Recenze | BOURNEŮV ODKAZ

Pokud se na Bourneův odkaz chystáte jako na pokračování příběhů zmutovaného agenta bez minulosti Jasona Bournea tak se netěšte. Alespoň ne na Matta Damona. Zůstal ale scénárista předchozích tří filmů Tony Gilroy, který si tentokrát půjčil i režisérskou židli. Dokáže tohle pokračování – nepokračování dotáhnout předcházející trilogii?

Bourneův odkaz (Foto: Bontonfilm)

Nikdy prý nebyl jenom jeden. Ačkoliv si to Jason Bourne zřejmě myslel. Bourne byl jen jedním z několika zmutovaných agentů, kteří byli vycvičeni k boji a zmačkáni a zahozeni v příhodnou chvíli. Aaron Cross (Jeremy Renner) se agentem stal z vlastní vůle. Tenhle bývalý voják je kdesi v horách zrovna na „bojovce“, kterou mu naordinovali jeho nadřízení. Překvapivě se ho tito lidé, pokusí zlikvidovat, stejně jako ostatní agenty rozeseté po celém světě, kde služba operuje.

Bourneův odkaz (Foto: Bontonfilm)

Cross se ale vymkne kontrole, likvidaci přežije a spolu s doktorkou Martou Shearing (Rachel Weisz) se snaží přežít. Ta je do celé věci zapletena kvůli účasti na vývoji preparátů, které agenty „vylepšují“. Proti nim stojí především Byer (Edward Norton), šéf tajných operací, který má zájem na likvidaci všech vylepšených agentů. Ti by mohli totiž prozradit systém sofistikovaných operací, kterým právě Byer šéfuje.

První hodina nové Bourneovky je poměrně důkladně vysvětlovací, tak aby se chytil i divák, který předchozí trilogii neviděl. Je tak díky scénáristovi a nyní i režisérovi Tonymu Gilroyovi uveden do obrazu. Tolik k divákovi, který Bourna nikdy předtím neviděl. Divák, který film navštíví jako volné pokračování trilogie se v první hodince bude zřejmě trochu nudit.

Bourneův odkaz (Foto: Bontonfilm)

Než totiž dojde k samotné akci, trvá to poměrně dlouhou dobu. V podstatě se to stane až ve chvíli, kdy se obě hlavní postavy (agent s doktorkou) spojí a společně se snaží uniknout ze spárů všudypřítomné tajné službě. Faktem je že je úvodní sekvence s Crossem v horách také docela zajímavá, ale zdlouhavá.

Bourneův odkaz (Foto: Bontonfilm)

Tony Gilroy je scénáristicky velmi slušný řemeslník. Dokáže dát příběhu šťávu a potřebnou vzpruhu. Jeho scénáře působí poměrně sofistikovaně a uvěřitelně. V předchozích třech filmech se nedalo najít v podstatě nic nad čím by se dalo pousmát. U špionážních thrillerů to poslední dobou bývá spíše pravidlem.
Režisér dokázal zachovat styl svého předchůdce alespoň co se týče kamery, hudby a poměrně svižného střihu. Ve filmu se docela často mění prostředí a lokace.  Problém zdlouhavosti je v tomto případě způsoben asi větší „ukecaností“ na úkor akce. Mělo se víc stříhat.

Bourneův odkaz (Foto: Bontonfilm)

Každopádně ve chvíli kdy samotná akce nastává, ukazuje nám Gilroy, že stačí na to, aby s Paulem Greengrassem alespoň v tomhle ohledu držel krok.  Pochválit zaslouží rozhodně i představitel Crosse Jeremy Renner. Více než 40 letý herec má obdivuhodnou kondici. Věřím mu i pokusy o vtip či sarkasmus, které nejsou v tomto scénáři napsány šikovně, ale od Rennera je beru. Stejnou pochvalu zaslouží i kolegyně Weisz, která působí uvěřitelně.

Bourneův odkaz (Foto: Bontonfilm)

Role vědkyně je napsána dobře, s velkou přesvědčivostí. Při útěku se z ní nestává samozvaná hrdinka a kaskadérka, tak jak to občas v podobných filmech bývá. Edward Norton jako „ten zlý“ je možná až příliš nervózní. Nemusel by nás přesvědčovat tolik o tom, jak moc mu záleží na likvidaci všech stop, které k němu a agentuře vedou. vyrábí tak ze sebe karikaturu sebe sama ve scénách, kdy se jeho týmu příliš nedaří.

Bourneův odkaz (Foto: Bontonfilm)

Poslední zásadní pochvalu zaslouží tým, který pracoval na Bourneově odkazu za úžasnou a efektní honičku a úprk po střechách filipínské Manily.

Musím uznat že jsem se i přes ta slabá místa bavil. S odstupem několika dní po novinářské projekci bych byl zřejmě v počtu procent střídmější, ale po skončení projekce jsem byl přesvědčen, že se jedná o slibný start nové série. Názor jsem nezměnil, přes problematičnost scénáře, kterou jsem popsal. Pokud bude film úspěšný, určitě se pokračování dočkáme. Úspěch sám je především to, že si Gilroy neudělal ostudu a předchozí sérii vyrobil poměrně důstojného nástupce.

-AC- (totalfilm.cz)
Foto/Video: Bontonfilm, a.s. © 2012

Bourneův odkaz