Klauni vznikli podle námětu Borise Hybnera. Slavný český mim bere tento snímek jako symbolické rozloučení s vlastní kariérou. Režisér Viktor Tauš natočil podle scénáře Petra Jarchovského komorní drama s prvky komedie. Klauni nabízí brilantní herecké výkony hlavních protagonistů s Kaiserem, Lábusem a Flamandem v čele a špičkovým mezinárodním obsazením v zádech.
Oskar, Max a Viktor vytvořili v minulém režimu klaunskou skupinu Busters. Pak se ale mezi pány něco událo a jejich cesty se rozešly. Oskar (Didier Flamand) emigroval do Francie a nyní se po letech vrací do Prahy, aby v Praze uzavřel svou uměleckou kariéru. Pochopitelně by rád viděl své staré přátele.
Ale jak se ukazuje, vztahy tří klaunů jsou i po letech stále velmi problematické. Max (Oldřich Kaiser) je šťastný. Má rodinu, děti a mladou, starostlivou ženu. Viktor žije se svou nemocnou manželkou a učí na konzervatoři. Narozdíl od Maxe je ale žlučovitým a nepříjemným starým mužem, který Maxovi nemůže přijít na jméno…
Taušův nový film je bezpochyby nejlepším dílem jeho dosavadní kariéry. Zcela jednoznačně natočil náročný artový film. Přesto se na něj velmi lehce dívá. Mix dramatu a smutné komedie dává divákovi přivonět k pravé esenci klaunství jako takového.
Především Jiří Lábus dokazuje v roli Viktora, že je opravdu nedoceněným dramatickým hercem. A tak po letech dostává podobně velkou a nepromarněnou příležitost, jakou měl před lety v kafkovské Americe.
Celé obsazení je skvostné, včetně francouzky Julie Ferrier a především finské herečky Kati Outinen, oblíbenkyně Akiho Kaurismäkiho. Jako Viktorova vyšinutá žena je kouzelná. Výborná je i Eva Jeníčková, která po svém návratu na tuzemská plátna před deseti lety konečně ukazuje své kvality.
Samostatnou pochvalu zaslouží kamera Milana Chadimy a hudba Petra Ostrouchova (soundtrack Želary). Několik dlouhých jednozáběrů je ozdobou Taušova filmu, stejně jako hudba Ostrouchova, kterého jsem si oblíbil po Trojanových Želarech a považuji ho za českého Hanse Zimmera. Další kapitolou výjimečnosti Klaunů jsou skvělé masky, které oceníte především v postavě Viktora (Jiří Lábus).
Jarchovský z Hybnerova námětu skutečně vybral to nejzajímavější z mimova pohnutého životního příběhu. Místy je to sice zpracováno poněkud překotně, ale režie a dramaturgie scénář tentokrát podržela.
Lábus s Taušem by si Lva (nebo jak se ta cena bude jmenovat) určitě zasloužili. Vznikl artový snímek s velkou dávkou laskavého humoru i bolesti. Označení laskavý humor tentokrát nechápejte pejorativně. Klauni totiž konečně splňují mou představu o pravé náplni tohoto sousloví.
Vyvážený děj, skvostní herci, perfektní režie. Klauni jsou předvánočním dárkem pro milovníky dobrého českého filmu. A ještě jedna drobnost: konečně český film nabídl mezinárodní téma. S největší pravděpodobností se bude dobře exportovat do zahraničních distribucí.
Jakub Gutt, totalfilm.cz
foto/video: Falcon © 2013
Jiří Lábus – představitel Viktora
Váš hrdina je vlastně hodně nešťastný člověk. Nemrzelo vás, že jste dostal zrovna tuhle tu postavu?
Já jsem byl velice rád. Ta postava je napsaná velmi plasticky a dají se tam zahrát zajímavé věcí. V podstatě jde o člověka, který se obětoval, má ženu, kterou má velmi rád a která je nemocná. Život je velmi složitý a pro něj to není jednoduchý. A pořád v něm je vzpomínka na to, co se stalo před lety. To, že se celý tým před lety takovým způsobem rozešel, vidí jako velikou křivdu.
Vždycky takhle večer si představuje, jak to všechno mohlo být jiný, kdyby ty lidi byli jiný a kdyby to nedopadlo tak, jak to dopadlo. Snaží se předávat své zkušenosti jako profesor na škole, to ho aspoň nějakým způsobem naplňuje. Ale myslím, že i když by měl síly, aby mohl vystupovat, a nejen učit, ale být skutečně aktivní umělec, kumštýř, tak už to nedělá. A je to vlastně docela smutné.