Recenze | V TEMNOTĚ se ukrývá vytříbený filmařský styl Agnieszky Hollandové

Agnieszka Hollandová natočila pozoruhodný snímek podle skutečné události. Její nejnovější film, který byl letos nominován na Oscara, je,  přestože si nejvyšší ocenění neodnesl, na festivalech po celém světě hodně úspěšný. Drama o správci kanalizace, který v labyrintu stoky ukrývá skupinu pronásledovaných Židů se odehrává v tehdejším Lvově (tehdy Polsko, dnes Ukrajina).

V temnotě (foto: Verbascum Imago)

Hollandové příběh vypráví o Leopoldu Sochovi (Robert Wieckiewicz), údržbáři kanalizací, který si schovává peníze a předměty ukradené z bytů opuštěných zoufalci, kteří buď před nacisty utekly nebo jimi byli zajati. Při jedné z pochůzek podzemím narazí na Židy, kteří si z kanálů chtějí udělat dočasné útočiště. Nabídne, či lépe řečeno donutí je, využít jeho služeb, pochopitelně za značnou úplatu. Zpočátku jsou Sochovy motivy čistě cynicky materiální a snaží se na Židech vydělat, ale postupem času mezi ním a skupinkou těchto zoufalých lidí vzniká silné pouto, které se neustále prohlubuje. Socha tak riskuje život svůj i své rodiny, protože za skrývání a pomoc Židům, hrozí pochopitelně v celé zemi smrt.

Výborné na celém scénáři je především to, že Hollandová dala pozor na heroičnost podobných hollywoodských scénářů a vyhla se tak zdůrazňování charakterových plusů hlavního hrdiny. Leopold Socha je tak líčen jako mamonář, kterému vlastně žádná špinavost není cizí. Snaží se zorientovat se a využít tuto nelehkou dobu ve svůj prospěch. 14 měsíců se skupina židů, mezi nimiž nechybí ženy, děti, starci i těhotná žena, která v podzemí porodí snaží přežít ve špinavém nehostinném pekle, plném krys, smradu a neustálého strachu.

V temnotě (foto: Verbascum Imago)

Představte si, že se schováváte x metrů pod zemí, odkázáni na člověka, který od vás při každé návštěvě inkasuje peníze za donášku potravin a stěhování z místa na místo. Jednoduše se musíte bát chvíle, kdy vám peníze dojdou. Pozoruhodné je, že ve filmu je přítomno neustálé napětí. Je to skvěle rozehráno, přiživuje ho totiž fakt, že Socha je naprosto nevypočitatelnou postavou. Nikdy nevíte, jak se příště zachová. Stejně tak nevíte, jak na jeho chování budou reagovat uvěznění Židé.

V temnotě (foto: Verbascum Imago)

Rozmáchlý prostor pro všechny účastníky. Pro hlavní i vedlejší role jsou tu přichystány skvělé, neotřelé herecké party a výborné, mrazivé dialogy. A jak říká nejeden filmař, v tmavých scénách a v úplné tmě se pozná opravdový filmař. V tomto případě kamaeramanka Jolanta Dylewska která se svým nádobíčkem předvádí skutečně nemožné. Poděkujme pokroku, s Blu-ray diskem a patřičnou televizí to bude i pro naši domácí videotéku po vydání filmu platný zážitek.

V Temnotě je filmařsky vytříbený polský pohled na jednu z největších tragédií minulého století. Osobnost režisérky Agnieszky Hollandové je zárukou hlubokého zážitku. Syrovost V TEMNOTĚ bych srovnal snad jen s maďarským titulem ČLOVĚK BEZ OSUDU, který na mne udělal podobný dojem. O to více se těším na její nový projekt HOŘÍCÍ KEŘ, který právě dokončila pro HBO. Ten pro změnu mapuje pražské jaro 68 a osudy lidí, spojených s Janem Palachem, který na protest proti situaci ve státě ukončil svůj život.

autor: Martin Staněk, totalfilm.cz
Foto/Video: Verbascum Imago, archiv © 2012

V temnotě
W ciemności
Premiéra: 15. listopadu 2012 (VERBASCUM IMAGO)
Drama / Válečný
Polsko / Německo / Francie / Kanada, 2011, 145 min

Režie: Agnieszka Holland
Hudba: Antoni Komasa-Lazarkarkiewicz
Hrají: Robert Wieckiewicz, Benno Fürmann, Weronika Rosati, Maria Schrader, Herbert Knaup, Agnieszka Grochowska, Joachim Paul Assböck, Milla Bankowicz, Kinga Preis, Piotr Glowacki, Michał Żurawski, Krzysztof Skonieczny