FEBIOFEST ODSTARTOVAL! | Tipy z programu

Máme pro vás přehled tipů z jednotlivých sálů pražské části Febiofestu, který právě dnes odstartoval. Chcete se potkat s festivalovými VIP hosty? Zamiřte především do sálů 1 a 2 na pocty věnované jednotlivým tvůrcům. Průběžně aktualizovaný program úvodů a diskusí k jednotlivým filmům bude zavěšován na www.febiofest.cz.
23. 3. : Nanni Moretti, 24. 3.: Andreas Dresen, 25. 3.: Zuzana Kronerová, 26. 3.: Andrej Zvjagincev, 27. 3.: Lech Majewski, 28. 3.: Pawel Pawlikowski, 29. 3.: Garin Nugroho, 30. 3.: Sandrine Bonnaire

3.    sál, RÁDIO IMPULS – KINO LATINSKÉ AMERIKY

Akáty

Radikální umělecké filmy i velké produkce z regionu s neutuchajícím tvůrčím potenciálem a množstvím palčivých témat. Film Akáty, oceněný v Cannes, latinskoamerický cenami ověnčený Čínský bufet a další filmy.

4.    sál, COLOUR PLANET – GAY A LESBICKÉ KINO

Albert Nobbs

15 filmů rozličných žánrů i stylů a s širokou škálou témat z celého světa se setkává na Jiném břehu, každoroční programové sekci věnované tomu nejlepšímu ze současné queer kinematografie. Letos jde o směs nezávislých amerických filmů včetně něžného dramatu o dospívání Moudré děti, vtipné komedie Jak na věc v LA nebo sexy dramatu o vztazích August. Máte jedinečnou šanci zhlédnout ještě před uvedením do distribuce na Oscara nominovaný snímek Albert Nobbs, kde Glenn Closeová skvěle ztvárňuje hlavní roli ženy vydávající se za muže v Dublinu v 19. století. Obskurní a vysoce originální perlou sekce je film Osamělá lesbo-ufounka hledá spřízněnou duši, který s velkou hravostí přináší přesně to, co název slibuje, a zároveň vzdává poctu sci-fi filmům z padesátých let.

Dva velmi působivé filmy se pokoušejí vyrovnat s homosexualitou v Íránu, kde je běžné odsoudit gaye k smrti oběšením. Dvě inteligentní romantické komedie ze Švédska vás však po náročnějších dramatech zaručeně znovu rozveselí. Jediným letošním dokumentem je Němá Havana, který si zaslouží vaši plnou pozornost. Příběh o hluchém Kubánci, který musí vyvážit vztahy se ženou a dětmi a se svým milencem ve snaze zajistit své chudé rodině lepší život, vyvolává mnoho otázek.

5.    sál, POJIŠTOVNA KUPEG – KINO PROTI PROUDU

Hra

Cinefilní sál zaměřený na experimenty a výsostné filmové zážitky nabídne letos 15 filmů a v jejich rámci také miniportréty dvou výrazných osobností.

Stálicí sekce Proti proudu se už dříve stal kanadský režisér Denis Côté. Držitel Zlatého leoparda z MFF Locarno a dalších festivalových cen letos představí na Febiofestu hned tři filmy. Vytváří působivé mikrosvěty, rezignuje na tradiční příběh a natáčí černobíle i barevně.

Druhý profil je věnován Rubenu Östlundovi, jehož poslední film o šikaně Hra (Play) patřil k nejvíce diskutovaným filmům na světových festivalech. Už v celovečerním debutu Mongoloid s kytarou poskládal velmi volně fragmenty různých scén. V dalším snímku V moci davu (2008) zobrazuje z mnoha úhlů téma chování jedince ve skupině. Forma snímání, při němž statická kamera zabírá jen výsek situace a často se děj odehrává mimo obraz, burcuje divákovu pozornost. Za opravdový vrchol souladu formy a obsahu lze označit právě poslední Östlundův film Hra.

6.    sál, METRO – BALKÁNKÉ KINO

Filmaři ze Západu Juanita Wilson (Vlastně tady nejsem), Joshua Marston (Krevní odpuštění) se vydávají na Balkán natáčet o tamější minulosti. Ale před minulostí neutíkají samotní filmaři ze zemí Balkánu. Její stopy jsou stále přítomné a vzpomínky příliš živé. Něco tíživého je tak ve vzduchu během jedné letní noci, kterou prožijí hrdinky chorvatského filmu Fleky, i při nenápadném výletě dvou turistů do dalmatských hor, jak je tomu ve snímku Dva slunečné dny. A ač je válka ve slovinském příspěvku Tichá sonáta jen abstraktním podobenstvím, paralelám se divák neubrání.

Diváci ovšem najdou i v této sekci kýžené odlehčení a pořádnou dávku absurdního humoru, jako třeba v bosenské komedii Cirkus Columbia oscarového Danise Tanovice s mezinárodní hvězdou Miki Manojlovičem v hlavní roli. Další světově uznávanou hereckou osobností je Rade Serbedzija, jenž exceluje v černé komedii 72 dní, režijním debutu svého syna Danila.

7. sál, PANASONIC – ASIJSKÉ KINO

Bojovníci duhy

Na jedné straně nabízíme v této sekci velké spektákly, jako tchajwanský snímek Bojovníci duhy anebo Oběť velkého epika čínského kinematografie Chena Kaigeho. Jsou zde ale i snímky, které odrážejí neutěšené životní podmínky v mnoha zemích Asie: např. nelehký osud tamilské menšiny na Srí Lance v obrazově působivém snímku Létající ryba, zatímco hlavní hrdinky íránského filmu Tři a půl touží po jediném – odejít za svobodou někam jinam.

8.    sál, GRAFFITI NETWORKS – TURECKÉ KINO

Tenkrát v Anatolii

Turecký film zažívá novou etapu. Jednou z jeho vůdčích osobností je autorský tvůrce Semih Kaplanoglu, kterému loňský Febiofest věnoval zvláštní poctu. Letos Turecko reprezentuje například Nuri Bilge Ceylan (uvádíme jeho nejnovější snímek Tenkrát v Anatolii) a plejáda mladých tvůrců, kteří se snaží zachytit všechno, co se dnes děje v zemi, procházející velkým kulturním, ale i ekonomickým boomem. Febiofest promítne filmy Muzaffera Özdemira, Onura Ünlüa, ale i Therona Pattersona, který do Turecka přesídlil a natočil tam snímek Temný mrak.

9.    sál, ČESKÁ TELEVIZE – MADE IN USA

Magické údolí

Americký film naštěstí není pouze studiová velkovýroba, pořád se zde natáčejí i desítky zajímavých nezávislých produkcí. Právě těmto divácky náročnějším snímkům, které se bohužel do širší distribuce nejspíš nedostanou, letos věnujeme větší pozornost. Film Martha Marcy May Marlene získal na festivalu Sundance Velkou cenu poroty, jakož i cenu za nejlepší režii Seana Durkina. Za velký herecký objev lze považovat výkon Elizabeth Olsenové, která si odnesla ceny z festivalů v Torontu a Vancouveru. I další dva snímky Bez (Without) a Magické údolí jsou debuty natočené v opravdu ryze nezávislém duchu. Cameron Crowe (Vanilkové nebe, Jerry Maguire ad.) má v programu Febiofestu svůj nejnovější opus Koupili jsme ZOO.

10. a 11. sál, ERA – SVĚTOVÉ PANORÁMA A SVĚT VE 3D

Býčí šíje

Sekce letos bezezbytku naplňuje své poslání: přinést divácky atraktivní tituly, které splňují festivalová kritéria na uměleckou kvalitu. Jedna nominace na cizojazyčného Oscara (Býčí šíje, režie Michael R. Roskam), další snímek v užší přednominaci (Superclásico, režie Ole Christian Madsen) a k tomu ještě jedna národní nominace (Řečník z Nového Zélandu). Nechybí zde známé režisérské osobnosti jako Lasse Hallström, John Madden, bratři Dardennové, Paolo Sorrentino, Dominik Moll, Gerardo Olivares, Jaume Balaguero, ale i jména zástupkyň něžného pohlaví Andrea Arnoldová, Mary Harronová nebo Lynn Ramsayová.

Varšavská bitva 1920

Febiofest uvádí celou další sekci filmů ve 3D se zaměřením na nehollywoodskou produkci. V Polsku se k natáčení ve 3D odhodlal nestor polského filmu Jerzy Hoffman. Kameramanem jeho Varšavské bitvy 1920 byl světově proslulý Slawomir Idziak. V Japonsku a Hongkongu si novou technologii vyzkoušeli známí bratři Oxide a Danny Pangové, kteří se ji pokusili aplikovat v žánru horroru, stejně jako Japonec Takashi Shimizu. Milovníci baletu, ale určitě nejen oni se můžou přijít podívat, jak se tančí ve 3D ve filmu Louskáček slavného Andreje Končalovského. Krvavý, invenční a často bizarní Takashi Miike propašoval 3D do svého samurajského opusu Smrt Samuraje.

12.     sál, PILSNER URQUELL – KINO NOVÉ EVROPY (soutěž)

Právě do tohoto sálu bude na své projekce nejvíc chodit 33členná porota, která jednomu z mladých evropských filmů udělí Grand Prix festivalu. U všech zařazených snímků nacházíme vnitřní mladost, odvážnost formálního zpracování a diváckou nepodbízivost.

Britskou kinematografii zastupuje Absurdní černohumorná komedie režiséra Zama Salima Tam nahoře, skvěle balancující mezi ostře sarkastickými a vážnými scénami.

¨Loverboy

V rumunském filmu Loverboy režisér Cătălin Mitulescu kritizuje fakt, že účelový zisk v současné Evropě nahradil lásku a soucit, tématem jeho filmu je obchod s bílým masem. Na Febiofest Loverboy dorazí již s cenami z MFF Sarajevo.

V polském Jmenuji se Ki debutující Leszek Dawid přibližuje problémy společnosti prizmatem nezodpovědné svobodné matky.

V Klidném životě (r. Sebastian Meisse) sledujeme, co všechno se ukrývá pod povrchem zdánlivě spořádané rakouské rodiny. Filmy byl již s úspěchem promítán v San Sebastianu.

Výrazným tématem celé sekce je konflikt mladého člověka s okolím a nesnesitelná vykořeněnost, na jejímž konci je často nesmyslná vzpoura, jako je tomu ve francouzském snímku Konec ticha režiséra Rolanda Edzarda.

Mladí italští tvůrci Massimiliano a Gianluca De Serio se zajímají o osud rumunských přistěhovalců ve snímku Sedm projevů milosrdenství

Özcan Alper se ve snímku Budoucnost trvá věčně zamýšlí nad tragickým osudem Kurdů. Film je „prodlouženou rukou“ letošní specializované sekce Turecko dnes. A může také navázat na předloňskou Grand Prix pro turecký kurdský snímek Děti z Diyarbakiru.

Trochu odlehčení přináší bulharská road movie Avé režiséra Konstantina Bojanova. Tato hra s pravdou a lží je důkazem, že úspěšným debutantem můžete být i ve 43 letech.

Finka Zaida Bergrothová portrétuje známou herečku a její rozvrácenou rodinu ve snímku Hodný syn.

Irská filmařka Rebecca Dalyová ve filmu Odvrácená strana spánku vykresluje vnitřní svět mladé dívky, která trpí náměsíčností a připlete se kvůli tomu ke zločinu.

Angelina Nikonova přichází s nemilosrdně drsným obrazem současného Ruska Portrét v pološeru.

Debut Příliš mladá noc natočil v české produkci původem slovinský filmař Olmo Omerzu, který je jednou z nadějí naší kinematografie.

Grand Prix festivalu předá za celou porotu její čestný předseda Miroslav Ondříček na závěrečném večeru Febiofestu v Cinestaru 30. března 2012.

V sálech 9, 10, 11 a 12 poběží v dopoledních hodinách ve všední dny také dětské projekce Febiofestu Junior. Jsou zčásti obsazeny školami a dětskými domovy, ale v omezené míře jsou i na ně lístky v prodeji. O víkendu jsou projekce Febiofestu Junior zadané. Výběr obsahuje nejúspěšnější animované 3D i 2D filmy poslední sezony.

Kino Ponrepo

Jiří Krejčík

Promítací síň Národního filmového archivu letos obsadíme filmy Jiřího Krejčíka. Režisér Krejčík (1918) patří k postavám naší kinematografie, jejichž jméno je dobře známé i lidem nepříliš orientovaným v dějinách domácího filmu. Tento energií sršící režisér je především vynikajícím filmařem a jeho osobní profesní cesta je zároveň výstižným odrazem příběhu československé kinematografie posledního tři čtvrtě století. Ve výběru jsou filmy Prodavač humoru, Slečna Julie, Vyšší princip a další, celkem 14 filmů.

připravil: totalfilm.cz / Febiofest

Článek jsme oštítkovali takto:

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: