Filmy o homosexualitě jsou stále otevřenější, důkazem je i Liberace!

Nejnovější snímek Stevena Soderbergha v Cannes ani ve Varech rozhodně nezpůsobil takový rozruch, jak by se nejspíš stalo ještě před pár lety. Vypráví totiž o vztahu známého amerického varietního umělce Liberaceho s jeho letitým a podstatně mladším milencem. V hlavních rolích se zaskvěly hvězdy první velikosti Michael Douglas a Matt Damon.
Před pár lety by ale většinový divák i průměrný hollywoodský producent měl s takovou tématikou minimálně problém.
Zobrazování homosexuálů, jejich citových vztahů i jejich karikování má v průběhu času zajímavou historii a vývoj.  Pojďme se na ni společně podívat podrobněji.

Liberace! (M. Douglas, M. Damon)

Liberace! (2013) (M. Douglas, M. Damon)

HOMOSEXUALITA V ZAČÁTCÍCH FILMU

První doložený film s homosexuály spatřil světlo promítačky už v roce 1895. Natočil ho William Dickson a objevili se v něm dva muži tančící valčík. Krátký snímek se jmenoval The Gay Brothers a jedná se o první homosexuálně zabarvenou scénu v historii kinematografie.

Nedá se ale říct, že by v tomto ohledu zažilo zobrazování homosexuality ve filmu rozvoj, kopírující překotnost rozvoje filmového.
Film se postupně ve všech ohledech začal více pruderizovat.
Tradičně odvážnější byl evropský film. Tématem, který se v historii kinematografie stále opakuje je vztah učitele a jeho žáka. V roce 1916 natočil švéd Mauritz Stiller drama VINGARNE.

MIKAËL (1924)

MIKAËL (1924)

V roce 1924 vzniká film německého režiséra Carla Dreyera MIKAËL s totožným tématem.
Přelomovým snímkem první třetiny dvacátého století je bezpochyby ANDERS ALS DIE ANDEREN (1919) Magnuse Hirschfelda, který končí sebevraždou mladšího z mužů a následným bojem za práva homosexuálů. Zachovalo se jen třicet minut, vše ostatní bylo zničeno fašisty.

ANDERS ALS DIE ANDEREN (1919)

ANDERS ALS DIE ANDEREN (1919)

Lesby se na plátně objevily poprvé v roce 1929 v německém filmu DIE BÜCHSE DER PANDORA.

DIE BÜCHSE DER PANDORA

DIE BÜCHSE DER PANDORA

20. a 30. LÉTA

V Hollywoodu se ve 20. a 30. letech objevuje fenomén “Sisinek”, zženštilých individuí, které působí, jako by neměli sexualitu (THE GAY DIVORCEE, TOP HAT). Občanským spolkům a zástupcům společenské morálky se ale nepozdávaly ani Sisinky. Natož nepokryté zobrazení homosexuality.

afiche-the-gay-divorcee-1934_MLV-F-31924007_9475

The Gay Divorcee

Motion Picture Asociation of America vydala v roce 1934 kodex Motion Picture Production Code, který zakazuje francouzský polibek, chlípná objetí, sexuální perverze, svádění, znásilnění, potraty, prostituci, nahotu, obscénost a rouhání.

Kočka na rozpálené plechové střeše (foto: archiv)

Kočka na rozpálené plechové střeše (foto: archiv)

40. LÉTA

Ve 40. letech se už filmaři pomalu k homosexualitě začínají nenápadně vracet. Postavy byly homosexuální pouze v nedokonalých náznacích (PÁNI MAJÍ RADŠI BLONDÝNKY, REBEL BEZ PŘÍČINY, NĚKDO TO RÁD HORKÉ, KOČKA NA ROZPÁLENÉ PLECHOVÉ STŘEŠE, BEN HUR, SPARTAKUS, PŮLNOČNÍ KOVBOJ).

James Dean (foto: archiv)

James Dean (foto: archiv)

50. a 60. LÉTA

V 50. letech se na homosexuály pohlíží jako na zšenštilce (ŘEKNI MI, ŽE MĚ MILUJEŠ).
Otevřená homosexualita se pak objevuje až v britském filmu VICTIM s Dirkem Bogardem (1961). Bogard zde přiznává své ženě, že toužil po jiném muži a vydává se po stopě vrahů svého platonického milence.

70. LÉTA

V Hollywoodu se v 70. letech pokračuje ve filmovém tažení proti homosexuálům. Nejznámější snímek, který dokonce vyvolal i veřejné protesty a neklid homosexuálů se jmenuje NA LOVU. Al Pacino zde vyšetřuje brutální vraždy homosexuálů.

80. a 90. LÉTA

V roce 1982 se ale objevil americký film MAKING LOVE, který poprvé zobrazil intimní scény ze života dvou gayů. Následovaly snímky MUČIVÁ LÁSKA A MAURICE, kterým tento film otevřel cestu. V 80. a 90. letech se pak objevují filmy SILKWOODOVÁ, THELMA A LOUISE  a SMAŽENÁ ZELENÁ RAJČATA.

v 90. letech dochází k uvolnění a objevují se filmy v široké tématické škále. Od komedií (PTAČÍ KLEC, SMLOUVA S ĎÁBLEM, PRISCILLA, KRÁLOVNA POUŠTĚ) až k dramatům, ve kterých se homosexuální postavy objevují (MLČENÍ JEHŇÁTEK, ZÁKLADNÍ INSTINKT).

Mé soukromé Idaho - (1991) (foto: archiv)

Mé soukromé Idaho – (1991) (foto: archiv)

Zlomem ale byly snímky přelomu devadesátých let a milénia. Skvělý film s Keanu Reevesem a Riverem Phoenixem MÉ SOUKROMÉ IDAHO nebo oskarový snímek HODINY. Vrcholem je rovněž Oscarem ověnčený film Anga Leeho ZKROCENÁ HORA.

V posledních 40 letech se ve filmové a televizní tvorbě Hollywoodu objevuje fenomén politicky korektních scénářů. Desetiletí se díky nim v nepsaných kvótách na plátnech a televizích objevují černoši. Žádný seriálový hit  se dnes neobejde bez svého gay či lesbického hrdiny nebo dvojice. (TRUE BLOOD, WILL A GRACE, SUGAR RUSH, ODPOČÍVEJ V POKOJI, HAPPILY DIVORCED, BAD GIRLS a další)

ČESKÁ KINEMATOGRAFIE

Česká kinematografie se o tuto tématiku opírá buď v absolutních náznacích nebo ji paroduje.

Plnohodnotnými gay filmy, které berou tématiku vážně jsou v podstatě jen dva snímky. MANDRAGORA režiséra Wiktora Grodeckého o neutěšeném životě homosexuálních prostitutů z pražského hlavního nádraží a VENKOVSKÝ UČITEL, ve kterém Pavel Liška opakuje známé téma, ztvárňuje pedagoga vesnické školy, který se zamiloval do svého žáka. Homosexuální náznaky lze ale hledat i v pamětnické kinematografii, v Krškově MĚSÍCI NAD ŘEKOU.

Venkovský učitel (2007) (foto: ČT)

Venkovský učitel (2007) (foto: ČT)

Po fenomenálním úspěchu Zkrocené hory se i největší hollywoodské hvězdy přestaly rolí homesexuálů bát. Zjistili, že role gayů či leseb nabízí zajímavou hereckou výzvu. Nejsou většinovým diváctvem zatraceni ani odsouzeni, jak se původně obávali.
LIBERACE! nestaví na odiv homosexualitu jako takovou. Nabízí strhující pohled na život dvou rozdílných mužů. Navíc skvěle zrežírovaný a skvostně zahraný hereckou špičkou.

Recenzi LIBERACE přineseme o víkendu.

O filmu LIBERACE! jsme si povídali se zástupkyní distributora filmu v České republice, ředitelkou marketingu a distribuce EEAP Barborou Mudrovou
Proč EEAP koupila právě tento film?

B. Mudrová (EEAP)

B. Mudrová (EEAP)

EEAP touto akvizicí navazuje na dlouhodobou spolupráci s HBO. Bylo nám jasné, že půjde o výjimečný snímek, což garantoval od začátku vynikající tým, který za filmem stojí, od scénáristy a režiséra až po skvělé herecké obsazení.

V USA ale film běžel pouze v televizi, naznačuje to tedy stále do určité míry prudérní vztah Američanů k homosexuálům?

Je zajímavé sledovat odlišnou distribuční strategii tohoto filmu v Americe a v Evropě, kde je divák bezesporu vnímavější a otevřenější i k homosexuální tématice. V Evropě byl vybrán do soutěže v Cannes a posléze zakoupen etablovanými distribučními společnostmi, které film uvedou v průběhu léta a podzimu do kin. Mít takový výjimečný film jako LIBERACE! v portfoliu je pro nás samozřejmě prestiž. Naproti tomu na americkém trhu se film dočkal pouze televizního uvedení.

Liberace! (foto: EEAP CZ-SK)

Liberace! (foto: EEAP CZ-SK)

Čím Vás osobně oslovuje, zajímá, případně proč je důležitý?

Liberace je především pro evropského diváka postavou zcela neznámou, a to jde o zásadní osobnost americké popkultury. Životopisný snímek se skvělou výpravou trpce odhaluje přes všechen třpyt, slávu, peníze a plastiky, pozlátko showbussinesu 70.let a bohužel tato povrchnost rezonuje i v naší době.

Liberace! (foto: EEAP CZ-SK)

Liberace! (foto: EEAP CZ-SK)

No a samozřejmě nemůžu nezmínit úžasné herecké výkony Matta Damona a Michaela Douglase. Hned v úvodu vám spadne brada a v úžasu pozorujete ten herecký koncert až do konce.

Liberace! (foto: EEAP CZ-SK)

Liberace! (foto: EEAP CZ-SK)

Jaké další artové tituly chystá EEAP v nejbližší době do distribuce?

Dramaturgická škála EEAP je velmi bohatá, zaměřujeme se primárně na nezávislé komerční tituly. Vyzdvihla bych dva filmy, které uvedeme příští rok, moderní zpracování klasického příběhu Já, Frankenstein a pokračování Sin City. Mým osobním favoritem je však americké drama KOMORNÍK (THE BUTLER) s hvězdnou hereckou plejádou. Film vypráví příběh komorníka Bílého domu, který pracoval pro osm amerických prezidentů v 50.až 80. letech a bude to jistě zajímavý pohled pod pokličku americké historie.

připravil: -AC-, totalfilm.cz
zdroj: různé zdroje, O. Dymokurský (Vliv filmu na integraci homosexuálů do společnosti), EEAP
FOTO/VIDEO: YouTube, totalfilm.cz, EEAP, různé zdroje, archiv, wikipedia.org

 

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: