Recenze | LOV LOSOSŮ V JEMENU

Nový film Lasse Hallströma je bezesporu jedním z nejzajímavějších a nejpříjemnějších filmů poslední doby.
Dr. Alfred Jones (Ewan McGregor) je introvertní vědec pracující na ministerstvu rybolovu. Jeho každodenní život spočívá v rutinní práci a stagnujícím manželství. Život se mu však náhle převrátí vzhůru nohama, když ho pověří projektem v Jemenu. Rybolovem posedlý šejk (Amr Waked) sní o téměř nemožném. Naplnit místní vyschlá koryta řek vodami plnými lososů.

EMILY BLUNT (Lov lososů v Jemenu)

Když se tisková mluvčí premiéra Patricia Maxwell (Kristin Scott Thomas), bažící po dobrých zprávách z Blízkého východu, dozví o jeho plánu, nic ji nezastaví. Konečně pozitivní zpráva odvede pozornost od nedávných vládních omylů. Pověří Freda, aby na projekt dohlédl. Pro racionálně uvažujícího a trochu staromódního vědce je myšlenka chovu lososů v Jemenu na hranici šílenství.

Charizmatický šejk však Freda nakonec přesvědčí. Navíc se mu zalíbí jeho obchodní kolegyně Harriet Chetwoode-Talbot (Emily Blunt), něžná a okouzlující anglická kráska, která ho na cestě do Jemenu doprovází. Fred se postupně zbavuje svého zarytého cynismu a stává se pro Harriet oporou v těžkých situacích. S její podporou a pomocí přijme šejkovu excentrickou výzvu a vydá se na cestu sebepoznávání a lásky, která přichází v každém věku.

Amr Waked a Ewan McGregor (Lov lososů v Jemenu)

Předně: film je skvěle napsaný. Přestože se zápletka může zdát poněkud ospalá, díky režii a scénáři rozhodně neusnete. Naopak. Obsazení je naprosto skvostné. Pokud se chystáte do kina na obnovenou premiéru Trainspottingu, uvidíte Ewana McGregora v diametrálně odlišných rolích. Navíc s odstupem mnoha let. McGregor už dnes nepřekvapí svým nezměrným charismatem ani kvalitou svého vyzrálého herectví. Čím překvapovat stále může je jeho naprostá všestrannost a tak jak zapadl nedávno skvěle do thrilleru ZKRAT, kde hraje záporáka v prostředí intrik tajných služeb či do špičkového thrilleru PERFECT SENSE, tak také skvěle zapadl do role ušlápnutého úředníka, který nakonec přece jen není tak nudný, jak se původně zdál.

Emily Blunt a Ewan McGregor (Lov lososů v Jemenu)

Skvěle mu sekunduje Emily Blunt, které režiséři poslední dobou čím dál víc svěřují náročnější party. Herečka se postupem let stává velmi zajímavou alternativou klasických hollywoodských krasavic. Vyzařuje z ní totiž i silná míra inteligence. Netřeba vychvalovat ostřílenou Kristin Scott Thomas, která je v roli tiskové mluvčí natolik arogantní a ledově vtipná, že při každé její hlášce jásáte nad vtipností scénáristy a skvělou rukou režiséra při výběru obsazení.

Lov lososů v Jemenu

Konečně i výběr populárního egyptského herce Amriho Wakeda do role šejka je trefou do černého.
Užijete si i několik výborně vypointovaných scén. Pro milovníky břitkého anglického humoru budou vskutku nezapomenutelné. Obzvlášť ta, kde Ewan McGregor vysvětluje pomocí malůvek na flip chart proč lososy v Jemenu nevysadit. Skvostné.

Lov lososů v Jemenu funguje naprosto skvěle. Mistr Hallström ví přesně kde ubrat, kde naopak přidat smetanu, tak aby se výsledná omáčka dokonale povedla. Vybral si skvělé hlavní představitele a vytvořil nádherný film, který udělá radost nejen melancholikovi, ale i milovníkovi britského humoru.

-AC- © Total film.cz
Foto/Video: Forum Film © 2012, Zákaz kopírování bez vědomí redakce.

LOV LOSOSŮ V JEMENU (SALMON FISHING IN THE YEMEN)