Tolkien vydal svého legendárního HOBITA už v září roku 1937. Vlastně není s podivem, že plnohodnotná filmová verze vznikla až po 75 letech. Příběh je to rozsáhle epický a trikově náročný, podobně jako Pán prstenů, který mu filmově předcházel. Na rozdíl od trilogie Pán prstenů je předlohou hobití trilogie pouze kniha jediná. Po zhlédnutí prvního dílu Jacksonova Hobita se k roztažení knihy do třech částí už nestavím tak skepticky.
Peter Jackson na knihách Tolkiena vyrostl, podobně jako třeba já. A nezůstal jim nic dlužen. V případě Hobita se drží předlohy zuby nehty a nepopustí uzdu své představivosti. A pokud ano, stojí to za to (v případě vtipné scény se zlobry mám dokonce pocit, že ji film předčí).
Místy se ale zdá, že pomyslné nůžky ve střižně spaly až příliš tvrdě. Film díky tomu působí místy utahaně.
Hobit sice přichází až po Pánovi prstenů, ale dějově mu předchází. Bilbo Pytlík se na své neočekávané dobrodružství po boku Gandalfa a trpaslíků vydává 60 let před Frodovým dobrodružstvím s prstenem. I když i zde prsten hraje svou nemalou roli.
V jisté podzemní noře bydlel jeden Hobit… vypráví Tolkien. Ano, Bilbo Pytlík si žije ve svém vyšperkovaném domově v Hobitíně. Jeho pohodlný život naruší příchod čaroděje Gandalfa Šedého, který má pro nic netušícího Hobita velmi dobrodružné plány. V jeho příbytku se tak objeví 13 trpaslíků, včetně jejich vůdce, vznešeného Thorina Pavézy. Bilbo se tak po jejich boku vydává na neuvěřitelnou výpravu za trpasličím pokladem, s cílem navrátit trpaslíkům jejich vlast, ukradenou drakem Šmakem.
Při své cestě potká fanouškům Středozemě známé postavy. Kromě Elronda, krále Elfů se znovu setkáte se Sarumanem, Galadriel a dalšími postavami z trilogie o prstenu.
Jackson věděl, že my všichni, kteří jsme hltali Pána prstenů a užívali si každý rozmáchlý záběr Středozemě , se do ní zase velmi rádi vrátíme. A přizpůsobil tomu způsob vyprávění.
Zásadní rozdíl ve filmové řeči a způsobu vyprávění mezi Pánem prstenů a Hobitem nenajdete.
Kromě 3D se na filmu neprojevuje žádný zásadnější technický rozdíl, který by ho od série staré přes 10 let více odlišoval. Mluví se samozřejmě o způsobu snímání.
Formát High Frame Rate nebo také 48 fps je v souvislosti s Hobitem velmi diskutovaný. Za normálních okolností se filmy snímkují rychlostí 24 políček za sekundu. Zde jich je dvojnásobek.
Ale v našich kinech bude mít tuto verzi možnost posoudit pouze hrstka diváků v jednom z multikin v Praze. Což je pro nás zřejmě dobře, protože nezvyklost a absurdní čistota obrazu nebyla přijata už na testovacích projekcích moc příznivě.
Každopádně i 3D je podle mého soudu zbytečné. Rozhodně patří stereoskopická verze Hobita k těm zdařilejším. Myslím si ale, že Jacksonovo zpracování tuhle moderní berličku nepotřebuje. Úžasně rozmáchlá kamera, kterou už z jeho filmů známe tu má své nezastupitelné místo.
Opět se opakují dechberoucí záběry novozélandských hor i planin. Ve 3D to není špatné, ale záběry by obstály i bez třetího rozměru. Problém nastává ve chvíli, kdy je kamera rychlá a v popředí obrazu je nějaký výrazný objekt. V takovém případě, je obraz neukoukatelný. Z vlastní zkušenosti vám tedy doporučuji následující: soustřeďte se na vzdálenější objekt na plátně a celek pak nebudete mít rozmazaný, budete se rozhodně lépe orientovat.
Casting byl jistě velmi promyšlený a obsazení herců v rolích trpaslíků je skvostné. Hereckému ansámblu vévodí pochopitelně představitel Bilba Pytlíka Martin Freeman spolu s Richardem Armitagem (Thorin), který svým charismatem naplňuje charakteristiku respektovaného vůdce. Ian McKellen je pochopitelně v roli Gandalfa ikonou sám o sobě a není třeba k němu cokoliv dodávat. Snad jen to, že svého času přemýšlel o tom, že by v Hobitovi ve svém angažmá nepokračoval.
Naštěstí i díky nátlaku fanoušků Pána prstenů se rozhodl roli nakonec vzít. Vrací se i Cate Blanchett jako Galadriel či Hugo Weaving v úloze Elronda. Uvidíme také Elijaha Wooda (Frodo), i když v Neočekávané cestě pouze na začátku.
Jak už jsem předeslal na začátku, v prvním díle Hobita vám určitě nic z knihy nebude chybět. Maximálně přebývat. Počáteční prolog je možná až příliš popisný a zbytečně vysvětlující.
Otázkou k diskuzi je, zda se stejné nároky a stejný způsob vyprávění jako u Pána prstenů dá aplikovat na pohádkovější příběh o Hobitově cestě. Nechci se rouhat a vyžadovat potterovské (rozuměj měkčí) zpracování. Vnímám totiž Jacksonův odklon od knižní poetiky Tolkienova vyprávění, která přeci jen není tak temná, jak tu předvádí Jackson.
U Rowlingových knih a jejich postupného filmového zpracování se totiž postupně stárlo a konzument tak byl postupně připravován na temnější a spletitější a dospělejší zážitek. To v případě Hobita a Pána prstenů může fungovat stejně. Ale ne v případě filmů, kteří jsme mnozí z nás viděli v době dospívání a teď jako ctihodní mužové a ženy máme vidět Hobita. Možná i s ohledem k tomu nám Jackson neservíruje čistou pohádku, ale zůstává věren žánru fantasy. To vše za doprovodu hudby Howarda Shora, která je do určité míry totožná se soundtrackem trilogie o prstenu.
Závěrem pár vět o českém dabingu. V režii Petra Sitára vznikla slušná česká verze. Její kladné přijetí ale u diváků naruší přezpívání už dnes fanoušky milovanou trpasličí píseň MISTY MOUNTAINS, která zcela překladem a neumným přednesem českých dabérů ztratila svoje kouzlo. Stejně tak dabing Gluma mohl být lepší. Obsazení Pavla Rímského do role Sarumana také není příliš vhodné a působí rušivým dojmem.
Tyto tři drobnosti trochu narušují bezproblémový zážitek z české verze. Vyzdvihnout musím samozřejmě Petra Pelzera v roli Gandalfa a perfektní Simonu Postlerovou, která zde ztvárňuje Galadriel.
Pokud jste si tedy zamilovali snovou trpasličí píseň nebo chcete slyšet Serkisova Gluma, zvolte titulkovanou verzi. Ve 3D ji ale promítá pouze pražský Imax.
HOBIT: NEOČEKÁVANÁ CESTA nezůstala dobrému jménu Tolkiena i Jacksona nic dlužna. Režisér nezklamal. Fanoušek Tolkiena i oscarového® režiséra si přijde na své a celý rok se bude těšit na pokračování, které vejde do kin na den přesně, zase za rok.
autor: AC, totalfilm.cz
foto/video: Warner Bros. © 2012 WARNER BROS. ENTERTAINMENT INC. AND METRO-GOLDWYN-MAYER PICTURES INC.