Recenze | Hany ukazuje, jak neotřele může vypadat český film

Bar uprostřed Plzně. Drogový dealer, slečna setrvávající v nefunkčním vztahu, básník a několik dalších postav, jejichž osudy se vzájemně dotýkají a proplétají. A nakonec revolta davu. Kde se vlastně vzala? A jací jsou dnešní dvacátníci a třicátníci? Hany napoví…

Hany (foto: Cinemart)

Hany (foto: Cinemart)

Film režiséra Michala Samira a producenta Matěje Chlupáčka byl od začátku ambiciózní projekt. Natočit film na jeden záběr a zkoordinovat vše tak, aby se nemuselo nic opakovat, to je úkol, se kterým by mohl mít problém leckterý filmový rutinér. Nutno ale hned na začátku prozradit, že forma nezvítězila nad obsahem. Samozřejmě nelze odhlédnout od faktu, že kamera je s herci a situací na plátně svázána pevněji než jsme jako diváci zvyklí. Vizuálně to ale vůbec nepůsobí rušivě. Spíš naopak.

A jak to s tím jedním záběrem je doopravdy? Film se odehrává od setmění do rozednění jedné noci. Natáčelo se ve skutečnosti tři dny, třemi kontinuálními záběry, které byly nakonec ve střižně neznatelně spojeny do jednoho.
Navíc na úplném konci filmu je jeden přiznaný střih. To vše ale neubírá nic na skvěle zvládnutém filmařském řemesle.

Hany (foto: Cinemart)

Hany (foto: Cinemart)

Tvrzení, že byl film natočen v jednom záběru je díky výše uvedeným skutečnostem trochu problematické, ale vzhledem k výsledku a náročnosti se dá tolerovat.

Hany (foto: Cinemart)

Hany (foto: Cinemart)

Nejen pro kameramana (Martin Žiaran) a režiséra bylo natáčení bezpochyby náročné. Herci se několikrát sešli, text se museli naučit dokonale a přesně a situace i pohyb pečlivě nazkoušet. Vše bylo nazkoušeno na pevno, každý měl svou úlohu i čas a nic nesmělo selhat. Jinak by bylo nutné začít zase od začátku. Jak prozrazuje Hana Vagnerová v našem rozhovoru – finálně se zkoušelo na Barrandově a žádný z herců nechtěl být rušivým činitelem, kvůli kterému se opakuje záběr.


Technický aspekt je jedna věc, na Hany bezpochyby vrcholně zajímavý. Ale jak funguje ona proklamovaná generační výpověď? Skvěle. Samir se nesnaží moralizovat. Diváka vede noční Plzní jako pozorovatele, který si názor na jednotlivé postavy utváří sám a postupně. Je tu několik dramatických i tragikomických prvků. Autor nejen nehodnotí, nemoralizuje ale ani se nevysmívá. Pouze se snaží ukázat nástin pohledu na problémy současné společnosti optikou svých hrdinů či náhledu na ně.

Hany (foto: Cinemart)

Hany (foto: Cinemart)

Některé činy aktérů filmu jsou šokující, ale není tu nic, co bychom sami nebo ve svém okolí neznali. Ať už je to nenaplněnost života a s ní související agrese nebo cokoliv dalšího.
Přesně takové filmy mají smysl. Jsem rád, že Samir nejde cestou vyšlapanou nejmenovanými staršími kolegy. “Laskavých českých komedií” mám totiž už plné zuby.
Z Hany jsem nadšený a s klidným srdcem dávám 90tku.
(9 / 10)

Martin Staněk, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: © Cinemart 2014

Hany
Drama / Komedie
Česko, 2014, 90 min
Premiéra: 7. května 2014 (Cinemart)

Režie: Michal Samir
Scénář: Michal Samir
Kamera: Martin Žiaran
Hudba: Boris Carloff
Hrají: Jiří Kocman, Michal Sieczkowski, Hana Vagnerová, Jitka Schneiderová, Pavla Tomicová, Ondřej Malý, Tereza Vítů, Karel Zima, Róbert Nižník, Lukáš Adam, Petr Janiš, Marek Adamczyk, Ondřej Mataj, Petr Buchta, Kateřina Pechová, Sandra Černodrinská, Annette Nesvadbová, Sabri Miko, Sára Friedlaenderová, Jiří Nácovský, Petr Besta

Hany_poster

  1. […] čtěte také: Hany ukazuje, jak neotřele může vypadat český film […]

    Reagovat na tento komentář
  2. Petr Malosek 21.12.2015, 17:18

    Skvele, to neni ta desiva ceska serialova a komedialni tvorba dneska.

    Reagovat na tento komentář
  3. […] které na sebe upozornilo vydařeným debutem Bez doteku, nebo generační  filmovou výpovědí Hany. Natáčet se bude v průběhu srpna v okolí Berouna, s premiérou  počítá distributor – […]

    Reagovat na tento komentář
  4. […] je chybějící nominace pro Martina Žiarana za kameru jednozáběrového snímku Michala Samira Hany. Slavnostní večer proběhne 21. února 2015 v Rudolfinu, v přímém přenosu České televize. […]

    Reagovat na tento komentář
  5. […] Další dva čeští zástupci v žebříčku. Oba jsou režisérskými debuty. Oba tvůrci zahanbili svými prvními filmy i prověřené a zkušenější tvůrce. Film režiséra Michala Samira a producenta Matěje Chlupáčka Hany byl od začátku ambiciózní projekt. Natočit film na jeden záběr a zkoordinovat vše tak, aby se nemuselo nic opakovat, to je úkol, se kterým by mohl mít problém leckterý filmový rutinér. Nutno ale hned na začátku prozradit, že forma nezvítězila nad obsahem. Samozřejmě nelze odhlédnout od faktu, že kamera je s herci a situací na plátně svázána pevněji než jsme jako diváci zvyklí. Vizuálně to ale vůbec nepůsobí rušivě. Spíš naopak. Technický aspekt je jedna věc, na Hany bezpochyby vrcholně zajímavý. Ale jak funguje ona proklamovaná generační výpověď? Skvěle. Samir se nesnaží moralizovat. Diváka vede noční Plzní jako pozorovatele, který si názor na jednotlivé postavy utváří sám a postupně. Je tu několik dramatických i tragikomických prvků. Autor nejen nehodnotí, nemoralizuje ale ani se nevysmívá. Pouze se snaží ukázat nástin pohledu na problémy současné společnosti optikou svých hrdinů či náhledu na ně. Recenze: 90% […]

    Reagovat na tento komentář
  6. […] Recenze | Hany ukazuje, jak neotřele může vypadat český film […]

    Reagovat na tento komentář

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: