nuceno obětovat tři miliony dolarů a Martyho přeobsadit finálně zvoleným Michaelem J. Foxem, který je s rolí neodmyslitelně spjat dodnes.

Eric Stolz jako Marty v první verzi Návratu do budoucnosti

Fox přitom tou dobou byl stále smluvně vázán účastí v seriálu Rodinná pouta, Návratu do budoucnosti se tedy mohl věnovat pouze v noci – každý den tak spal pouze kolem pěti hodin a neustále přejížděl z placu na plac. Pozorný divák si únavy v Michaelově tváři v některých scénách může povšimnout dodnes, byť výsledný produkt přes všechny útrapy dopadl fantasticky a získal si srdce mnoha fanoušků všech věkových kategorií, přičemž Lloyd ani Fox se ze stínu svých rolí doktora a Martyho již nikdy zcela nevymanili. Fox dokonce vypráví historku, kdy v něm Marty McFlye poznali mniši kdesi v bhutánské džungli o mnoho let později.

Milovaný fenomén

Trilogie Návrat do budoucnosti, oceněná třemi Oscary, totiž dodnes platí za milovaný fenomén, který je dáván za příklad na filmových studiích scénáristiky a story tellingu díky šikovnému zobrazování expozice na úkor zdlouhavých dialogů, hravému pojetí a skvělému feelingu, který kombinuje to nejlepší z více žánrů, aniž by přehnaně akcentoval své sci-fi základy. Hrátky s časem jsou tak srozumitelné všem, a každý díl z trilogie, která je jako celek krásně kompaktní a soudržná, přináší nové a nové nápady.

Návrat do budoucnosti II

Za zmínku stojí i zdařilé masky, díky kterým mohli herci hrát své postavy v rozpětí vícero časových období. Postavy jsou sice určitými figurkami a archetypy (zlý Biff, nesmělý jouda McFly senior, cool teenager Marty, komicky potrhlý vědátor Brown), spíš než aby se dočkali hlubšího charakterového vývoje, Zemeckis v práci s postavami nicméně nikdy nesklouzne k unylosti či šedi. Doc a Marty se pak před pár lety stali i inspirací pro oblíbené animované postavičky Richa a Mortyho z ujetého stejnojmenného seriálu.

“Teď to ještě neumíte ocenit, ale vaše děti to budou milovat!”

Ikonická pak je i hudba Roberta Zemeckise, jejíž leitmotiv je jednou z nejrozpoznatelnějších filmových melodií vůbec, a která se přes osmi lety dočkala značné renesance, když odstartovávala i koncerty jednoho z nejúspěšnějších světových turné historie, Mylo Xylotour britské kapely Coldplay. Robert Zemeckis pak stojí i za nápadem svěřit natočení ústřední skladby skupině Huey Lewis and the News, jejichž The Power of Love je čirou esencí hudebních osmdesátek, stejně jako legendární scéna Martyho kytarového sólíčka.

V roce 2015, kam Marty v druhém díle z roku 1989 přicestoval, fandové vehementně srovnávali filmovou budoucnost s realitou přítomnosti. Devatenácti dílů Čelistí jsme se sice nedočkali, je ale nutno podotknout, že Návrat do budoucnosti trefně předpověděl trend sequelitidy a návratů k osvědčeným franšízám. Létající skateboardy oni o pět let později sice z okna nevidíme, ale máme hoverboardy a v některých městech se potýkáme s invazí elektrických koloběžek. Firma Lexus nicméně údajně pracuje na prototypu skateboardu, který by se tomu filmovému měl velmi podobat a létat pár centimetrů nad zemí by měl pomocí dusíkem chlazených supravodičů a soustavě magnetů. Zato stylové lahve Pepsi Perfect jsme se při příležitosti výročí filmu skutečně dočkali, stejně jako futuristických samozavazovacích tenisek od Nike – pár limitovaných kousků se dražilo za miliony korun a staly se tak nejdražšími teniskami na světě. Výtěžek byl věnován nadaci Michaela J. Foxe, který se už od 90. let pere s Parkinsonovou nemocí.

Navzdory zdravotním potížím téměr šedesátiletý Michael hereckou kariéru neopustil, stejně jako osmdesátník Christopher Lloyd, byť v očích většiny fandů stále zůstávají Martym McFlyem a doktorem Brownem.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto: Universal, archiv © 2020


ZLÍN FILM FESTIVAL V ROZŠÍŘENÉ REALITĚ

Zlín Film Festival připravil zcela novou mobilní aplikaci AR ZFF, která vám umožní vstoupit do rozšířené reality festivalového světa!
Kdekoliv během festivalu potkáte ikonu AR, namiřte na ni svůj mobilní telefon a prostřednictvím AR ZFF uvidíte to, co ostatní nevidí. (Např. při namíření mobilem na stránku s filmem v katalogu se spustí trailer)
Hledejte ikonu rozšířené reality ve festivalových zónách, na festivalových tiskovinách, v programových přehledech nebo ve Festivalové revue.

%d blogerům se to líbí: