Recenze | Catherine Frot je největší lahůdkou Z PREZIDENTSKÉ KUCHYNĚ

Několik předpremiér nabídl na podzim Festival francouzského filmu. Jeden z největších ohlasů vzbudila francouzská komedie Z PREZIDENTSKÉ KUCHYNĚ, která je právě v distribuci.
Příběh kuchařky, kterou pro její nekonvenčnost a profesionalitu oslovil Elysejský palác je studií domácí francouzské kuchyně, ale také byrokracie, absurdních nařízení, nezapomenutelných zážitků i zklamání.

Film je to opravdu kouzelný, stárnoucí prezident Mitterrand objevuje za pomoci kuchařky Hortense (Catherine Front) taje pravé francouzské domácí kuchyně. Hortense ale v prezidentském paláci naráží na řadu bariér. Tu největší představuje byrokratická a intrikářská mašinérie. Ta nakonec bude důvodem pro její zásadní životní rozhodnutí. Ne vše dopadne tak, jak si Hortense přeje. Jejím největším přáním je vařit výborně pro prezidenta a mít adekvátní podmínky pro svou práci.

Získá skvělého pomocníka Nicolase (Arthur Dupont) z hlavní kuchyně. Tu vede nepříjemný šéfkuchař (Brice Furnier), který na prezidentovu osobní kuchařku nahlíží s velkým despektem. Občas ji hází klacky pod nohy, ale Hortense si s tím vždy nějak poradí. Její přirozená grácie a síla slábne ve chvíli, kdy se musí postavit úřednické mašinérii. Ta je totiž velký soupeř i pro silnou ženu. Sestavu doplňuje  Hippolyte Girardot v roli hlavního číšníka.

Z prezidentské kuchyně (foto: Film Europe)

Velkou devizou tohoto filmu je především Catherine Frot v roli vynikající prezidentovy kuchařky. Ztvárňuje skutečný předobraz Mitterandovy kuchařky Danièle Delpeuch. Scenáristu Étienna Comara zaujala její kniha. Nebyla o slavné šéfkuchařce, ale obyčejné, geniální kuchařce. Jako skromnou, vtipnou, avšak tvrdou a rozhodnou ženu ji také hraje Catherine Frot. Svou skvělou kreací to dotáhla až na nominaci na Césara. Ovšem Emannuelle Riva z Hanekeho lásky byla přece jen letos silnější kalibr. Přesto patří Frotové výkon k těm nejlepším zážitkům roku 2012. Catherine Frot má sama o sobě velké charisma.

Dobrý scénář a především koncepce filmu jí navíc výrazně pomáhají. Z PREZIDENTSKÉ KUCHYNĚ nenabízí jen jednu dějovou linii. Krom vyprávění o dobách v prezidentské kuchyni prozrazuje i Hortensinu současnost. Po skončení angažmá v Elyssejském paláci totiž odjela vařit na vědeckou základnu v Antarktidě. Návštěvy na Antarktidě prostupují celým filmem a oboustranně působí jako příjemné osvěžení. Nemá to ale prvoplanový smysl. Na konci se totiž i Hortense dočká zaslouženého uznání. Jak příznačné, že nepřichází od prezidenta, ale obyčejných chlapů, kteří jsou daleko od svých rodin…

Skvěle zrežírováno Christianem Vincentem, výborný casting, humor, dojetí i drama. Přesto z kina odcházíte s příjemným a lehkým pocitem.
A ještě doporučení: před návštěvou kina se najezte. Kamera si ty lahůdky vyloženě užívá…

-AC-, Totalfilm.cz