Recenze | Lída Baarová – kde je ten velkofilm?

Je vždycky velmi vtipné, když se producent, režisér nebo distributor rozhodnou neuspořádat novinářskou projekci. V redakcích nad dotyčným titulem visí varovný prst – tady prostě nebude něco v pořádku. Pochopitelně to vybudí novináře k ještě větší pozornosti a redakce neváhají se buď vmísit na premiéru v převleku za fanouška nebo jako v našem případě, koupit si lístek a zasednout v kině s dalšími platícími diváky. V případě tvorby Filipa Renče to má ještě další aspekt. Renč novináře nesnáší, protože mu radost při kritizování jeho tvorby opravdu poslední roky nedělají. Nelze se tedy vlastně divit. Kopnout si do Renče je vlastně takový malý novinářský folklór. My tohle ale v plánu nemáme. Soustředíme se čistě na tvorbu, nikoliv osobu pana režiséra.
Osobně si vážím jeho počinu Hlídač č. 47, který má atmosféru i uměleckou hodnotu. Historickou látku tehdy zvládl výborně a snímek skvěle obsadil. Pro Lídu Baarovou platí ale přesný opak. Sporné obsazení hlavní role Táňou Pauhofovou se probírá všude možně. Ale obsazení titulní role rozhodně není problém největší.

Lída Baarová (foto: CinemArt)

Lída Baarová (foto: CinemArt)

Velkofilm se nekoná

Na dramatické zpracování příběhu nešťastné hvězdy první republiky jsme čekali velmi dlouho. Označení velkofilm se samo nabízelo. Osudový příběh české herečky, která se zapletla s jednou z největších nacistických zrůd rezonuje a fascinuje v české společnosti dodnes. Eskapády jejího života vydaly už na několik populárních i faktografických knih. Scénárista Ivan Hubač tedy měl  z čeho čerpat. Místo toho, ale vytvořil plochý příběh bez zásadních momentů. Z hlavní hrdinky udělal jednoduchou postavičku, která se umí maximálně kroutit a předvádět manýru.

Tragický dabing a obsazení

Samotná Pauhofová a její uchopení role není to nejhorší, jak už bylo řečeno na začátku. Zhmotnění největší castingové chyby je Pavel Kříž v roli Hitlera. Kdykoliv se objeví na plátně, působí směšně a budí nechtěný úsměv. Nelze ale říct, že za to může právě Kříž. Zásadní odpovědnost leží v tomto případě na režisérovi. Představitelé osudových mužů Gedeon Burkhard (Gustav Fröhlich) a Karl Markovics (Goebbels) svoje party zvládají slušně, i když z jejich úst zní děsivé věty, umocněné nejpříšernějším dabingem poslední doby. Provázání dabingu a postsynchronů je opravdu velmi necitlivé, dabéři jsou špatně obsazení, působí nepřirozeně a české znění prostě z filmu trčí jako nezastrčená košile v obleku. Viktor Preiss je sice špičkový herec i dabér, ale jeho příjemný hlas ke Goebbelsovi tedy nesedí ani náhodou.

Lída Baarová (foto: CinemArt)

Lída Baarová (foto: CinemArt)

Bohužel všechno to maže i vskutku dobré party Lenky Vlasákové, Michala Dlouhého nebo Jiřího Dvořáka. Tragický scénář bohužel ubližuje i Simoně Stašové, která samozřejmě za patetičnost své postavy nemůže.

Odfláknutý vizuál

Přestože má za sebou Renč léta v reklamní tvorbě, nedokáže dobře uchopit ani vizuál. Lída Baarová je titulována marketéry filmu jako velkofilm. No tak to ani náhodou. Kamera je tragicky televizní a kameraman pod vedením režiséra neumí ani přinést zajímavý detail či malebný záběr promyšlených celků.
Hudba Ondřeje Soukupa by možná fungovala. Pokud by byla dosazena do skutečně funkčního filmu evropského rozměru, asi by mu pomohla. Takto z této televizní hříčky trčí jako diamant na ruce bezdomovkyně.

Lída Baarová (foto: CinemArt)

Lída Baarová (foto: CinemArt)

Lída Baarová neobsahuje žádné finále. Pro diváka, který se v osudech Baarové neorientuje, zůstává po odchodu z kina příliš neodpovězených otázek. To by se samozřejmě dalo pochopit, kdyby celou dobu nebyl film doslovný až příliš. Na všechny zásadní otázky vám odpoví spíš dokument Zkáza krásou, který natočila Helena Třeštíková a do kin vešel 7. ledna

• Režie - 25%
    25
  • Scénář - 10%
    10
  • Herci - 45%
    45
  • Kamera - 20%
    20
  • Hudba - 60%
    60

Lída Baarová (Česko, 2016)

Renč nenatočil evropský velkofilm ale melodrama, které by se možná dobře vyjímalo na ženském televizním kanálu. Kýč dovedený do absurdity v nejhorší erotické scéně českého filmu všech dob. Lída Baarová je selhání na celé čáře. Renč se nepoučil a z nějakého záhadného důvodu stále spolupracuje s Ivanem Hubačem, který napsal i děsivé pokračování televizní Sanitky.
Takže ano, pane režisére, natočil jste tři dobré filmy: Requiem pro panenku, Rebely a Hlídače č. 47. Zbytek je tragický. Možná je načase zamyslet se nad nějakou delší pauzou, vycizelovat látku a obklopit se kvalitními spolupracovníky. Třeba to příště vyjde.

30 %
Martin Staněk, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: CinemArt © 2016

Lída Baarová
Devil’s Mistress
Životopisný / Drama / Romantický
Jazyk originálu: čeština, němčina
Česko, 2016, 110 min
Premiéra: 21. 1. 2016 CinemArt

Režie: Filip Renč
Scénář: Ivan Hubač
Kamera: Petr Hojda
Hudba: Ondřej Soukup
Hrají: Táňa Pauhofová, Karl Markovics, Gedeon Burkhard, Simona Stašová, Martin Huba, Lenka Vlasáková, Pavel Kříž, Anna Fialová, Jiří Mádl, Zdenka Procházková, Michal Dlouhý, Helena Dvořáková, Miroslav Táborský, Alois Švehlík, David Novotný, Jan Révai, Petra Navrátilová, Marie Kružíková, Štěpán Vlček, Petra Ben Messaoud, Jiří Ployhar ml., Jana Plodková

Lída Baarová