Je nepochybné, že Meryl Streep opět překonala sama sebe a poslala vstříc divákům jasný vzkaz: Zkuste najít lepší charakterní herečku. Držím palce! Našli bychom ale v uplynulých letech slušnou řádku filmů, které Streepová podržela nad vodou. Nebýt její účasti, nikdo by si jich s největší pravděpodobností ani nevšiml. Blízko od sebe, příběh citově nestálé a problematické matky a jejich dcer jistě dokonale rezonuje na divadelních prknech. Povedlo se tuto hutnou konverzačku převést na plátno?
Celá rodina Westonových přijíždí domů do Oklahomy na pohřeb otce (Sam Shepard), který spáchal sebevraždu. Jeho žena, cynická a konfliktní Violet (Meryl Streep) si užívá spory a pře se svými třemi dcerami (Julia Roberts, Julianne Nicholson a Juliette Lewis). Ani jedna z nich to nemá jednoduché: jedné se hroutí manželství, další tutlá aférku se svým bratrancem, třetí se právě zasnoubila a ani na pohřbu není schopna mluvit o ničem jiném než o nadcházející svatbě.
Z popsaného děje jasně vyplývá, že filmem prostupuje poměrně hutná atmosféra. Tu mohou vytvořit jen skvělí herci a tahle základní ingredience vztahového dramatu byla dodržena. Meryl Streep dostala ve Violet postavu, která předvádí několik poloh. Cynismus a zlobu, lásku i zklamání. Dokonalý mix složité osobnosti. A když už si myslíte, že víte jak Violet zareaguje, překvapí docela odlišnou reakcí.
Julia Roberts tu jen zdatně nesekunduje. Dokonce mám pocit, že se tentokrát Roberts podařilo Streepovku přehrát. Obě hvězdy si svou oscarovou nominaci bez diskuzí plně zaslouží.
Distributor zaslouží pochvalu za český název. Dokonale ilustruje stav, kterým mnohé rodinné vazby trpí. Krutost, hořkost a vnitřní vyprahlost jakoby byla v případě Westonových dědičná. Z dalších postav musím vyzdvihnout především Benedicta Cumberbatche, jehož nesmělý prosťáček jde absolutně proti typu. O to větší překvapení je, když mu je uťápnutost absolutně věříte a nejradši byste si ho vzali do postele jako plyšového medvídka.
Dokonale inscenovaná a skvěle napsaná scéna pohřební hostiny je podobně skvělá jako některé stěžejní scény Polanského Boha masakru.
Blízko od sebe musíte vidět. Skvělá předloha, kterou John Wells naštěstí zdatně převedl na plátno a nedeformoval ji. Brilantní konverzačka s ikonami Hollywoodu. A možná si nakonec řeknete, že vaše rodina přeci jen nebude tak strašná, jak jste si původně mysleli.